GAUJA'61
#7

Jõudu ja jaksu! Loodetavasti tuleb siit lähiajal üks vahva mootorjalgratas (kui mitte kasutada rahvapärast nimetust "sääreväristaja", mis 1961 oli juba kindlasti kasutusel).

Kuna endal ka hetkel ühe Gauja tegemine pooleli (kereosad värvitud, kroomitöö pooleli), siis tekkisid mõned küsimused:

a) Kas Sinu isendil pakiraamiklambrit koos vedrudega polnudki (minuteada oli see kõikidel Riia hilisematel jalgratastel ja vähemalt kuni-1963 Gaujadel, tsingitud). Ekspluatatsioonis kippus ta küll ära kaduma, aga oma erakogust siiski ühe leidsin, mis ületsinkimist ei vajanud.

b) Kas Sa tõesti ei leidnud ühtki 36 auguga Gauja profiilis terasvelge? Riga-5 juures neid ju masskasutati ja neid peaks veel palju liikuma, ainsaks probleemiks on suured nipliaugud, mis 2 (või 2,2) kodarate korral inetult näha jäävad ja enda alla eriseibe tahavad. 32se velje kokkumonteerimine 36se rummuga on ise ju paras mängimine, pead kummalgi serval 2 auku tühjaks jätma. Mootoriketi poolel pole see märgata, teisel poolel aga küll. Mina suutsin enda isendi jaoks leida isegi kaks sellist peeneaugulist velge, mis ülekroomimist ei vajanud ja jätsid poleerituna üsna talutava välimuse. Seega jätsin Riga-5 jämedaaugulised veljed mängust sootuks välja.

c) Rehvid - kas jätsid sinna peale uuemad B-57 või oled kusagilt välja võlunud ka algsed (Ja)-85? Mina ei taha B-57 kohe mitte Gaujale alla panna, nii hiljuti nagu 45-50 aastat tagasi ülimasskogustes toodetud (Ja)-85 lausa PEAB üles leidma. Üks sõidukõlbulik mul tegelikult ongi (üks ratas juba koos), teine aga viletsake ja senini otsin... Luban, et minu Gauja ei sõida enne meetritki, kui on ka teine sõiduvõimeline (Ja)-85 leitud.

d) Lohvid - Gauja lohvid olid jalgrattalohvid, jalgrattaventiiliga (mitte autoventiil ja selline kummist ventiili väljaulatuv osa, nagu Su pildil näha). Ja 1961-63 pandi veel KÕIK Riia tehasest väljuvad isendid kokku ketiga ventiilikattega.

e) Miks Sa otsustasid porilaudadel keeruka tinatamise kasuks lihtsama ja odavama pahteldamise asemel? Kas olid augud sees? Või otsustasid ðnitti võtta 1930-50ndate autodel levinud tinapahteldamisest?

f) Näen kroomieeltöö detailide seas lambikorpust. Kas see polnud mitte must (vanemad isendid) või sellise faktuuriga alumiiniumvärvi all (uuemad isendid alates ca 1964st)? Või lähebki ta värvi alla?

g) Ei näe kroomieeltöö detailide seas kella (Gaujadel oli tavaline Riia jalgrattaga identne kell) ega heebleid. Kas nende galvaanika on korras vms?

h) Millises seisus on küljeplekid?

i) Milleks Sulle tagaketiratta juures kaks ketiratta südamiku kujulist metallrõngast? Seestpoolt käivad vastas kolm sektorit minuteada.

j) Mis seisus on mootor ja selle detailid? Vanad peene-paljaskõrilised trossid? Tekstiilisolatsiooniga kõrgepingejuhe?

k) Milleks Sulle esihargi käändosa (ülaosa) kaks telge (vt galvaantöödeldud osad)?

Mina enda isendi restaureerimisprotsessist ei ole pilte klõpsinud. Olen lihtsalt teda veidi nokitsenud mõne jalgratta tegemise (Ilmarine 1940, ARE 1937, ETEKA 1939, Rammo 1911) vahel ja kõrval. Kui kokku saan ja midagi vaadata on (a la 1958.a. abimootoriga ratas), eks siis teen mõned pildid, et näidata ka siin, milline Gauja välja näeb.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-12-2008, 20:55 PM
GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-12-2008, 21:15 PM
GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-12-2008, 21:43 PM
GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-12-2008, 22:07 PM
GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-12-2008, 22:19 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 11-02-2009, 01:52 AM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 11-02-2009, 03:43 AM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 11-02-2009, 10:58 AM
RE: GAUJA'61 - Autor: Killer666 - 11-02-2009, 16:58 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 12-02-2009, 01:48 AM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 16-02-2009, 11:53 AM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 16-02-2009, 13:33 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: Pleku - 16-02-2009, 14:13 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 16-02-2009, 14:35 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-02-2009, 19:27 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 16-03-2009, 13:52 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 16-03-2009, 14:02 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 16-03-2009, 15:29 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 16-03-2009, 17:02 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 18-03-2009, 18:40 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: Cardo - 29-05-2009, 18:28 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 02-06-2009, 21:47 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 15-07-2009, 21:26 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 26-07-2009, 19:01 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 26-07-2009, 17:32 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 06-12-2009, 22:49 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 06-12-2009, 23:39 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 15-12-2009, 21:22 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 15-12-2009, 23:51 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: urmet48 - 16-12-2009, 14:41 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 17-12-2009, 18:00 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: Kevin68 - 16-12-2009, 17:22 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: giordanobruno - 24-01-2010, 23:32 PM
RE: GAUJA'61 - Autor: valdo - 25-01-2010, 11:44 AM
RE: GAUJA'61 - Autor: Kevin68 - 25-01-2010, 11:17 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne