19-01-2006, 10:08 AM
Martti Kirjutas:Jüri Mõisa idee: http://www.ekspress.ee/Arhiiv/2000/7/Are...elugu.html
Ei tea kuidas see "magalate" lammutamine oleks toimunud?
Kuigi tal oli ka mingi idee trammid ja trollid kaotada või midagi sellist
Vene suuremates linnades ja eriti Moskvas lammutatakse 50-date lõpu ja 60-date alguse hruštšovkasid väga usinasti. Tõmmatakse tara ümber, pannakse tornkraana püsti ja olenevalt seisukorrast demonteeritakse või pekstakse pommiga ehitis maatasa. Paneelid jahvatatakse kohapeal killustikuks, armatuur eraldatakse, puit veetakse põletusprügilasse.Seadusandlus nõuab, et lammutatava maja elanikud tuleb elama paigutada samasse linnaossa. Tavaliselt paigutataksegi elanikud kuskil ligiduses lammutatud hruštšovka asemele püstitatud kõrghoone korrustele, ülejäänud korteritega nagu ka kogu lammutamise ja elanike ümberasutamise ümber askeldamisega saab teha pöörast äri. Mõni võib ju (meil) küsida; aga kuidas võetakse erastatud või ostetud korteritest koosnev veel täiesti kasutuskõlblik maja ja mingi linnavalitsuse nõudel lammutatakse maha. Tuleb välja, et kui on tehtud pädev ehitusekspertiis ja tunnistatud elamu avariiohtlikuks siis on linnavõimudel lausa kohustus selle ehitisega midagi ette võtta. Loomulikult vähemmagusates paikdes kössitavad avariiohtlikud majad ei huvita lammutamise koha pealt kedagi.
Pole muidugi kahtlust, et need meiegi näit. Tallinna hruštšovkad ammendavad oma ressursi lähemate aastakümnete jooksul ja aga meil ei ole veel nii kibedat vaba linnamaa nappust kui paljudes suurlinnades, meie arendajate jaoks ei vääri hruštšovkade massiline lammutamine ja nende peale kõrghoonete ehitamine veel "küünlaid", sest eksklusiivhoone ehitamine paneelehitiste keskele kuskile magalasse ei ole tänasel tunnil veel majanduslikult põhjendatud.
Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.