07-04-2009, 02:48 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 07-04-2009, 02:51 AM ja muutjaks oli PlyVal64.)
(06-04-2009, 15:48 PM)krss Kirjutas: Mind huvitaks väga, mis on see kardinaalne autoehituslik muutus, mis toimus kusagil 80nda aasta paiku?
Nuuh, ise veel automees??? Kuigi Subaru tõi maailma esimese masstootmise 4X4 turule 1974 mudelina Leone ja Jensen F1-sarjast pärit keskdiffriga mudeli FF 1966, on 1980 ühe tänapäevase auto ehk tõsiseltvõetava auto algusajaks: see on Audi Coupe ise ja veoskeemina Quattro! See oli kardinaalne muutus autonduses, kordi olulisem, kui Oldsi/Corvairi 1964 turbo või 1954 Mersul 300SL bensu otsesissepritse.
Teine auto, mis muutis maailma arusaamist autondusest, oli Mersu S-klass W126, mis jõudis 1980 müüki ja kestis ühe inimpõlvkonna liinil. Jah, W116 oli ka omal ajal ajast ees aga ei kestnud nii kaua!
Siis võib siia panna ka õige ja esimese kandilise Fiat Panda. Muutis jälle kord arusaama imeväikesest linnaautost. Siia kõrvale tuleb panna ka Rover Metro.
1979/80 on ka teise tänapäevase juba väga levinud autotüübi kõige puhtakujulisema esimese mudeli alguseks: AMC Eagle. Niva oli linnamaasturi esimene pääsuke ja Eagle Outbacki, CrossCountry, Allroadi ja kõigi teiste nende teenäitaja.
Siis tuleb siia lisada ka 1979 esitletud kuulsused, mis siiski ka mahuvad siia vanusepiiri. Toyota Supra, Mersu G-klass (elab TÄNASENI!!!), kõige levinum Dodge RAM (elas samal konstruktsioonil aastani 2003!), Lancia Delta (elas aastani 1994!) jne.
Tegelikult saaks 1979/1980 rea päris muljetavaldava. Mersu ja teised suured-rikkad jõudsid mõne aasta varem, teised (Ford Sierraga) mõne aasta hiljem aga seal 1980 kandis toimus totaalne kaasajastumine isegi tänases mõistes. Tulid suured lamedad liimklaasid tihendiga panoraamide asemele, vihmarennid kadusid, hakati rootslaste eeskujul rõhku panema turvalisusele, arendati aktiivturvalisust (ABS) jne.
Hetkel ei tohiks enam olla mitte ühtegi sellist autot vähegi arenenud maailmas tootmises, mis oleks oluliselt enne 1980 projekteeritud peale Mersu G ja Niva. Jätaks siiski igatsugu Hindustanid ja Lada 2105 välja. Aga ka Volga põhimiku.
Kui paneme siia juurde meie eestlaste jaoks toimunud räiged muudatused nii elukorralduses kui ka autonduses tänu Olümpiamängudele, peaks selline aastaarv sobima?