03-11-2008, 23:51 PM
vant Kirjutas:Minul oleks jällegi üks võhiklikust huvist ajendatud küsimus- kas jalgrataste seisuharke toodeti samuti peamiselt lisavarustusena, nagu näiteks lambikomplekte, või olid nad valdavalt juba tehasest küljes?
Nii standard- kui ka lisavarustusena, aga nad olid ülivähe levinud, julgen öelda, et mitte üle 0,5% ratastest. Peamiselt tean kahte tüüpi seisujalgu (harke ei saa nende kõikide kohta öelda):
A. 1910-20ndatel ja 1930ndate alguspoolel levinud tugiraam, mis oli ühes tühis pakiraamiga ja oli nn pealtpoolt, pakiraami püstpostide juurest ratta alla keeratav. Valdav enamik tagapakiraame olid siiski ilma sellise tugijalata, samas võis tugijalaga pakiraam olla nii standard- kui ka lisavarustuses.
B. 1930ndate lõpu ja 40ndate alguse nn "traditsiooniline" tugihark mõnedel üksikutel Rootsi päritolu ratastel (olen näinud kahel rattal, mis on sõja eel Eestisse toodud, ei enamal). Rootsis läks selloine hark moodi üldiselt alates 1940ndate lõpupoolest.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembris avatud L,P 11-18