19-09-2005, 17:19 PM
eberhard Kirjutas:Enne sõda tellis NL autotööstus keerukamad stantsosad Ühendriikidest: näiteks ZIS 101 esitiivad, KIM-i kerekomplektid jne. Mul ei ole kirjandusest silma jäänud, et ka peale sõda oleks stantsdetaile kuskilt välismaalt tellitud-järelikult püüti neid teha ise. Sama käib ka stantsimisel kasutatud pleki kohta: seegi oli eriomadustega ja suuremõõtmeliste osade stantsimisele alluv plekk, mida Venes enne sõda vajalikul hulgal ja kvaliteedis teha ei suudetud. Minu teada imporditi stantsplekki NL-i kogu autotööstuse eksisteerimise aja jooksul suuremates ja väiksemates kogustes. Vene stantsitehnoloogia saavutuseks loetakse muide ZIM-i kapotikaant (1950) mis on \"välja löödud\" ühest plekitahvlist ja mis ei vajanud mingeid täiendavaid keevisõmblusi ega tinapahtlit.Mina olen kuulnud et Moskvich 403 oli ka valmistatud USA plekist-imporditud plekk, mis on paksem ja parem kui NL-s toodetud plekk.