petroolimootor
#8

1661 Kirjutas:Paljud vene stats- või teisaltatavad mootorid töötasid kõigil põlevatel segudel.
[...]
... kasutati teisaldatavatel generaatoritel käivitamisel karburaatoritäit bensiini, ülejäänud oli juba paagist petrool. Muidugi olid need mootorid ette nähtud töötamiseks bensuga, aga seda oli vähe ja see pisuke kulus  ka mujale ära.

Muide, enamik 1920-30ndate statsionaarmootoreid, mis olid mõeldud töötama petrooliga, käivitati nagunii bensiiniga, et esimesed "matsud" ägedamad oleks ja asja kindla peale käima paneksid. Minu kaks statsionaar-Wittet (keskmine 1927 5 HP, suur 1928 12 HP) omavad mõlemad põlemiskambri kohal väikest kausikest koos kraaniga, kuhu sai käivitamise eel bensiini valada ning seda kraani kaudu vahetult enne käivitamiseks ringiajamist siis ka silindisse juhtida.

Minu suurem ehk 12 HP 1928. aasta WITTE on umbes meetriste hooratastega ning see on aastail 1929-51 töötanud ainsa jõuallikana Koeru lähedal keskmise suurusega Vao jahuveskis. Koeru kandi inimesed peaksid Mäeküla-Koeru tee äärset Vaoveskit vast teadma. Siis toodi ta 1951 sealt mitmekümne kilomeetri kaugusele Piiumetsa tellisetehasesse (mis sõjajärgselt natsionaliseerituna allus Paide tööstuskombinaadile), kus ta ajas tellisepressi ringi veel kusagil 1950ndate lõpuni. Tellisetehase lagunedes osati ta õnneks kohalike poolt hävingust päästa ja konserveerida.

Kui kunagi leian kusagilt WICO taktmagneetod, võiks vast mõlemad mootorid popsumagi panna - silindrid on neil muide perfektses seisus (tänu mitmetele hoolikatele konserveerimistele, viimased neist minu tehtud). Väiksem mootor on viimati mingi 197X veel pisikest veskiagregaati koduse looma sööda jaoks ringi ajanud ja siis korralikult konserveeritud...

Bensiini pruukimisest käivitamisel veel niipalju, et venelaste 1930ndate lõpu XTЗ traktorite kohta olen kuulnud tollaste traktoristide käest seda, et neil keerati enne käivitamist neli küünalt maha ja pandi igasse silindrisse kindla mõõdutopka täis bensiini. Siis küünlad peale ning enegrilise väntatõmbe tulemusena asi käivitus. Paagis sellelgi riistapuul muidugi rahulikuma toimega petrool nagu tollal kombeks...

Ning lõpuks - kes tahab minu WITTEdest aimu saada, siis mu väiksem 5HP WITTE on umbes selline nagu veebilehel http://www.old-engine.com/witte.htm kujutatud, suurem 12 HP isend sarnaneb aga väga lehel http://community.webshots.com/album/272476141jPOiaY pildistatuga (minu oma on aga ca 8 aastat vanem mudel).

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
petroolimootor - Autor: Ivan - 24-04-2006, 10:32 AM
RE: petroolimootor - Autor: Aspelund - 24-04-2006, 12:03 PM
RE: petroolimootor - Autor: Romka - 24-04-2006, 14:48 PM
RE: petroolimootor - Autor: Ivan - 24-04-2006, 21:07 PM
RE: petroolimootor - Autor: Romka - 24-04-2006, 21:25 PM
RE: petroolimootor - Autor: Ivan - 25-04-2006, 09:19 AM
RE: petroolimootor - Autor: 1661 - 25-04-2006, 22:57 PM
RE:  petroolimootor - Autor: valdo - 25-04-2006, 23:44 PM
RE: petroolimootor - Autor: Ivan - 26-04-2006, 10:42 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne