29-01-2009, 14:27 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 29-01-2009, 15:12 PM ja muutjaks oli valdo.)
Ja nüüd siis hulk küsimusi eeltoodud rehvitüüpide kohta, millele ma vastust ei tea, kuid vastust otsin:
1. Mis aastal alustati B-57 tootmist ning mis aastal lõpetati Я-85 tootmine?
2. Kas ja millisest aastast monteeriti Riia tehases Gaujadele juba ka uuetüübilisi B-57, või olid siiski kõikidel Gaujadel (kuni Riga-5 ilmumiseni) all Я-85?
3. Kas on võimalik, et varajastele Gaujadele (1950ndate lõpp) paigaldati ka модель-64 tüüpi rehve?
4. Millistele sõidukitele üleüldse tehases модель-64 tüüpi rehve paigaldati, st mis tarbeks selle mustriga rehve valmistati lisaks 28" mõõdule ka 26" mõõduga? Lvovi ja Harkovi naisterahva-jalgratastele jäi kahetolline laius ju veidi laiaks ning pealegi toodeti toona ka kitsamaid 26" rehve. Või oli selleks sõidukiks siiski miski abimootoriga jalgratas?
5. Kas on võimalik, et B-902 varustati tehases модель-64 tüüpi rehvidega? Või olid siiski neil all Я-85 rehvid?
6. Minu kätte sattusid suvel uute varuosadena musta värvi 26x2" velgedega rattad, punaste triipudega. Peal olid neil модель-64 rehvid, valmistatud 1958. aastal. Tagarumm (Torpedo replika) oli ПВЗ töö, milles oli muide kasutatud (üllatus!) üksikuid 1945. aasta F&S (Fichtel & Sachs) detaile, mis tõenäoliselt toodi N.Liitu sõjareparatsioonide käigus, sh 20-hambaline hammasratas ja piduritummel. Millega on tegu - st mille rattad need on? Kas mingi mopeedi (abimootoriga jalgratta) omad? Tagaratta rummul igatahes need kolm sälku mootoriketiratta jaoks puudusid. Või valmistati ПВЗ-s 1950ndate lõpul 26x2" ratastega jalgrattaid?
7. Kas модель-64 oli tootmises juba ka 1940ndate lõpul ja 1950ndate algul, st ajastul, mil 26" rattamõõduga valmistati ka kergmootorrattaid Kievljanin? Olen näinud mitmel Kievljaninil all модель-64 rehve, kuigi ma ei ole kindel, kas need pandi sinna tehases (Kievljanini jaoks valmistati vähemalt 1940ndatel traditsioonilise trapetsmustriga 26x2.25 rehve).
Mida ma tean (mis võib aidata eeltoodud küsimustele vastuste leidmisel):
1. Suur hulk 1960ndate aastate Gaujasid varustati tehases Я-85 rehvidega.
2. Vähemalt osa B-901 abimootoriga jalgrattaid varustati tehases samuti Я-85 rehvidega. Minu erakogus oleval 1961. aasta B-901-l, (hetkel on deponeeritud Kurtna muuseumisse) olid igatahes all Я-85 ja on seal senini.
3. Ma ei tea, et Gauja järglast Riga-5 oleks varustatud tehases Я-85 rehvidega. Kõigil neil (sh ka 1968-69 toodetuil) olen näinud eranditult B-57.
1. Mis aastal alustati B-57 tootmist ning mis aastal lõpetati Я-85 tootmine?
2. Kas ja millisest aastast monteeriti Riia tehases Gaujadele juba ka uuetüübilisi B-57, või olid siiski kõikidel Gaujadel (kuni Riga-5 ilmumiseni) all Я-85?
3. Kas on võimalik, et varajastele Gaujadele (1950ndate lõpp) paigaldati ka модель-64 tüüpi rehve?
4. Millistele sõidukitele üleüldse tehases модель-64 tüüpi rehve paigaldati, st mis tarbeks selle mustriga rehve valmistati lisaks 28" mõõdule ka 26" mõõduga? Lvovi ja Harkovi naisterahva-jalgratastele jäi kahetolline laius ju veidi laiaks ning pealegi toodeti toona ka kitsamaid 26" rehve. Või oli selleks sõidukiks siiski miski abimootoriga jalgratas?
5. Kas on võimalik, et B-902 varustati tehases модель-64 tüüpi rehvidega? Või olid siiski neil all Я-85 rehvid?
6. Minu kätte sattusid suvel uute varuosadena musta värvi 26x2" velgedega rattad, punaste triipudega. Peal olid neil модель-64 rehvid, valmistatud 1958. aastal. Tagarumm (Torpedo replika) oli ПВЗ töö, milles oli muide kasutatud (üllatus!) üksikuid 1945. aasta F&S (Fichtel & Sachs) detaile, mis tõenäoliselt toodi N.Liitu sõjareparatsioonide käigus, sh 20-hambaline hammasratas ja piduritummel. Millega on tegu - st mille rattad need on? Kas mingi mopeedi (abimootoriga jalgratta) omad? Tagaratta rummul igatahes need kolm sälku mootoriketiratta jaoks puudusid. Või valmistati ПВЗ-s 1950ndate lõpul 26x2" ratastega jalgrattaid?
7. Kas модель-64 oli tootmises juba ka 1940ndate lõpul ja 1950ndate algul, st ajastul, mil 26" rattamõõduga valmistati ka kergmootorrattaid Kievljanin? Olen näinud mitmel Kievljaninil all модель-64 rehve, kuigi ma ei ole kindel, kas need pandi sinna tehases (Kievljanini jaoks valmistati vähemalt 1940ndatel traditsioonilise trapetsmustriga 26x2.25 rehve).
Mida ma tean (mis võib aidata eeltoodud küsimustele vastuste leidmisel):
1. Suur hulk 1960ndate aastate Gaujasid varustati tehases Я-85 rehvidega.
2. Vähemalt osa B-901 abimootoriga jalgrattaid varustati tehases samuti Я-85 rehvidega. Minu erakogus oleval 1961. aasta B-901-l, (hetkel on deponeeritud Kurtna muuseumisse) olid igatahes all Я-85 ja on seal senini.
3. Ma ei tea, et Gauja järglast Riga-5 oleks varustatud tehases Я-85 rehvidega. Kõigil neil (sh ka 1968-69 toodetuil) olen näinud eranditult B-57.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel