30-11-2006, 15:53 PM
Chameleon Kirjutas:...on hakanud mind köitma vanad autod, sellised 50ndate ja 60ndate omad. Sooviksin rohkem teada nende kohta – millised automargid olid sel ajal...
Nüüd siis lakooniliselt Eesti (tegelikult kogu N.Liidu) osas 1960ndad.
Sõiduautod. Alma-Mossede asemele ja kõrvale ilmus järjest enam uuemaid mossesid (407, hiljem ka 408 ja päris lõpus 412). Pobid asendati samamoodi vanad Volgadega (21), kuid nende enamik ei olnud eraautod, vaid olid asutuste valduses. Kolhoosides-sovhoosides hakkas masslevima GAZ-69, vanu sõjaaegsest ajast jäänud "iivaneid" ja "jeepe" jäi palju vähemaks, üksikuid neist läksid eravaldusse ja ehitati sageli põhjalikult ringi. Jätkuvalt liikus eravalduses palju 1930-40ndate Lääne autosid, aja edenedes aga järjest enam põlve otsas ümber ehitatuna (Vene tehnikale seadistatuna). Väikese autona hakkas eraautona masslevima muhk-Sapakas (965), päris 1960ndate lõpus ka esimesed "seebikarbid" (966).
Päris 1960ndate lõpul ilmusid ka päris esimesed 24sed Volgad - pms valitud isikutele (parteibossid, direktorid).
Veoautod. GAZ-AA/MM ja ZIS-5 kadusid lõplikult tänavapildist. Paaritonniste autode maailma "ainuvalitses" üli-masslevinud GAZ-51, alates 1960ndate keskpaigas lisandus neile väike kogus GAZ-53 ja 53F moodsama kabiiniga. Veidi suuremate autode osas valitsesid ZIS-150 ja ZIL-164 (sahaarid); päris 1960ndate lõpul lisandusid esimesed moodsad ZIL-130d. Veelgi suuremate autode osas jäi valitsema 200ne MAZ, päris 1960ndate lõpus ilmusid ka ilma ninata 500sed MAZid. Trofee-veoautode hulk langes drastiliselt; 1960ndate lõpul olid liikvel vaid mõned üksikud viimased isendid.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud K,N,R,L,P 11-18