10-07-2009, 17:26 PM
(10-07-2009, 00:44 AM)motamees Kirjutas:(07-07-2009, 01:12 AM)motamees Kirjutas: Et koormus genekale liiga suureks ei läheks, ostsin LEDidega päevasõidutuled. Nende tarbimine on nii väke, et praeguseks on tuli selle väikse aku pealt põlenud juba 9 tundi.Kolm ööd/päeva põles see tuli. Siis tüdinesin ära. Volte jäi akusse (7,5A/h) veel küllaga.
Sama aku pealt katsetasin ka lisasoojenduse mootorit. See töötas mingi 4 tundi.
Siit ka väike nuputamisülesanne arvutajatele.
Lisasoojenduse mootor on 24 voldine. Pidin juba hakkama 12v mootorit otsima, kui mõtlesin ikkagi proovida. No olin kindel, et töötab ka 12v pealt. Üllatus oli aga see, et voolu tarbimine on üliväike. Väiksemate pööretega on 0,5 amprit ja suurematega 0,8 amprit. Tekkis kohe küsimus, miks siis üldse tehakse 12v mootoreid, kui 24v nii ökonoomsed on. Tavaliselt võtavad mootorid nii palju voolu, et vahel kõrbevad isegi soenduslülitid/kaitsmed ära. Eriti halb oli olukord Opel Rekorditel.
Panen muidugi selle mootoriga asja paika, aga sooviks asjale mingit teoreetilist seletust.
Kokkuhoiupoliitikaga olen saavutanud nüüdseks 135w tarbimise vähendamist. See katab ära külmiku vajadused ja jääb veitsa ülegi.
Elektrimootori võimsuse määrab ära teda läbiva pinge ja voolu korrutis. Voolu määrab ära omakorda pinge ja takistuse jagatis. Kuna pinge esineb neis valemeis kaks korda, siis pinge vähendamisel 2 korda, väheneb võimsus tegelikult 4 korda (kahe ruut).
Oeh keeruline seletada. Aga võtame näiteks 24V mootori. Oletame, et juhtme takistus 2 oomi. Seda juhet läbides tekib juhtmes vool 24V/2oomi=12A. Nüüd tuleb võimsus 24V*12A=288W.
Nüüd kui paneme sama mootori tööle 12V pealt, siis tekib vool 12V/2oomi=6A. Võimsus tuleb seega 12V*6A=72W.
12V mootoritel on teine disain, näiteks on mootori mähise takistus 0,5 oomi. Siis tekib vool 12V/0,5oomi=24A ja võimsus 288W.
Võimsuse suurusjärk sai vale, aga ehk annab selgust.