06-11-2006, 11:11 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 06-11-2006, 11:25 AM ja muutjaks oli valdo.)
peeterpaul Kirjutas:Mida erilist on külmas seisnud masinal? Õlid on jahtunud (loodetavasti mitte külmunud) ja diisel vajab süttimiseks peale surve ka temperatuuri. [...] Minu mõte on selles, et kui omate ka uunikumi või lihtsalt vrakki ja pole veel jõudnud seda üle käia/remontida, siis pole selles midagi taunimisväärset. Aga päris nii laisaks ei maksaks ka minna, et mootoris ja ülekannetes õli ei täi vahetada. See pole teab mis suur kulutus. Ja tulemusena ei külmu vänt teil karterisse kinni ja k.kast ei pea tegema metsikuid pingutusi, et jääst läbi murda.
Probleem seisneb selles, et paljud õlid lähevad madalate temperatuuridega väga viskoosseteks, mis raskendab külma mootori ringiajamist üliväga. Muidugi jah, vanasti oli see probleem suurem kui kaasajal, sest kaasajal on püütud õlide viskoossuste temperatuurisõltuvust mitmete meetoditega vähendada.
Praktika aga näitab siiski seda, et talutaval määral madalate temperatuuride osas (-10C ja allapoole) on see õnnestunud vaid moodsate täissünteetiliste õlide juures. Samas, uunikumidele me neid ju ei pane, seal on sobivaim kasutada (veidi suuremate mootorilõtkude tõttu) tavalist mineraalõli, mis on veidi tavalisest viskoossem, nt 15W-40. Ja see on (minu kogemustele tuginedes) -15 C juures juba üsna paks. Kui siia juurde arvestada veel aku vähenenud mahtuvus, siis olemegi fakti ees, et aku, mis veel nullkraadiga mootorit reipalt kõu-kõu-kõu... ringi ajab, suudab -15 C juures tihtipeale üsna aegalselt kõuks...kõuks... kõuks jõuallikat liigutada...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel