06-06-2009, 22:46 PM
(05-06-2009, 18:12 PM)Martti Kirjutas: Kui selle LAZ-i taastad ära 10000 taalaga(110300eek), siis ma mütsi ära ei sööks, aga Sinu ees maha võtaks küll.
Tunnistan ausalt, et mina ise ühtegi LAZ bussi taastanud ei ole, aga kallite kolleegide ja sugulaste senistele kogemustele tuginedes tuleks kulude kokkuhoiu eesmärgil mõistlikum teha pool bussi täiesti uus. Olgu siis jutt teemakohastest kahest AJU numbriga bussidest või katuseakendega vanemast. Mina teeks muidugi siis juba vanemat ja stiilsemat ja pealegi kuni akende servadeni ei peaks erilist vahet olema. Igastahes projekt näeks välja nii, et olemasoleval bussil tuleks eemaldada kõik katteplekid, mis jäävad akendest alla poole. Seejärel tuleks teha algse bussi järgi joonised, ning soetada sobiva profiiliga terast, ning kuni akende alumise servani keevitada kokku uus bussi karkass. Seejärel teha "Eesti teedel sõitnud" bussile lõige akende alumise serva juurest ja tõsta nimetatud bussi ülemine osa isevalmistatud alumise osa karkassi peale. Nimelt on alumise osa keevitamine väga elementaarne tegevus ja sellega saab hakkama iga suvaline "praadija", katuse ja akende osa on keerulisem ja see ei ole ka enamasti väga kahjustatud. Seejärel tuleks alumine osa katta plekiga. All ei ole ühtegi keerulist plekkdetaili, millega kodustes tingimustes hakkama ei saa.
Üksikute kahjustatud kohtade vahetamine on LAZ-e remontinute hinnangul oluliselt aega ja närve nõudvam kui uue karkassi ehitamine. Sest karkass on ka seest roostes ja sealsed kahjustused ei ole silmaga nähtavad ja ilmnevad alles täislastis kurvi sisenedes.
Kui arvestada ainult materjali kulu ja LAZ bussi tasemel värvikvaliteeti, siis oma tööd arvestamata peaks vähemalt keretöödega alla 100 tuhande küll toime tulema. Kui muid detaile on kahe bussi jagu valida ja kõik komplekteerimised ise teha, siis ei peaks ka selles osas hind tõusma.
Hinna allhoidmise eelduseks on muidugi tööde projekti eeskujulik koostamine ja abiks tulevad ka head õppetulemused matemaatikas, füüsikas ja tööõpetuses.
Rahast olulisemaks tuleks siin pidada entusiasmi ja tegevuse põhjendatust mõistlikkuse seisukohast. Ega nende ilusate Krimmi busside värvitud pleki all ei pruugi ka kõik ideaalne olla. Ma olen vist juba mitu korda küsinud, et kas keegi on proovinud LAZ bussiga sõita? Kas keegi on proovinud juhtida roostes kandesõrestikuga bussi? Kas keegi on mõelnud, miks isegi uutel bussidel on vahel pakettaknad udused just keskkohas ja uste vastaskülgedel?
Kui kõik see on enesele selgeks tehtud ja kodutöö reaalainetes korralikult õpitud, siis on bussiehitamine imelihtne asi. Kulutatud raha saab ju pärast reisijatelt tagasi küsida.
Tõnu Piibur
5116265