Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna
#16

Pole küll keemik, vaid geograaf, aga annan endast parima.

Oktaanarv tähendab bensiini detonatsioonikindlust. Mida kõrgem oktaanarv, seda vähem detonatsiooni, puhtam põlemine ja nii edasi.
Kütteväärtus tähendab seda, kui palju eraldub kütuse põlemisel soojust.
Sisepõlemismootor saab mehaanilise energia kütuse plahvatamisel tekkivast ruumala kasvust. Võrdluseks: aurumasin saab energia soojuspaisumisel tekkivast ruumala kasvust. Seega mida väiksem on kütteväärtus, seda jahedamalt töötab mootor. Siinjuures tuleb arvestada seda, et liiga madalal temperatuuril keemilised protsessid aeglustuvad (Van´t Hoffi reegli järgi iga kolme kraadi kohta kümme korda), mistõttu liiga madalal temperatuuril mootor seiskub.
Pliilisand ehk tetraetüülplii on vahend tõstmaks kütuse oktaanarvu. Milleks seda vaja on? Sellepärast et mootorit võib käitada kõrgemaoktaanilise kütusega, aga ei tohiks kasutada madalama oktaanarvuga bensiini. Auto niiöelda nimioktaanarv on miinimum, millega auto peaks probleemivabalt töötama.
Näide elust: paarkümmend aastat tagasi ehitati mitmed Moskvitš 2140-d (mis originaalis sõid Ai-93 nimelist vedelikku) ümber tarbima A-76-t. Eesmärk oli loogiline, 76 oli odavam ja seda tarvitasid liinibussid ja veoautod. Mis omakorda tähendas veelgi odavamat hinda. Selliseid modifitseeritud autosid on siiani liikvel (vähemalt paar aastat tagasi oli) ja nad kõik sõitsid väga edukalt 95E nimelise jõuvedelikuga.
Senise jutu mõte on selles, et kõrgemaoktaanilist kütust võib tarvitada küll. Siiski ei ole odavama kütuse kasutamine alati halvem. Näiteks siinkohal küll diiselauto, nimelt üks kaheliitrise mootoriga MB 123. Kõnealusele masinale valati sisse kvaliteetset kütust ja õli, mille tagajärjel pääsesid igasugused varasemast ajast sadestunud nähtused liikuma ja lõpetasid selle mootori maise teekonna. Korralikult puhastatud uunikmasinal ei tohiks sellist probleemi muidugi esineda.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Shander - 14-06-2006, 14:57 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Raimond - 14-06-2006, 23:53 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: omega - 15-06-2006, 00:04 AM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Raimond - 15-06-2006, 00:39 AM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Väravamehaanik - 15-06-2006, 13:59 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: jurkman - 15-06-2006, 14:55 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: valdo - 15-06-2006, 15:25 PM
RE:   Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: jurkman - 15-06-2006, 16:35 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: pppp - 15-06-2006, 16:39 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: sqirrel - 15-06-2006, 15:54 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Väravamehaanik - 15-06-2006, 16:53 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: jurkman - 16-06-2006, 09:18 AM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Shander - 15-06-2006, 17:29 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Jesper - 15-06-2006, 17:55 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Tarke - 16-06-2006, 10:38 AM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: lamjak - 17-06-2006, 12:33 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Väravamehaanik - 19-06-2006, 09:02 AM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: nymmik - 19-06-2006, 13:43 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: lamjak - 19-06-2006, 12:38 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: Shander - 19-06-2006, 15:00 PM
RE: Mis juhtub m 400 mootoriga kui 95 panna - Autor: inc - 23-06-2006, 16:13 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne