06-11-2006, 20:24 PM
Jesper, mass ongi gravitasioon. Aga jätame selle vaidluse, kumb oli enne, kas muna või kana
Massina maakeral mõistame siiski väga konkreetset suurust, mis tuleneb maa külgetõmbejõust. Gramm on gramm ja kogu teeliikluse vahendite teelpüsivus arvutatakse välja läbi selle suuruse. Lisaks muidugi ka kiirus. Need on kaks ainsat asja, mis mõjutavad. Punktmassi paigalseis absoluutses vaakumis ei ole teema.
Kui nüüd seda teemat veel arendada, siis jah, kesmiste teeolude puhul ei kisu need kurvid autot kuhugipoole. Teekattele on antud mingi keskmine karedus ja sealtkaudu arvutatud kiirus, millega lubatud mõõtkavasse mahtuvad autod kummisegust rehvidel seda läbida suudavad. See võib olla tõesti suurusjärk 150 km/h. Kuid niipea, kui algandmed muutuvad, muutub reaalsus palju julmemaks. Piisab tugevamast tuulepuhangust (näiteks 20 m/s küljelt), et sama kurvi läbimise kiirus samade teekatteolude ja sama auto puhul väheneks kümneid kilomeetreid tunnis. Teeme veel tee vihmalibedaks ja saame veel väiksema numbri. Lisame autosse veel ka kaalu, hakkb juba sinna 70-80 kanti max kiskuma.
Maanteel ei saa sõita teadmisega, et ma igal juhul saan selle kiirusega kurvist läbi. Tuleb SUlle kurvis vastu halva aerodünaamikaga rekka ja selle lööklaine võib Su teepealt pühkida. Eks see 90-100 km/h on selline 90% kindluse kiirus. AUtode kaal on kesmiselt tonn ja pisut rohkem, külgpind väike, rööbe suur jne. AGa kui oled elus kasvõi korra sõitnud maanteel näiteks sellise kuudiga, kui Suzuki Carry, oskad igasuguseid imeasju tähele panna. Vastutulev rekka on nightmare, tormiga ei aja üldse autot koduõuelt välja jne. Seal autos kõik need faktorid võimenduvad ja eriti julmal moel. Aga need samad faktorid on IGAL autol olemas, isegi F1 masinal. Neil on kaal, külgpind, kiirus ja ühes suunas liikumisele projekteeritud aerodünamika.
Ma olen Sinuga nõus: kui võtta keskmiseks autoks maailma kõige keskmisem auto VW Golf, siis sellega peaks suutma kuiva tuuletu ilmaga üksinda autos ja teel olles 90% ohumärgiga märgistamata maantekurvidest läbida 150 km/h. 10% on selliseid salakavalaid kurve, kus võib reaalne läbimiskiirus olla isegi 100 või veelgi vähem. Me räägime OMAS sõidureas püsimisest ehk rattad ei lähe üle telg- ja külgjoone. Lõigates saab vast kiireminigi.

Kui nüüd seda teemat veel arendada, siis jah, kesmiste teeolude puhul ei kisu need kurvid autot kuhugipoole. Teekattele on antud mingi keskmine karedus ja sealtkaudu arvutatud kiirus, millega lubatud mõõtkavasse mahtuvad autod kummisegust rehvidel seda läbida suudavad. See võib olla tõesti suurusjärk 150 km/h. Kuid niipea, kui algandmed muutuvad, muutub reaalsus palju julmemaks. Piisab tugevamast tuulepuhangust (näiteks 20 m/s küljelt), et sama kurvi läbimise kiirus samade teekatteolude ja sama auto puhul väheneks kümneid kilomeetreid tunnis. Teeme veel tee vihmalibedaks ja saame veel väiksema numbri. Lisame autosse veel ka kaalu, hakkb juba sinna 70-80 kanti max kiskuma.
Maanteel ei saa sõita teadmisega, et ma igal juhul saan selle kiirusega kurvist läbi. Tuleb SUlle kurvis vastu halva aerodünaamikaga rekka ja selle lööklaine võib Su teepealt pühkida. Eks see 90-100 km/h on selline 90% kindluse kiirus. AUtode kaal on kesmiselt tonn ja pisut rohkem, külgpind väike, rööbe suur jne. AGa kui oled elus kasvõi korra sõitnud maanteel näiteks sellise kuudiga, kui Suzuki Carry, oskad igasuguseid imeasju tähele panna. Vastutulev rekka on nightmare, tormiga ei aja üldse autot koduõuelt välja jne. Seal autos kõik need faktorid võimenduvad ja eriti julmal moel. Aga need samad faktorid on IGAL autol olemas, isegi F1 masinal. Neil on kaal, külgpind, kiirus ja ühes suunas liikumisele projekteeritud aerodünamika.
Ma olen Sinuga nõus: kui võtta keskmiseks autoks maailma kõige keskmisem auto VW Golf, siis sellega peaks suutma kuiva tuuletu ilmaga üksinda autos ja teel olles 90% ohumärgiga märgistamata maantekurvidest läbida 150 km/h. 10% on selliseid salakavalaid kurve, kus võib reaalne läbimiskiirus olla isegi 100 või veelgi vähem. Me räägime OMAS sõidureas püsimisest ehk rattad ei lähe üle telg- ja külgjoone. Lõigates saab vast kiireminigi.