12-03-2006, 19:00 PM
Aivarl, betooni, kui rasket, tugevat ja lihtsalt töödeldavat ODAVAT materjali kasutatakse jah väga palju. Praktiliselt võib öelda, et igas vähegi suuremas laevas on tonnide viisi betooni. Ballast on enamasti just betoon, samamoodi mootorite alused. Betooni parimad omadused ongi ju odavus, kättesaadavus, töödeldavus(ehk saab kasvõi vormi valada), tugevus, raskus ja merel eriti oluline, ta "armastab" vett. Peale esmast kuivamist ja kivistumisprotsessi alguses tahab betoon just vett saada. Ja vee vastu pole tal lõpuni midagi.
Ja betoonlaevu tehti II MS ajal palju. Just iglased olid suured meistrid. Milleks ehitada kallist terasest pargast, mis 99% võimalusega põhja lastakse? Niikaua, kuni veel on maailmas lubjakivi ja liiva, pole mõtet ju rauda hukata. Tegelikult oleks raudbetoonist laevad ka täna õigustatud. Siin Läänemerel saaks sellest materjalist rahulikult kuni 100 meetriseid aluseid teha. Ookean on teine asi, seal peab laev "madu" olema, lainepikkus on nii suur. Siin lombis ei ole see oluline. Lihtsalt rauast ehitades saab lihtsamalt(odavamalt, vaevalt!). Ei pea saalungeid ehitama ehk siis vormi.
Ja betoonlaevu tehti II MS ajal palju. Just iglased olid suured meistrid. Milleks ehitada kallist terasest pargast, mis 99% võimalusega põhja lastakse? Niikaua, kuni veel on maailmas lubjakivi ja liiva, pole mõtet ju rauda hukata. Tegelikult oleks raudbetoonist laevad ka täna õigustatud. Siin Läänemerel saaks sellest materjalist rahulikult kuni 100 meetriseid aluseid teha. Ookean on teine asi, seal peab laev "madu" olema, lainepikkus on nii suur. Siin lombis ei ole see oluline. Lihtsalt rauast ehitades saab lihtsamalt(odavamalt, vaevalt!). Ei pea saalungeid ehitama ehk siis vormi.