Karl Gustav Reinhold
#1

Sirvisin hiljuti läbi mõned K. G. Reinholdi välja antud Oleviku kalendrid ja tuli mõte teha kohe eraldi teema Reinholdi kohta.
Tundub, et ta oli tüüpiline Eesti "iseperemees". Ajas isemoodi äri, tegi isemoodi reklaami, käis kohtutes ja istus vist kinni ka. Aga pidas ligi 40 aastat ärimehena vastu.
Kuna on väga keeruline aru saada, mis rattaid ta tellis ja mida ise valmistas, siis on kogu info siin koos.

Alustuseks paar reklaami tsaariajast, Livland rattad, justkui oleks tema enda töökojas monteeritud.
Postimees 23.03.1911 ja 18.05.1913 (http://dea.nlib.ee).

       



Kalendrid Olevik, Rahvusraamatukogus on 1923, 1925, 1929, 1939. Sisuliselt trükis, kus peale uue aasta kalendri leidub "50 moodust Reinholdi äri reklaamimiseks".

Kalender Olevik 1923 (trükitud 1922) reklaamis jalgrattaid Livland.

Kalender Olevik 1925 (1924) reklaamis jalgrattaid: Brennabor, Opel, Dürkopp, Simson, Corona, Panter, Panter Liwland (siselk-l, tagakaanel Panther-Livland) - "nimelt tellitud paremast materjalist ja puhtam töö".
Livland oleks nagu Saksa Pantheri tehasest tellitud?

Kalender Olevik 1929 (1928) reklaamis jalgrattaid: "Reinholdil tellitud paremast Inglise ja Rootsi terasest" Alepo, Hassia, Lord Enfield, Export Dux, Record Sterling, Lion, Hercules (mod. England), Lotvella.
Sama(!) kalendri teises reklaamis on Lord Einfeld, Rekord Sterling, Asria.
Üldiselt paistavad enamuses olema tuntud markide "teisikud", umbes nagu Adibass ja Rebook.



Rattad ja märgid 1934. aasta kaubamaja juubelihinnakirjast.

   

       

       

       

       



Olevik 1939 (1938).
Reklaamis jalgrattaid: Union, Standard, Ilmarine, Niagara, Apollo, Ideal, Imperial, Columbus, Bauer, Waffenkönig, Stricker, Master, The Royal Cycle, Wearwell, Eterna jne.
Mootorrattaid ja kergemootorrattaid: Bauer, Bismark, Meister, Coventrie Eagle, Union, Standard jne.

               
       



Ja lõpuks üks sõjaaegne kuulutus.
Postimees 27.08.1941.

   

Veel mõned artikliviited.
Kaja 16.07.1924 - süüdimõistev kohtuotsus liigkasuvõtmises.
Postimees 14.09.1929 - kaubamaja "25".
Postimees 14.09.1929 - süüdimõistev kohtuotsus laimamises (kirjutis Olevikus).
Uus Eesti 01.05.1932 - kaubamaja tutvustav artikkel.
Vasta
#2

Väga hea mõte, rahvas tänab!
Nagu varem mainitud, Alepo ja ka Hassia 1928/29 reklaamides on OPELi tehase rattad mis ilmselt pandi Opeli tehase osadest kokku edasimüüja poolt (nagu ka Sport ja Phoenix Saarel, Barbarossa Tormolenil, Matador..?).
Eriti mõnus leid tundub mulle aga Lotvella läti heamainega Latvello auks.
Vasta
#3

Reinhold oli suur kombineerja ja pidevalt kohtutes pinki nühkimas nii hageja kui ka kostjana.
Huvitavad tähelepanekud :
1) 20-nendate algupoolel oli ikkagi Reinhold Pant(h)eri jalgrataste maaletoojaks ? Oman üht haledat naisterattajäänust millel siiski õiged ja arhailised raami, lenksupiduri ja keskjooksu eripärad. Raaminumber saksa spetsialistide poolt kinnitatud aastasse 1923.
2) 30-nendate lõpus omas Reinhold (inglismaal või skandinaavia edasimüüja kaudu ?) sidemeid Wearwelli jalgrattavabrikuga Wolverhamptonis kes tootis Tsiklitallis resideeruva ja eestimaa ainsa Wolf Villiersi mootorratta. Leitud muuseas ühelt Tartu pööningult. Ehk tõi just Reinhold selle ratta näiteks kaubaproovi või tootenäidisena ?

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#4

Igatahes talle meeldis küll aeg-ajalt reklaamides rõhutata, et tal on suurte välismaa tehastega sidemed ja tellib neilt kaupa otse. Et siis usaldusväärne kaupmees, kauba hinnal pole juures vahendustasusid jms positiivsed järeldused, mida ostjad pidid sellest tegema. Raadiotest müüs ka lühikest aega vist ainsana Eestis Owini aparaate. Nii et tema kaudu võis kahtlemata huvitavat ja ainulaadset kraami Eestisse sattuda.
Vasta
#5

Kahtlemata äärmiselt koloriitne ärimees. Minule tekitab tema valmiva jalgrattavabriku "Niagara" pilt millegipärast tunde, et tegemist oli justkui omaaegse Carl Danhammeriga. Tegemist võib olla ka lihtsalt sarnaste diagnoosidega Cool Kui huvi on, võib vaadata ka http://www.danhammer.com/.
Vanasõnagi ütleb, et kes palju teeb, see palju jõuab. Arvestades seda, et omal ajal liikus info peamiselt kirja, harvem ka telegraafi teel ja kaubad liikusid kas rongi või laevaga, siis oli tegemist ikkagi väga ettevõtliku mehega, kes võttis palju ette ja sai sellest nii mõndagi tehtud. Kohtuasjad võivad Eestis väljendada ka kaaskodanike kadedust, sest õige eestlane on isegi siis kade, kui ta naabril läheb kehvemini kui tal endal Big Grin

Mis ei tapa, teeb vigaseks!
Vasta
#6

(26-11-2012, 07:56 AM)Mufff Kirjutas:  ..., sest õige eestlane on isegi siis kade, kui ta naabril läheb kehvemini kui tal endal Big Grin

Hea!!!

Terv. Märt Aarne
www.vanatehnika.ee
Vasta
#7

Tänan väga hariva teabe eest!

Nüüd ma siis tean, et Royal Cycle on tõenäoliselt kas Inglise osadest Reinholdi tehases kokku pandud või on Reinholdi imporditud (minul on niisugune naisterahvaratas olemas peaaegu originaalis, suuresti säilinud tehasevärvis).

Ka Lion Cycle Estonian Made sildiga naisterahvaratas on mul olemas, kuigi see on enamiku oma algseid (pisi)detaile - sadul, rattad jms - kaotanud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Reiholdi "kauba...maja" :
[Pilt: 1_1_8627297.jpg]
[Pilt: 1_1_8627308.jpg]

Suur Kombinaator
www.tsiklitall.ee
Vasta
#9

Sai vahepeal taas Riigiarhiivis käidud. Vaatasin ENSV-aegseid tehaste toodanguaruandeid aastatest 1940-1941.


Erinevate aruannete ja tabelite põhjal oli Reinholdi Niagara / Tempo jalgrataste ja raamide toodang 1939-1941 järgmine.
1939 jalgrattaid 400 (sh meestejr 250 ja naistejr 150), jalgrattaraame 100; teistel andmetel jalgrattaid 370 ja jalgrattaraame 90.
1940 jalgrattaid 409, jalgrattaraame 115.
1941 jaanuar-mai jalgrattaid 248.


Niagara/Tempo puhul on lisaks olemas ka väga põhjalikud 1939. aasta ja 1940. a. kolme esimese kvartali toodangut ja 1940-1941 plaani kajastavad tabelid, mida kahjuks ühegi teise jalgrattatehase kohta ei leidnud.

Eesti Vabariigi Riiklik Statistikaamet, Andmed masinaehitus- ja metallitöötlemise tööstuse toodangu kohta 1940, ERA.R-10.1.115.

Esimene on vast kõige olulisem Niagara/Tempo tabel. 5 põhitulpa, vasakult: 1939. a. toodang, 1940. a. jaan-sept tegelik toodang ja okt-dets arvatav toodang, 1941 plaan ja 1941 I kvartali plaan.
Toodangunumbrid on kõik küll kuidagi väga mugavalt ümmargused, aga nii nad esitatud on. Kogused on üsna muljetavaldavad, võiks lausa arvata, et mõni suurematest tehastest tarvitas veel Niagara toodangut. Kuid müügi tabel (lk 40) näitab siiski, et kogu müük on läinud ainult kaubandusettevõtetele.

   


Ülejäänud tabelid: toodete müük 1939, müük 1940 jaan-sept, müük 1940 okt-dets (arvatav), müük 1941 (plaan), müük 1941 I veerand (plaan) ja 1941 tarvis minevate töötlemismaterjalide arvatav plaan. Kõik ERA.R-10.1.115.

                       
Vasta
#10

Vaba Sõna 11.10.1934 (dea.nlib.ee)

   
Vasta
#11

Teateleht jalgrattatööstuse Niagara tegevuse kohta 1937. aastal (Riigi Statistika Keskbüroo, Teatelehed tööstusettevõtete tegevuse kohta 1937, ERA.1831.1.4200).
1937 valmistati 300 jalgratast ja 100 jalgrattaraami.
Muuhulgas tuleb siit välja, et Karl-Gustav Reinhold omandas Niagara seniselt omanikult Hans Saarikult 24. augustil 1937.
Aga Hans Saarik jäi Niagarasse edasi, teatelehele on juulis 1938 just tema alla kirjutanud.

               
Vasta
#12

        Ei tea kas selline esirumm ka teemasse peaks sobima või on välismaa töö? Sain selle kunagi ühelt laadalt, olevat varuosana seisnud ühe jalgrattatöökoja jääkide hulgas. Töökoda eelmise vabariigi ajast ja kui õigesti mäletan, siis Elva linnas. Rummul on 32 kodaraauku, seetõttu seisab ka minul kasutult.

Diagnoos: ahvivaimustus. Sümptomid: põhjendamatu optimism.
Vasta
#13

Artikleid 1940-41 ajalehtedest.

Tartu Kommunist 12.01.1941
   

Kommunist 27.03.1941
   

Tartu Kommunist 06.04.1941
   

Tartu Kommunist 20.06.1941
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne