28-03-2008, 09:16 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 28-03-2008, 09:18 AM ja muutjaks oli muuseumipapa.)
valdo Kirjutas:41Degree Kirjutas:Pool-OT: mulle on öeldud, et kui ise ei tea, siis küsi. Nüüd küsingi: mida tähendab NZ?
Neprikosnovennõi zapas ehk puutumatu tagavara (ma lootsin, et kõikidele Vene vanatehnika huvilistele on lühend NZ unepealt selge).
Ehk siis N. sõjaväes oli selline tava, et õppused, igapäevategevus jms toimusid ühe tehnikakomplektiga, eriolukorraks (loe: sõjaolukorraks) oli varuks hoitud aga kasutamata samalaadne tehnikakomplekt, mis seisis ladudes ja kus tehti vaid regulaarseid hooldustöid - aegajalt vahetati määrdeid ja kütust, liiguti mõni km jne. Seda niikaua, kui miskil põhjusel (nt üleüldine moderniseerimine) seda tüüpi tehnika vahetati.
Näide - Lätis Uzvara muuseumil olevad kaks puukabiiniga GAZ-51 (üks Bauska näitusel, teine Uzvara põhimuuseumis, 1951 ja 1952, mõlemi läbisõit mõni tuhat km) on mõlemad pärit Bauska sõjaväeosa NZst, mil seda tüüpi autod 1980ndate algul moodsamate vastu välja vahetati. (Olen mõlemas sees istunud ja kapoti all surkinud)
Oli minulgi au teenida NL armeed inseneriväeosas ja just NZ uutele autodele sissesõitu tehes. Aastad olid 1972/74 ja Zil-131-d hiljuti väeosasse toodud. Teenisin aega Tapal ja arvata võib, et eesti poiss võeti seepärast selle töö peale, et ta tundis Eesti kaarti. Nende masinatega sai terve Eesti läbi sõidetud, sest praporðtðike (lipnike) prouad soovisid ikka kaubareisidel käia.
Autodele tuli minul sissesõit teha 1000km ja vahetada seejärel õlid. Siis anti masinad noorte kätte pesemiseks-puhastamiseks ja pukkidele panemiseks. Ühes boksis seisid kaks autot, omavahel trossiga ühendatult. Seda seetõttu, et sõjaolukorras saaks kiiremini käivitada kui juhuslikult see starteriga ei õnnestu. Iga viie aasta järel sõideti nende autodega 500 km ja jälle pukkidele tagasi.
Andeks! Alles siis, kui jutuke valmis, avastasin, et "...Eestimaal nüüd küll mida sarnast enam ei leidu ..."