Võrr,säärek,moped
#16

kristjan993 Kirjutas:
kalev60 Kirjutas:
rrivo Kirjutas:Millal nimetatakse võrriks? millal mopeediks ja millal säärekaks? Sest et ma tahaks ka säärekate võistlustel võistelda! millised on võistlusklsid üldse?Kas on ka eraldi originaal Deltadele ka võistlusi? ja nt. kui mul on Delta orig. kas ma võin siis ka säärekate võistlustest osa võtta?Cool

minu tutvus ringkonnas on säärekas väntatega võrr, võrril vändad puuduvad
enamasti jah on säärekal vändad, tundud ka kui punnvõrr...

Veidi terminitest, nende kasutusest ja tagamaadest.

Mõiste "võrr" tähistas 1940-50ndatel aastatel 125-kuubikulist koilmekäigulist "moskvalast" (Moskva M-1-A, Misnk M-1-A, K-125 ja nende järeltulijad; st DKW RT 125 replikad ja nende järeltulijad).  Esimesed säärased väljusid Saksamaalt reparatsiooni käigus äraveetud ning Moskvas üles seatud tehasest 1946. (Et nimetust "võrr" oleks kasutatud juba 1930ndatel ülilevinud 98-kuubikuliste Sachs/JLO mootoriga rataste juures, ei ole ma seni täheldanud.)

Kui 1957.a. ilmus 45-kuubikuline D-abimootor (D4), siis nendega varustet jalgrattaid  hakati esivedrustuse puudumise tõttu kustuma sääreväristajateks. Teise paralleelnimena juurdus D-mootoriga isendite hüüdnimeks punnvõrr.  Samad nimetused kandus sujuvalt üle ka hiljem (ca 1960ndatest alates) spetsiaalse raamiga toodetud D-mootoriga liikuritele, millel esivedrustus juba küll olemas oli (B-901, B-902, Gauja ning kõik moodsamad isendid).Tean omist kogemusist vanade D-liikuritega, et esivedrustuse puudumine/olemasolu annab juba 25 km/h  juures sõiduomadustes väga tunda...

Kui 1970-80ndatel aastatel "moskvalased" igapäevasest tänavapildist pea et kadusid, siis kadus nendega koos ka objekt, mida "võrriks nimetada. Tõenäoliselt seetõttu mugandus umbes sellal sõna "punnvõrr" sõnaks "võrr". Ehk siis D-mootoriga (D4 ja selle järeltulijad D5, D6 ja D8) isendeid hakati järjest enam nimetama punnvõrri asemel võrriks, kuna "päris" võrre enam ei olnud.

Kas  D-mootoriga isendil pedaale on või ei ole, ei ole küll mõjutanud terminite "võrr" ja "punnvõrr" kasutamist. Kuna aga jalgrattast pärinenud reliktina (D konstrueeriti ju abimootoriks) säilis kõikidel (punn)võrridel pedaalid-tagurpidi-pidur, siis on miilits läbi kõikide aegade jahtinud poisse, kes on oma (punn)võrrilt pedaalid eemaldanud.  Sest pedaalide eemaldamisega koos eemaldati ju ka tagapidur, mis on liikluses üliohtlik! Põhimõtteliselt muidugi sai pedaalide eemaldamise järel teha tagapiduri ümber mingile pedaalile, aga mina mäletan küll, et 1970-80ndatel seda praktiliselt keegi ei teinud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme suvel avatud K,N,R,L.P 11-18
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Võrr,säärek,moped - Autor: rrivo - 25-09-2005, 15:35 PM
RE: Võrr,säärek,moped - Autor: andris - 24-03-2006, 21:41 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne