Pobeda I,II ja III põlvkonna erinevused
#22

valdo Kirjutas:1. seeria - laialivalguv mõiste, st selle lõppu saab määrata mitmeti. Paljud määravad seda katseseeria lõpuga kusagil ca 1948, aga sellest ajast ei ole vähemalt siinmail näinud keegi ainsatki autot.

Meie loeme 1. seeriaks Pobisid enne 1950, mil käigukast asendati uuema kastiga. Ehk siis väljalaskeaastad (1946)-1948-1950. Selgemininähtavad eripärad 2. seeria masinatest:

a) Käigukang põrandal. Kang peab välja tulema kere põhjapleki keskelt - masslevinud on 2.-3. seeria Pobedad, millele on paigaldatud GAZ 69 kasti külgkaas ja sel juhul väljub põrandakang ca 8 cm juhi pool põhjapleki kumeruse keskkohta.
Kast/kang muutusid oktoobris 1950. Paljudele 1. seeria masinatele on paigaldatud hiljem muide uus kast.

b) Õli peenfilter ei olnud mitte mootoriruumi seinal, vaid kinnitus L-kujulise klambriga plokikaanele, paiknedes karburaatorist veidi radiaatori pool. Õlifiltri asupaigas seinal asus \"pirka\", mis 2.-3. seerial paiknes samas lähedusel sisetiiva (lonserooni) peal.
Filter \"liikus\" arvatavasti 1949, st aastake enne uut kasti.

c) Radiaatoris puudub vedelikutaseme andur ning vasakul pool roolisammast näidikute all puudub vastav märgutuli ning ka tule auk. NB! Paljudel on radiaator hiljem vahetatud ning auk isetehtud!

d) Kaitsmeplokk on ruudukujulise ristlõikega, kinnituskruvid on kaane all ja selle plekk-kaas kinnitub traatvedtruga. Uuemal kaitsmeplokil on kinnituskõrvad väljas ja aluse ristlõige pole ruut, vaid laiuses välja venitatud ristkülik.

e) 1. seerial olid ukselukud (võtmega keeratavad) ilma kaitseluukideta ja seetõttu ka ukseplekkide stantsitud lukuaugukohad ei olnud arvestatud tilgakujulisele lukuaugule (a la 2.-3. seeria, GAZ 51-53 jpt), vaid ümmargusele.

c), d) ja e) muutusid kusagil 1950te algul, esimestel 2. seeria autodel võis olla veel vanamoodi aasta-paari jooksul.

1. seeria auto on 2.-3- seeriaga võrreldes palju haruldasem - kui lugeda kokku autod, millel a) ja b) on vanamoodi, siis tuleb alla 10 tuhande valmistatud isendi kokku (tootmise üldarv ligi 250 tuhat).

2. seeriat loetakse aastaist 1950-55, 3. seeriat 1955.-58. 3. seeria kandis tähist M-20V (kirjapildis M-20B). 2.-3. seeria masinaid toodeti umbes ühepalju, kumbagi veidi üle 100 tuhande isendi.

2. ja 3. seria erinevused:

a) 2. seerial on tihe esivõre, 3. seerial hõre.

b) Rooli signaalinupp oli 2. seerial väike ja plastmassist, 3. seerial selline suure kroomitud rõngaga. Roolid on ka erinevad; 3. seeria rooli iseloomustab rummu tagaküljel asuvad 3 auku 120 kraadi tagant.

c) 3. seerial oli tehasekomplektis raadio, 2. seerias kattis selle auku plekklaat kirjaga \"Avtozavod imeni Molotova\". (Paljudele 2. seeria masinatele pandi raadio küll hiljem).

d) Ukse sisepolstritel on 2. seerial ülal \"kahekorruseline\" kroomliist, 3. seerial on üks liist.

e) 3. seeria esiistme seljatugi käib maha, 2. seerial mitte.

f) Näidikute (sh kell ja spido) kirjad ja numbrid on 2. seerial kandilised, 3. seerial ümarad. Näidikute (4 tükki) skaalad on 2. seerial ümarate täppidega, 3. seerial kriipsudega.

g) Istmepolstrid on 3. seerial keerulisemad, 2. seerial on vaid auto sõidusuunalised hõredad tepitud triibud.

h) Suure \"telliskivist\" relee-regulaatori (PP-12, 2. seeria) asemel on mõõtmetelt palju väiksem, GAZ 51-dest tuntud regulaator. Regulaatori poolsel sisetiival on 2. seerial seda hoidvad vertikaalsed tugevdused, 3. seeria sisetiibadel ei ole.

i) Karburaatori K-22A asemel (2. seeria) on 3. seerial K-22E. 2. seerial paiknes õhupuhasti vahetüki abil plokikaane kohal, 3. seerial on ta 51st tuttaval kohal otse karburaatori otsas. (NB! Karburaatorit/õhupuhastiti on tavaliselt sõitvatel autodel palju vahetatud.)

j) Esistange \"kihvade\" vahel on 2. seerial luugiga vaheliist vända toetuseks, 3. seerial see puudub.

k) 3. seeria esitiiva ääred on valltsitud veidi \"välja\", 2. seerial mitte.

l). 2. seerial on tagakapoti lukk tavaline keelega ukseluku moodi, 3. seerial on rööpkülikuga nihkemehhanism.

m) Kerenumber on 2. seerial mootoriruumi vaheseina ülaosa valtsis asuva plaadikese peal, tsentrist veidi kaassõitja pool. 3. seerial juhiukse ukseposti keskosas.

n) Tuledevõrud on 3. seerial nn \"nokaga\" (a la GAZ-M-21), 2. seeria ringikujulistega võrreldes. Muide: Pobi 2. seeria tulevõru = GAZ-51 tulevõru (mitte kapitaali oma ega 1970tel algul viimastel 51del evitud 52 oma, vaid ikka see \"õige\"); ainus erinevus on pinnakattes, milleks Pobil on kroom, 51-l aga must värv.

See on vast esialgu kõik... varsti postitan ka nn katseseeria (kuni 1948) erisused, mida ma tunnen küll vaid kirjanduse põhjal.
Veel üks pisilisandus Pobeda I ja ülejäänud seeriate erinevustesse:
kui II ja III seeria Pobedade esiuste piidas on salongi laevalgustuse kontroll-lüliti, siis I seerial on lüliti ainult juhiukse piidas. Mõeldud lülitit, mis ukse avamisel ühendab vooluringi salongi laevalgusti. Sama lüliti oli kasutusel ka GAz 12, 21, 24 elektriskeemis.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta


Sõnumeid selles teemas



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne