19-12-2025, 18:48 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 21-12-2025, 19:04 PM ja muutjaks oli aatom.)
Otsinguga sellist spetsiifilist teemat välja ei tulnud, siis miks mitte luua selline eraldi teema seda sorti liikuritele.
Ja põhjuseks, kuna naisel vaja igapäevaselt miski 32Km ring teha, ning 19 aasta vanune X-type pole enam nii usaldusväärne, siis meeltesegaduses sai soetatud üks selline, esimest korda päris uus auto (varasemalt palju teise ringi ehk 4 aasta vanuseid pruukinud) ja jagan kogemust.
Alustuseks siis, millise imemootoriga sõidukeid täna saab:
ICE - tavapärased vanakooli kütusepõletajad, mis kipuvad tänapäeval ka palju õli põletama
EV (BEV) - Elektrikad, kütust ei põleta
MHEV - kõige odavam ja lihtsam hübriid 48V akuga enamasti alla 1KWh, näiteks generaator asendatud elektrimootor/generaatoriga või hoorattasse integreeritud. Annab pisut vurtsu juurde kütusepõletajale
HEV - Mittelaetava kõrgepingeakuga (300+V) 2+KWh, võimalik madalal kiirusel elektrisussi sahistada pisut
PHEV - Suurem aku ja laetav +- 20KWh, miski +-50Km saab elektrisussi sahistada
Sellest viimasest siis räägikski ja neid on ka omakorda erinevaid, kirju nigu issanda loomaaed.
* Sellised, mis külmalt ikkagi bensiini pisut tarbivad (vanemad mudelid jne) ja sellised, mis mitte (joob bensiini meelega siis, kui +- 25% akust järel)
* Puhas elektrikas, millel bensiinimootoril taga vaid generaator ja pole seotud ratastega
* Nigu tavaline HEV, 2 ratta vedu
* 4 ratta vedu, kus ühte telge veab elekter, teist vajadusel bensiinimootor
* Ehk miski segavariant veel
Kui automüüjate kodulehti vaadata, siis peale klantspiltide miskit infot sealt küll ei leia. Ja toodud kütusekulu numbrid ning aku pealt sõidetav maa (50 ... 100+Km) on reaalsusest väga kaugel. Ainult bensiini peal sõitmise kütusekulu tagurpidi arvestust ((paagi maht - ca 5L jääk) / (sõiduulatus - akult sõiduulatus) * 100Km) sain teha vaid ühel mudelil (mille ostsin), teistel on see vist salastatud info
.
Kokkuvõttes PHEV on sobilik lühikest distantsi tööle sõitvale inimesele (elektriga), kes vahest harva ka pikemat otsa sõidab ja ei taha aku tühjenemise ning laadimisjaama asukoha + aeg (ka laadimisjaama järjekorras) pärast muretseda, Horvaatiasse puhkusele sellisega küll sõidab muretult, aga pole praktiline.
Ostetud sai Mazda MX-30 R-EV, eestikeelne ülevaade ka netis täitsa olemas ja miks just selline:
* Puudub vajadus suure auto järele, samas pole see ka just miski punn, täitsa norm mõõtmetega aga tagaistujate põlvedele võiks rohkem ruumi olla.
* Vankel (rootor) bensiinimootor, lihtsalt põnev, polegi sellisega varem kokku puutunud. Samas mine tea töökindlust ja pikaealisust, kuid meie käes saab pigem vähe kilomeetreid. See auto on elektrikas, mis veab kaasas bensiinigeneraatorit vankelmootori baasil. Mootor vajab vist ainult õlivahetust, ei muud.
* Kiiksuga auto, tagauksed! No jah see teema kah, et "teistel pole sellist kleiti"
* Normaalse sisedisainiga, pole arvutimängust välja hüpanud suured puutetundlikud ekraanid ees säramas, väga ergonoomiline ja tähtsamad nupud on ka olemas
* Sõidab vaikselt, müra täitsa norm ja pole tunnet, et liigud miski koliseva kilukarbiga. Ja mugav ka pikka distantsi sellega liigelda
* Kuna enam ei toodeta, siis oli lihtsalt hea hinnaga saadaval
Nüüd siis kogemused, hetkel talve lamellkummidega ja 0 lähedal temperatuuriga näitab aku pealt täislaetult sõiduulatuseks vaid 56Km lubatud 85Km asemel, mis on ka õige. Puhtalt bensiini pealt on reaalne kütusekulu (väike auto ja pigem kerge teiste PHEV-ide seas) 9 - 10 L/100Km. Lohutan end vaid sellega, et teised samalaadsed autod pole paremad. Auto ise näitab (+aku pealt läbitud kilomeetrid) 5,5L/100Km, mis tundub ka niipidi arvestades õige. Pikka maad sõites ei tööta bensiinimootor koguaeg, vaid püüab aku laetust hoida seal 40 ... 50% peal. Lahe on vaadata, kuidas tasasel teel maanteekiirusel kruisides jaksab bensugeneraator ratastele voolu anda, kui ka akut laadida, mäest üles sõites aga ainult rattaid ringi ajada genereeritud elektri jõul. Aku pealt elektrikulu näitab 22KWh/100Km, mis on kah suurem, kui lubatud 18KWh/100km.
Salong läheb päris kiiresti soojaks (isolatsioon vist hea), aga tulikuuma õhku ei tasu oodata. Vahest sõidu ajal lähevad ka klaasid kergelt uduseks, eriti küljeklaasid.
Salongi saab ette soojendada ja väga palju akult energiat ei võtnudki hetke õue temperatuuridega.
Autot saab jälgida ja pisut juhtida (eelsoojendus, ka klaasi soojendus klaasis olevate ribade abil) MyMazda äpi abil, mis üllatuslikult saab ühendust ka kaugelt (OnStar vist), kasutasin autot ja väljudes ei pannud uksi lukku, kohe kaebas naise telefonile, et uksed sulgemata
. Samas ei saa selle kaudu (või ma ei oska) näiteks laadimist ajastada, ei taha iga kord sõitu lõpetades auto menüüdes kolistades seda aktiveerida. Ja minu jaoks see äpp pole nagu parimal viisil tehtud, enne kogemata kutsud autoabi kohale, kui miski funktsiooni üles leiad. Lisaks jõudis ta ka kokku joosta, ei lasknud enam sisse logida. Aitas vahemälu ja andmete kustutamine, ei pidanud (ja poleks ka aidanud vist) äppi uuesti installeerima.
Ja lõpetusek üks uurimus PHEV kütusekulu kohta (koos elektri pealt liikumisega) reaalses elus, ega ikka kombineeritult +- 6L/100Km hakkama ei saa.
Lisaks norrakate põhjalik 2023 aasta kõiksugu sõiduautode WLTP ja reaalse elu kütusekulu võrdlus.
Analoogiline EU uuring 2024
Ja põhjuseks, kuna naisel vaja igapäevaselt miski 32Km ring teha, ning 19 aasta vanune X-type pole enam nii usaldusväärne, siis meeltesegaduses sai soetatud üks selline, esimest korda päris uus auto (varasemalt palju teise ringi ehk 4 aasta vanuseid pruukinud) ja jagan kogemust.
Alustuseks siis, millise imemootoriga sõidukeid täna saab:
ICE - tavapärased vanakooli kütusepõletajad, mis kipuvad tänapäeval ka palju õli põletama
EV (BEV) - Elektrikad, kütust ei põleta
MHEV - kõige odavam ja lihtsam hübriid 48V akuga enamasti alla 1KWh, näiteks generaator asendatud elektrimootor/generaatoriga või hoorattasse integreeritud. Annab pisut vurtsu juurde kütusepõletajale
HEV - Mittelaetava kõrgepingeakuga (300+V) 2+KWh, võimalik madalal kiirusel elektrisussi sahistada pisut
PHEV - Suurem aku ja laetav +- 20KWh, miski +-50Km saab elektrisussi sahistada
Sellest viimasest siis räägikski ja neid on ka omakorda erinevaid, kirju nigu issanda loomaaed.
* Sellised, mis külmalt ikkagi bensiini pisut tarbivad (vanemad mudelid jne) ja sellised, mis mitte (joob bensiini meelega siis, kui +- 25% akust järel)
* Puhas elektrikas, millel bensiinimootoril taga vaid generaator ja pole seotud ratastega
* Nigu tavaline HEV, 2 ratta vedu
* 4 ratta vedu, kus ühte telge veab elekter, teist vajadusel bensiinimootor
* Ehk miski segavariant veel
Kui automüüjate kodulehti vaadata, siis peale klantspiltide miskit infot sealt küll ei leia. Ja toodud kütusekulu numbrid ning aku pealt sõidetav maa (50 ... 100+Km) on reaalsusest väga kaugel. Ainult bensiini peal sõitmise kütusekulu tagurpidi arvestust ((paagi maht - ca 5L jääk) / (sõiduulatus - akult sõiduulatus) * 100Km) sain teha vaid ühel mudelil (mille ostsin), teistel on see vist salastatud info
.Kokkuvõttes PHEV on sobilik lühikest distantsi tööle sõitvale inimesele (elektriga), kes vahest harva ka pikemat otsa sõidab ja ei taha aku tühjenemise ning laadimisjaama asukoha + aeg (ka laadimisjaama järjekorras) pärast muretseda, Horvaatiasse puhkusele sellisega küll sõidab muretult, aga pole praktiline.
Ostetud sai Mazda MX-30 R-EV, eestikeelne ülevaade ka netis täitsa olemas ja miks just selline:
* Puudub vajadus suure auto järele, samas pole see ka just miski punn, täitsa norm mõõtmetega aga tagaistujate põlvedele võiks rohkem ruumi olla.
* Vankel (rootor) bensiinimootor, lihtsalt põnev, polegi sellisega varem kokku puutunud. Samas mine tea töökindlust ja pikaealisust, kuid meie käes saab pigem vähe kilomeetreid. See auto on elektrikas, mis veab kaasas bensiinigeneraatorit vankelmootori baasil. Mootor vajab vist ainult õlivahetust, ei muud.
* Kiiksuga auto, tagauksed! No jah see teema kah, et "teistel pole sellist kleiti"

* Normaalse sisedisainiga, pole arvutimängust välja hüpanud suured puutetundlikud ekraanid ees säramas, väga ergonoomiline ja tähtsamad nupud on ka olemas
* Sõidab vaikselt, müra täitsa norm ja pole tunnet, et liigud miski koliseva kilukarbiga. Ja mugav ka pikka distantsi sellega liigelda
* Kuna enam ei toodeta, siis oli lihtsalt hea hinnaga saadaval
Nüüd siis kogemused, hetkel talve lamellkummidega ja 0 lähedal temperatuuriga näitab aku pealt täislaetult sõiduulatuseks vaid 56Km lubatud 85Km asemel, mis on ka õige. Puhtalt bensiini pealt on reaalne kütusekulu (väike auto ja pigem kerge teiste PHEV-ide seas) 9 - 10 L/100Km. Lohutan end vaid sellega, et teised samalaadsed autod pole paremad. Auto ise näitab (+aku pealt läbitud kilomeetrid) 5,5L/100Km, mis tundub ka niipidi arvestades õige. Pikka maad sõites ei tööta bensiinimootor koguaeg, vaid püüab aku laetust hoida seal 40 ... 50% peal. Lahe on vaadata, kuidas tasasel teel maanteekiirusel kruisides jaksab bensugeneraator ratastele voolu anda, kui ka akut laadida, mäest üles sõites aga ainult rattaid ringi ajada genereeritud elektri jõul. Aku pealt elektrikulu näitab 22KWh/100Km, mis on kah suurem, kui lubatud 18KWh/100km.
Salong läheb päris kiiresti soojaks (isolatsioon vist hea), aga tulikuuma õhku ei tasu oodata. Vahest sõidu ajal lähevad ka klaasid kergelt uduseks, eriti küljeklaasid.
Salongi saab ette soojendada ja väga palju akult energiat ei võtnudki hetke õue temperatuuridega.
Autot saab jälgida ja pisut juhtida (eelsoojendus, ka klaasi soojendus klaasis olevate ribade abil) MyMazda äpi abil, mis üllatuslikult saab ühendust ka kaugelt (OnStar vist), kasutasin autot ja väljudes ei pannud uksi lukku, kohe kaebas naise telefonile, et uksed sulgemata
. Samas ei saa selle kaudu (või ma ei oska) näiteks laadimist ajastada, ei taha iga kord sõitu lõpetades auto menüüdes kolistades seda aktiveerida. Ja minu jaoks see äpp pole nagu parimal viisil tehtud, enne kogemata kutsud autoabi kohale, kui miski funktsiooni üles leiad. Lisaks jõudis ta ka kokku joosta, ei lasknud enam sisse logida. Aitas vahemälu ja andmete kustutamine, ei pidanud (ja poleks ka aidanud vist) äppi uuesti installeerima.Ja lõpetusek üks uurimus PHEV kütusekulu kohta (koos elektri pealt liikumisega) reaalses elus, ega ikka kombineeritult +- 6L/100Km hakkama ei saa.
Lisaks norrakate põhjalik 2023 aasta kõiksugu sõiduautode WLTP ja reaalse elu kütusekulu võrdlus.
Analoogiline EU uuring 2024



