25-09-2008, 10:02 AM
Kui m/s asemel kasutada km/h, siis tuleb kasutada koefitsenti 3,6 (see tuleneb sellest, et kui liikuda 1 m/s, siis tunni ehk 60 minuti x 60 sekundiga = 3600 sekundiga läbib 3600 meetrit, ehk 3,6 km .... ehk 1 m/s = 3,6 km/h).
Kõik need parandusliikmed on ilusti kineetilise energia valemis sees.
Kuna spidokas näitab km/h, mitte aga m/s, siis on arvutusliku lihtsuse mõttes kasulik valemites kasutada km/h ja lisada parandus koefitsendid - sisuliselt on ikkagi tegu SI süsteemi kasutamisega.
Kiiruse muutusi (ehk tuletise võtmist) võib praktikas teha nii lihtsalt, nagu ma eelnevalt tegin - kuna kiirus muutub suhteliselt ühtlaselt, siis ongi tegemist "piisavalt väikeste vahedega" ja võrreldes matemaatilise ideaalarvutusega eksib paar protsenti.
Pigem tuleks täpsuse tõstmiseks videokaamerast üritada aega kümnendik sekundi täpsusega kätte saada.
Aga algsele küsimusele "kas auto saab 3 kw mootoriga sõita" sai antud ammendav selgitus - jah saab küll 50 km/h sõita.
Paljud ei suuda megadzaule ja kilovattunde diiselkütuse kuluks arvutada.
1 kg diisli kütteväärtus on 44 MJ, ehk 12.22 KWh. Kuna mootori kasutegur on ligi 40% ja diisli tihedus ligi 0.8, siis saab diiselmootoris 1 liitri diisli põlemisest ligi 3,9 KWh energiat.
Ehk kui 110-ga sõites kulus 100 km läbimiseks 16.5 Kwh, siis see on 4,23 liitrit diislit 100 km kohta (paljud autod suudavad nii maantel ka sõita).
Kui aga 50-ga ühtlaselt sõita, siis kulub 100 km läbimiseks 6.5 KWh energiat, ehk 1,67 liitrit diislit 100 km kohta. Kahjuks ei suuda ükski mootor nii vähesega hakkama saada, kuna väikese võimsuse korral on mootori sisemised hõõrdekaod väga suured ja sealt see suur kütusekulu aeglasel sõidul tuleb.
Mida vähem silindreid, seda väiksem kütusekulu aeglasel sõidul.
Näiteks V12 mootoriga sõiduauto kulutab 50-ga venides ligi 12 liitrit 100-le .... R4 mootoriga auto aga 4 liitrit 100-le ... kuid 2 silindriga diiselmootor peaks 2 liitriga hakkama sama aeglasel sõidul.
Näiteks 3 silindriga VW Lupo/Audi A2 1.2 TDI kulutab maanteel 2.7 liitrit sajale.
Kuna 3 silindrilise diiselmootori kütusekulu osutus nii röögatult väikeseks, siis lõpetati selliste tootmine kiiresti ära - muidu poleks hübriidid konkurentsivõimelised olnud.
Näiteks väikese mootoriga VW Lupo/Polo teeb kütusekulu ja CO2 saastega ära Toyota Prius hübriidile.
Kõik need parandusliikmed on ilusti kineetilise energia valemis sees.
Kuna spidokas näitab km/h, mitte aga m/s, siis on arvutusliku lihtsuse mõttes kasulik valemites kasutada km/h ja lisada parandus koefitsendid - sisuliselt on ikkagi tegu SI süsteemi kasutamisega.
Kiiruse muutusi (ehk tuletise võtmist) võib praktikas teha nii lihtsalt, nagu ma eelnevalt tegin - kuna kiirus muutub suhteliselt ühtlaselt, siis ongi tegemist "piisavalt väikeste vahedega" ja võrreldes matemaatilise ideaalarvutusega eksib paar protsenti.
Pigem tuleks täpsuse tõstmiseks videokaamerast üritada aega kümnendik sekundi täpsusega kätte saada.
Aga algsele küsimusele "kas auto saab 3 kw mootoriga sõita" sai antud ammendav selgitus - jah saab küll 50 km/h sõita.
Paljud ei suuda megadzaule ja kilovattunde diiselkütuse kuluks arvutada.
1 kg diisli kütteväärtus on 44 MJ, ehk 12.22 KWh. Kuna mootori kasutegur on ligi 40% ja diisli tihedus ligi 0.8, siis saab diiselmootoris 1 liitri diisli põlemisest ligi 3,9 KWh energiat.
Ehk kui 110-ga sõites kulus 100 km läbimiseks 16.5 Kwh, siis see on 4,23 liitrit diislit 100 km kohta (paljud autod suudavad nii maantel ka sõita).
Kui aga 50-ga ühtlaselt sõita, siis kulub 100 km läbimiseks 6.5 KWh energiat, ehk 1,67 liitrit diislit 100 km kohta. Kahjuks ei suuda ükski mootor nii vähesega hakkama saada, kuna väikese võimsuse korral on mootori sisemised hõõrdekaod väga suured ja sealt see suur kütusekulu aeglasel sõidul tuleb.
Mida vähem silindreid, seda väiksem kütusekulu aeglasel sõidul.
Näiteks V12 mootoriga sõiduauto kulutab 50-ga venides ligi 12 liitrit 100-le .... R4 mootoriga auto aga 4 liitrit 100-le ... kuid 2 silindriga diiselmootor peaks 2 liitriga hakkama sama aeglasel sõidul.
Näiteks 3 silindriga VW Lupo/Audi A2 1.2 TDI kulutab maanteel 2.7 liitrit sajale.
Kuna 3 silindrilise diiselmootori kütusekulu osutus nii röögatult väikeseks, siis lõpetati selliste tootmine kiiresti ära - muidu poleks hübriidid konkurentsivõimelised olnud.
Näiteks väikese mootoriga VW Lupo/Polo teeb kütusekulu ja CO2 saastega ära Toyota Prius hübriidile.