Vanad bussid?
#21

Vene uunikumtehnika kõrval võiksime rohkem tähelepanu pöörata ka Eesti oma autotööstusele. Näiteks Tartu Autoremonditehase toodangu säilitamisele ja taastamisele on seni ebaõiglaselt vähe tähelepanu pööratud. Isegi 80-ndatel toodetud TA-6 busse võib näha vaid aianurkades roostetamas, rääkimata siis vanematest TA-6 mudelitest või hoopis TA-1 autobussist.

Pildil ongi TA-1 buss, mida arvatavalt enam kellelgi oma silmaga näha ei õnnestu!

[Pilt: TA-1_buss.jpg]

Kel suurem huvi Tartu tehase toodangu vastu, vaadaku:
Tartu Autode Remondi Katsetehas
Vasta
#22

Vanem TA buss (mitte veoautoninaga ja
trapetsis ukseklaasidega, vaid
ruudukujuliste küljeakendega isend) vedeleb
minu mäletamist mööda Hiiumaal ühes
taluõues... esimene talu vsakut kätte, kui
oled praamiga Heltermaale jõudnud ja sõidad
sisemaa (resp. -saare) suunas.

St vedeles 2000.


Parimat

Valdo


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#23

See Heltermaal vedelev buss on vanemat tüüpi TA-6, katus on ise kõrgemaks ehitatud - omanik oli pikemat kasvu mees.
Vene ajal veeti sellega õpilasi kooli ja koju, koolivaheaegadel maaparandusobjektidele tööle. Uue omaniku käes oli kasutusel liikuva kauplusena vabaõhuüritustel, siis ehitati ka katus kõrgemaks ja lisati riiulid, kinni ehitati ka parempoolne reisijateuks.

Pilt: TA-6 Heltermaal

Terv,
TAR
Vasta
#24

Meil Lüllemäe kandis on ka üks Laz (ümara ninaga, see viimane) seismas. Aknad on ees, seisukorda ei tea ja Urvaste kandis on ka üks
Vasta
#25

Neid Tartu tehase toodangut on veel päris palju, küsimus on, kus hoida. Veidi järele mõeldes meenub mulle kohe vähemalt 3 vanema versiooni TA-6, mis ühes või teises kohas seisavad.
Viljandis oli vähemalt kaks TA-942 veel mõni aeg tagasi, Suure-Jaanis seisis üks TA-9 (puukuur) ja üks vist on ka Karksis. Need tulid esimese hooga meelde.

Küllap neid on veelgi. Küsimus ongi just selles, et kuhu neid panna? Puitkarkassiga TA-6 väljas kaua ei hoia, kõduneb hirmsal kombel. Metallkarkassiga on muidugi lihtsam. Linnainimestena pole paljudel ka lihtsalt võimalust suuri asju kusagil hoida. Nii nad kokkuvõttes vedelevadki ei tea kus ja lõpetavad kokkuvõttes Emexis.

Asp
Vasta
#26

Sellel suvel nägin üht TA 6 sammaldumas Taevaskojas, Põlva mnt. keerata sisse, üle raudtee ja vasakut kätt, raudteest ~100 m eemal maja taga männikus. Paistis komplektne, klaasid - tuled terved. Lähedalt vaatamas ei käinud, naine oli kaasas.
Tartus sõitis üks valget värvi, molotovininaga (TA 1?) viis või rohkem aastat tagasi. Peaks praegu saaremaal olema.
Vasta
#27

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: metsavaht
Meil Lüllemäe kandis on ka üks Laz (ümara ninaga, see viimane) seismas. Aknad on ees, seisukorda ei tea ja Urvaste kandis on ka üks

Pärnumaal Uulus on ka üks päris kobe Laz
Vasta
#28

Nii nüüd on saabunud viimane hetk endale isiklik Ikarus hankida!
TAK teatas täna, et võtab liinidelt ära viimased 6 Ikarus-tüüpi bussi ja asendab need jaanuari alul saabuvate
ja juba saabunud uute bussidega.

Viimastel aastatel olen ikka vähemalt paar korda kuus näinud kuidas TAK-i tehoabi masinad jäikpuksiiris veavad puhtaks roogitud ikaruste keresid slepis emexi poole.:???

Nüüd kähku TAK-Iukse taha endale oma tulevast uunikumi nuiama!Toungue

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#29

Täna Kanal 2 uutes uudistes öeldi siis Ikaruste saatus lõpuks välja.
Paar tükki müüakse Venemaale ja üle jäänud EMEX-isse. Sad
Seega peaksid uunikuhuvilised kiirustama.
Kahju, et keegi selle legendaarse (ühis)sõiduki säiltamisest huvitatud pole.

OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#30

kuulsin ka uudistest!
huvitav palju nad sellise ikaruse eest kysivad?

oleks ikka tegija kyll üks selline isend kui endal oleks!

kui keegi bussiparki juhtub minema siis oleks ka huvipärast kohal

051963269

Noel
Vasta
#31

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: Jäger
huvitav palju nad sellise ikaruse eest kysivad?
oleks ikka tegija kyll üks selline isend kui endal oleks!
kui keegi bussiparki juhtub minema siis oleks ka huvipärast kohal

Kõige lihtsam ise asja vastu huvi tunda:
http://www.tak.ee/
või otse
http://www.tak.ee/firma/suhtekorraldus.html
http://www.tak.ee/firma/telefonid.html


Viimane hetk asjakohast infot leida:
http://www.tak.ee/veerem/ajalugu.htm#tänapäev
-----
OSUNDAN:
5. Ikarus 260
Ungaris valmistatud normaalpikkusega 3-ukseline linnabuss. Bussi pikkus 11.0 m. Istekohti 22. Mahutavus koos seisukohtadega kuni 111 reisijat. Mootori max. võimsus 142 kw.
6. Ikarus-280
Ungaris valmistatud 4-ukseline liigendtüüpi linnabuss. Bussi pikkus 16,5 m. Istekohti 35. Mahutavus koos seisukohtadega kuni 174 reisijat. Mootori max. võimsus 142 kw.
---


OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#32

Tänahommikune uudis räägib, et Tallinna Autobussikoondis otsustas Ikarus-busse maha ja vanarauaks müües jätta ühe kollase bussi alles, et see pärast põhjalikku remonti võtta kasutusele nostalgilisteks sõitudeks.

Ei tea kas lugesid Auto-Moto foorumit!?

Veel on juttu, et kollaste busside pidulikuks kaotamiseks koostab bussikoondis Ikaruste-teemalise näituse.
Vasta
#33

EPL(08.01.2003)

Bussikoondis remondib kollase Ikaruse retrosõitudeks

Piret Peensoo

Tallinna Autobussikoondis otsustas Ikarus-busse maha ja vanarauaks müües jätta ühe kollase
bussi alles, et see pärast põhjalikku remonti võtta kasutusele nostalgilisteks sõitudeks.

“Mõte retrobuss teha tuli ühel kevadisel nõupidamisel, kui rääkisime, et linnaliiklus pandi regulaarselt
käima 80 aastat tagasi, ja kahetsesime, et ühtegi eestiaegset bussi alles pole,” rääkis bussikoondise
pressiesindaja Sirje Roht.

Rohti sõnul väärib 46 aastat väldanud Ikaruste ajastu nostalgilist meenutust. “Nii palju aastaid on
need bussid tallinlasi ausalt teeninud. See on tükk ajalugu, mis säilitamist väärib,” ütles ta.

Kui palju Ikaruse remont maksma läheb, pole praegu veel kindel. “Arvutust pole tehtud, aga see saab
olema üks 15 aasta vanune buss, mis praegu töötab,” märkis Roht.

Bussikoondis kavatseb Ikarused linnaliinidelt lõplikult ära korjata jaanuari keskel, siis korraldatakse ka
viimase Ikaruse pidulik ärasaatmine. “Ikarused on üllatavalt suurt huvi pakkunud ja võivad leida uue
omaniku – neid on käidud vaatamas isegi Venemaalt,” rääkis Roht.


Ikarusi on bussikoondis pakkunud ka Lätisse ja Leetu. Kui palju bussi eest küsitakse, sõltub selle
vanusest, läbisõidust ning tehnilisest seisukorrast. Hinda ei soovinud bussikoondis avaldada.

Kollaste busside pidulikuks kaotamiseks koostab bussikoondis Ikaruste-teemalise näituse. “Olen
vanade bussijuhtide käest saanud igasugust materjali, nii headest kui halbadest sündmustest. Mõned
inimesed on kodus koostanud terveid albumeid ja neid oleks ka omainimestel huvitav vaadata,” rääkis
Roht.

Näituse koostamine on Rohti kinnitusel suurem töö, kui ta ette kujutas. “Materjali otsimine ja
süstematiseerimine võtab palju aega. Väga tänulikud oleme paarile eluaegsele bussijuhile, kes on
kollektsionääri visadusega aastakümneid kõike arhiveerinud ja pildistanud,” märkis ta.

Bussikoondis võttis Ikarused kasutusele 1957. aastal. Esimestel Ikarus 620-l oli kaks ust, tipptundidel
võttis buss peale kuni sada inimest.

1970. aastatel tulid liinidele juba kolme- ja neljaukselised bussid.

Praegu on bussikoondisel kümme Ikarust, millest olenevalt päevast sõidab liinidel kolm kuni kuus.
Jaanuari keskpaigaks hakkavad kollaseid busse asendama 14 uut poolmadalapõhjalist Scania bussi.


OÜ Green Oval

MTÜ Eesti Land Roveri Klubi

Kristjan (+372)5010599

Land Rover'iga nakatatud ja mudas müttamas aastast 1996!
Vasta
#34

Ei leia neid bussikoondise eellase
AS Mootori eestiaegseid busse ehk
1930te lõpu tömbi ninaga Büssinguid enam
ammu. 1941, kui bolshevikud Tallinnast
taganesid, tehti \"puhas vuuk\" - mida ei
saanud taganemisel kaasa võtta, need lasti
puruks või pandi põlema. Koos Tallinna
ladude, tehaste, raudteevagunite jm
kraamiga. Minu andmetel igatahes peale
sõda 1945-46 ei olnud enam ühtki liikvel.

Säilis (ehk) maapiirkondades muid busse.
Kuigi... kardan, et suur osa vana kola on
trofeed. Saksa ajal ju liikus seda palju
ja nagu sõja ajal ikka, jäeti asi
pisirikkega maha. Nt peale Kuramaa koti
alistumist oli seal olnud ikka palju
huvitavat... vaevalt see kõik utiili lendas,
vast ikka võeti ilmasõjajärgsel vaesel
ajal kuldsete käte poold taastatuna taas
kasutusse.

Ja mõned üksikud neist elasid (kasvõi
vrakkidena) üle aja 1970te keskpaigani
ehk UNICu klubini. Ülejäänu neelas
Vtortchermet (N. Liidus olnud \"emexi\"
eelkäija) vastavalt vanarauaplaanidele.

Küll aga arvan, et Eesti peal on veel mõndagi
avastada... arvestades seda, et ise olen
mõne viimase aasta jooksul 6 km vahedega
leidnud kahe 1910ndate aastate autode
jäänused...

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#35

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: valdo
Ei leia neid bussikoondise eellase AS Mootori eestiaegseid busse ehk 1930te lõpu tömbi ninaga Büssinguid enam ammu. 1941, kui bolshevikud Tallinnast taganesid, tehti \"puhas vuuk\" - mida ei saanud taganemisel kaasa võtta, need lasti puruks või pandi põlema. Koos Tallinna ladude, tehaste, raudteevagunite jm kraamiga. Minu andmetel igatahes peale sõda 1945-46 ei olnud enam ühtki liikvel...

Pärast sõda hakkas maaliinidel reisijaid vedama 1. Autobaas. Pileteid müüdi lubade alusel baasi kontoris Tallinnas Tatari tn. 1. Algul teenindasid reisijaid lahtised veoautod, hiljem ehitati neile peale furgoonid. Samal ajal käisid autobaasi mehaanikud üle Eesti ja ka Lätist vanu busse hankimas. Leiti mõned sakslastest maha jäänud masinad. Enamus veeti puksiiris Tallinnasse, mõni aga sõitis isegi omal jõul. Kokku koguti paar Mercedest, Magirus, Renault - kõik suured ninaga bussid. Eriti võimas oli krokodilliks kutsutud Büssing, mille nina oli kolm meetrit pikk.

1947. aastal võttis sõitjateveo Tallinnas üle 5. autobaas, veeremisse saadi ka kõik 1. autobaasi vanad bussid. Kokku oli baasis 30 bussi (14 marki), üks lahtine Büssing veoauto ja 14 furgooni.

Seega sõitis veel 50-ndatelgi Tallinnas vanu busse. Alles 1955. aastal kadus liinilt viimane Büssing. Kõik vanad masinad vahetasid välja uued ZIS-id.

Vana Büssing veoauto aga oli veel kuni 1980. aastani kasutusel tehnilise abi autona. Viimased andmed sellest veoautost on 1982. aastast, mil ta Aruküla kandis mahajäetuna seisis.
Vasta
#36

Kus (Aruküla kandis) täpsemalt? Mul on seal
osa tuttavaid, ehk saab jälgi ajada? Või
on see kindlalt EMEXi või selle eelkäijate
katlas? Või on miski uunikuinimene ta
(jäänused) ikkagi endale saanud
(parim variant).


Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#37

Kui ma ei eksi, siis üks Büssing sõitis vahepeal Unicu tehnilist, 90-ndate alguses seisis ta pikka aega Tallinnas Paide tänaval ning nüüd peaks ta olema restaureerimisel taas.

[Pilt: bussing.jpg]

Võib olla sama masin.

Asp

Vasta
#38

Pärnus on minu andmeil kaks TA6-te
Üks on Sepa Pubi sinine ja teine roheline
seisab Raekülas Sambla tn 32a seina ääres.Aastat 5 tagasi omal jõul veeres veel.TA6 jäänuseid tean ka Tammiste kandis.Segamini löödud ja läbi roostetanud.
Vasta
#39

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: valdo
Kunagi sai ühe vana bussijuhiga juttu aetud,
tema rääkis ülivõrdes ZIS pikamaabussist, mis
oli kunagi Tallinna bussipargil olnud ja mida
tema sõber oli juhtinud ja tema remontinud.

1948. aastal saabusid Tallinna esimesed elektridiiselbussid ZIS-154. Kahe aastaga saadi neid 33 masinat. Neile järgnesid bensiinimootoriga ZIS-155 autobussid. 1955. aastal, kui liinilt võeti maha viimane Büssing, oli ZIS-e juba 140 masinat. Need sõitsid 25 linna- ja 32 maaliinil, osad ka Riiga ja Leningradi.

Alates 1956. aastast tulid maaliinidele esimesed tõelised kiirbussid ZIS-127 ehk \"reaktiivid\". Sama aasta oktoobris läksid maaliinidele esimesed Ikarus-55-d. Enamik Ikaruse olid juba 6-7 aastaga läbi, samas kui ZIS-127 pidas vastu üle 10 aasta. Paljud neist sõitsid üle miljoni km, üks isegi 2 miljonit.

ZIS-127 ja Ikarus 55 vahetasid aegamööda välja uued Ikarus 60-d ja ZIL-158-d.
Vasta
#40

Tsitaat:Niimoodi kirjutas: valdo
Kus (Aruküla kandis) täpsemalt? Mul on seal
osa tuttavaid, ehk saab jälgi ajada? Või
on see kindlalt EMEXi või selle eelkäijate
katlas? Või on miski uunikuinimene ta
(jäänused) ikkagi endale saanud
(parim variant).

Edasised andmed sellest Büssingust puuduvad kuid suure tõenäosusega on tegu sama veokiga, mille pildi Aspelund üles pani...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne