12-12-2008, 15:25 PM
Mõistlik oleks omale selgeks teha, kuidas käib laagrite klassifikatsioon - laagri numbrite järgi töörista poest laagreid ostes saab röögatult odavamalt, kui esindusest auto mudeli järgi laagreid ostes.
Kirve reegel on see, et esinduses maksab laager 2 korda rohkem, kui tuntud laagritootja SKF poes. Vähemtuntud laagritootjate toodang on tihti kuni 10 korda odavam tuntud tootja SKF toodangust.
Probleem on aga selles, et auto esindustes või SKF poes saad sa laagreid otsida auto mudeli järgi, kuid odavaid laagreid müüvates tööriistapoodides saad sa laagreid osta ainult laagri tähiste või mõõtude järgi.
Laagri juures on kõige olulisem SISEMINE LÄBIMÕÕT - nende järgi ongi laagrid klassifitseeritud. Suurtel laagritel (alates 15 mm siseläbimõõdust) on laagri nimes sees suurus (siseläbimõõt millimeetrites / 5).
Näiteks 45 mm siseläbimõõduga laagri nimes on kuskil sees number "9" (45 / 5 = 9).
Laagri paksus ja välisläbimõõt on SEERIATE JÄRGI ja siin pole lihtsat valemit, tuleb vaid tabelitest vaadata.
Näiteid:
siseläbimõõt / välisläbimõõt / paksus = laagri nimi
50 / 65 / 7 = 61810
50 / 72 / 12 = 61910
50 / 80 / 16 = 6010
50 / 90 / 20 = 6210
50 / 110 / 27 = 6310
55 / 72 / 9 = 61811
55 / 80 / 13 = 61911
55 / 90 / 18 = 6011
55 / 100 / 21 = 6211
55 / 120 / 29 = 6311
60 / 78 / 10 = 61812
60 / 85 / 13 = 61912
60 / 95 / 18 = 6012
60 / 110 / 22 = 6212
60 /130 / 31 = 6312
jne.
Link laagritootja SKF poolt toodetavate laagrite mõõtudele:
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/...tartnum=23
Näiteks kui mingis seadmes (autos) on järgmiste mõõtudega laager:
1) Siseläbimõõt 60 mm (seega on laagri nimes "12" sees, kuna 60/5 = 12 ja tasuks vaadata viimast näidete blokki).
2) Välisläbimõõt 78 mm - seega on tegu ilmselt laagriga "61812", millele saame kinnituse mõõtes paksuse.
3) Paksus 10 mm - seega on igal juhul tegemist laagriga 61812.
Kui minna sellist laagrit auto esindusest küsima, siis maksaks ta ligi 2000 eek ... kui minna sellist laagrit SKF poest küsima, siis maksaks ta ligi 1000 eek .... kui osta selline laager vähetuntud tootja käest (poolas tehtud cx või mingi hiinakate oma), siis saaks sellise laagri ligi 100 eek eest kätte ... tundub, et esindustes on "uueks trendiks" müüa laagreid koos rummu ja muude vidinatega - nii võib tõesti 10 tuhandelise arve saada, kui mõistust omal piisavalt pole.
Nüüd võib jahuma jääda teemal, et tuntud laagritootjate toodang on vastupidavam - kuid ratta laagrite "eluiga" mõjutab palju rohkem sõidustiil ... kui pidevalt sõita läbi poriloikude (mustus tungib laagrisse ja kulutab laagri kuulid ära), kiiresti üle äärekivide (tugev radiaalne löök, mis deformeerib laagri kuule) ja 160-ga ringidel (tugev külgsuunaline koormus, milleks kuullaagrid mõeldud pole), siis kuluvad ka kõige paremad laagrid väga ruttu läbi.
Tihti on tehase poolt paigaldatud rattalaagrid kas täiesti kattmata, või kaetud plekiga (Z markeering) - nii pääseb pori ja mustus kergesti laagrisse sisse ja laager varsti õhtal ... kui aga panna kahelt poolt plastiga kaetud laager (2RS), siis ei tungi pori ja mustus laagrile sisse ja laager kestab palju kauem.
Kirve reegel on see, et esinduses maksab laager 2 korda rohkem, kui tuntud laagritootja SKF poes. Vähemtuntud laagritootjate toodang on tihti kuni 10 korda odavam tuntud tootja SKF toodangust.
Probleem on aga selles, et auto esindustes või SKF poes saad sa laagreid otsida auto mudeli järgi, kuid odavaid laagreid müüvates tööriistapoodides saad sa laagreid osta ainult laagri tähiste või mõõtude järgi.
Laagri juures on kõige olulisem SISEMINE LÄBIMÕÕT - nende järgi ongi laagrid klassifitseeritud. Suurtel laagritel (alates 15 mm siseläbimõõdust) on laagri nimes sees suurus (siseläbimõõt millimeetrites / 5).
Näiteks 45 mm siseläbimõõduga laagri nimes on kuskil sees number "9" (45 / 5 = 9).
Laagri paksus ja välisläbimõõt on SEERIATE JÄRGI ja siin pole lihtsat valemit, tuleb vaid tabelitest vaadata.
Näiteid:
siseläbimõõt / välisläbimõõt / paksus = laagri nimi
50 / 65 / 7 = 61810
50 / 72 / 12 = 61910
50 / 80 / 16 = 6010
50 / 90 / 20 = 6210
50 / 110 / 27 = 6310
55 / 72 / 9 = 61811
55 / 80 / 13 = 61911
55 / 90 / 18 = 6011
55 / 100 / 21 = 6211
55 / 120 / 29 = 6311
60 / 78 / 10 = 61812
60 / 85 / 13 = 61912
60 / 95 / 18 = 6012
60 / 110 / 22 = 6212
60 /130 / 31 = 6312
jne.
Link laagritootja SKF poolt toodetavate laagrite mõõtudele:
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/...tartnum=23
Näiteks kui mingis seadmes (autos) on järgmiste mõõtudega laager:
1) Siseläbimõõt 60 mm (seega on laagri nimes "12" sees, kuna 60/5 = 12 ja tasuks vaadata viimast näidete blokki).
2) Välisläbimõõt 78 mm - seega on tegu ilmselt laagriga "61812", millele saame kinnituse mõõtes paksuse.
3) Paksus 10 mm - seega on igal juhul tegemist laagriga 61812.
Kui minna sellist laagrit auto esindusest küsima, siis maksaks ta ligi 2000 eek ... kui minna sellist laagrit SKF poest küsima, siis maksaks ta ligi 1000 eek .... kui osta selline laager vähetuntud tootja käest (poolas tehtud cx või mingi hiinakate oma), siis saaks sellise laagri ligi 100 eek eest kätte ... tundub, et esindustes on "uueks trendiks" müüa laagreid koos rummu ja muude vidinatega - nii võib tõesti 10 tuhandelise arve saada, kui mõistust omal piisavalt pole.
Nüüd võib jahuma jääda teemal, et tuntud laagritootjate toodang on vastupidavam - kuid ratta laagrite "eluiga" mõjutab palju rohkem sõidustiil ... kui pidevalt sõita läbi poriloikude (mustus tungib laagrisse ja kulutab laagri kuulid ära), kiiresti üle äärekivide (tugev radiaalne löök, mis deformeerib laagri kuule) ja 160-ga ringidel (tugev külgsuunaline koormus, milleks kuullaagrid mõeldud pole), siis kuluvad ka kõige paremad laagrid väga ruttu läbi.
Tihti on tehase poolt paigaldatud rattalaagrid kas täiesti kattmata, või kaetud plekiga (Z markeering) - nii pääseb pori ja mustus kergesti laagrisse sisse ja laager varsti õhtal ... kui aga panna kahelt poolt plastiga kaetud laager (2RS), siis ei tungi pori ja mustus laagrile sisse ja laager kestab palju kauem.