11-09-2009, 02:07 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 17-07-2012, 18:18 PM ja muutjaks oli E303.)
Teen siin ülevaate kuidas eristada NIVA kombaini välimuse muutumist oma tootmis ajaloo jooksul.Olen seda teemat natuke uurinud tänu ühele endisele kaubabaasi töötjale kes mitukümmend aastat pani kombaine kokku ennem majanditesse saatmist.Niva tootmist alustati juba 1973 aastal ning esimesed katse seeriad olid rohelist või sinist värvi
Esimesed CK-5 NIVA tüüpi tulid eestisse 1974 aastal ja need olid tumepunased ja iseloomulik oli ka kandiline radiaatori õhukogur. Kasutatud oli veel nendel nivadel osasid ck-4 juppe ning kombaini mootori väljalasketoru oli püstine nagu eelnevatel ck-4 l1976aasta lõpus muutusid kombaini värv tulipunaseks ning kombaini rattad ja lõikusmasin ning kaldkamber olid värvitud valkjas kollaseks. Oli täiustatud kombaini lõikusmasina hasplit ja selle ajamit , roolisüsteemi ja muid agregaate. Kombaini mootoriks sai siis cmd-17 100 hj .Mootori väljalasketoru muutus kõveraks. 1978 aastal sai niva endale uue pealt ümara radiaatori õhukoguri ning suurema 300 liitrise kütusepaagi. 1979 muutus kombaini värv ning lõikusmasin ja kaldkamber olid taas punased.Haspli küljed ja rattad olid olid helehallid.Kabiini paigutati elektrooniline terakao mõõtur , mis oli üks ebatöökindel vene ime. 1982 hakati tootma kombaini CK-5A mis sai võimsama mootori cmd-20. Taas muutus kombaini värv sest nüüd oli rattad ja ja kabiin värvitud valgeks. Samuti oli lisatud kombainile ette ülemisse kabiininurka ja viljapunkri nurka 2 lisatuld . Samuti asendati põhukoguja kettajam rihmaga. Vanematel nivadel oli seal üleval põhukogija kambri peal 3 auguga hammasratas ning kett veel ck.4 ajast.Põhukoguja ülemine kambri kuju ka muutus ning sellel olid küljed nüüd lahtised.1984 muudeti taas mootorit konstruktsiooni ja kombain sai endale uue õhupuhasti ja sumbuti. Ennem seda oli selle asemel kõver toru.Samas muudeti ka kombaini kiirusvariaatori ehitust ja variaatorit katvale parempoolsele külje kaitsekilbil on tehtud sisselõige sellest saab uuema aja kombaini ära tunda.Samuti muudeti esimeste suunatulede paigutust ja kuju.Endised ümarad tuled asendati standart vene traktori suuna ja gabariittuledega.1985 tuli välja CK-5M seeria jälle muudeti mootorit ja selleks oli cmd-22 120 hj ning sellised kombainid tunneb ära mootori õhupuhasti õhuvõtutoru otsas pöörlevast filtrist. Sellel masinal oli ka muid täiustusi mis silmaga näha polnud.Viimased sellised kombainid jõudsid eestisse 1991 aastal viimastel kombainidel on all suuremad rehvid . Pärast seda nivasid enam eestise tarnitud pole .Põhjuseks oli nivade tootmise järkjärguline lõpetamine sest seal mindi üle täies mahus don kombainide tootmisele.Sest aastal 1990 - 1992 toodi vabariiki nivade asemel seepärast just jenisei -1200 suhtleliselt palju sisse. Täiustatud niva -effekt võeti tootmisse 90 nendate keskel ja seda toodetakse täiustatud kujul siiani. Sellel kombainil oli juba 6 silindriline mootor smd- 260 150 hj .Kombainil oli tehtud palju uuendusi alates lõikusmasinast lõpetades kabiini pandud konditsioneeri ja elektroonilise juhtpaneeliga kombaini tööprotsesside jälgimiseks. Kombain ise oli värvitud roheliseks .Eestis pole ise ühtki sellist värvi nivat näinud
Esimesed CK-5 NIVA tüüpi tulid eestisse 1974 aastal ja need olid tumepunased ja iseloomulik oli ka kandiline radiaatori õhukogur. Kasutatud oli veel nendel nivadel osasid ck-4 juppe ning kombaini mootori väljalasketoru oli püstine nagu eelnevatel ck-4 l1976aasta lõpus muutusid kombaini värv tulipunaseks ning kombaini rattad ja lõikusmasin ning kaldkamber olid värvitud valkjas kollaseks. Oli täiustatud kombaini lõikusmasina hasplit ja selle ajamit , roolisüsteemi ja muid agregaate. Kombaini mootoriks sai siis cmd-17 100 hj .Mootori väljalasketoru muutus kõveraks. 1978 aastal sai niva endale uue pealt ümara radiaatori õhukoguri ning suurema 300 liitrise kütusepaagi. 1979 muutus kombaini värv ning lõikusmasin ja kaldkamber olid taas punased.Haspli küljed ja rattad olid olid helehallid.Kabiini paigutati elektrooniline terakao mõõtur , mis oli üks ebatöökindel vene ime. 1982 hakati tootma kombaini CK-5A mis sai võimsama mootori cmd-20. Taas muutus kombaini värv sest nüüd oli rattad ja ja kabiin värvitud valgeks. Samuti oli lisatud kombainile ette ülemisse kabiininurka ja viljapunkri nurka 2 lisatuld . Samuti asendati põhukoguja kettajam rihmaga. Vanematel nivadel oli seal üleval põhukogija kambri peal 3 auguga hammasratas ning kett veel ck.4 ajast.Põhukoguja ülemine kambri kuju ka muutus ning sellel olid küljed nüüd lahtised.1984 muudeti taas mootorit konstruktsiooni ja kombain sai endale uue õhupuhasti ja sumbuti. Ennem seda oli selle asemel kõver toru.Samas muudeti ka kombaini kiirusvariaatori ehitust ja variaatorit katvale parempoolsele külje kaitsekilbil on tehtud sisselõige sellest saab uuema aja kombaini ära tunda.Samuti muudeti esimeste suunatulede paigutust ja kuju.Endised ümarad tuled asendati standart vene traktori suuna ja gabariittuledega.1985 tuli välja CK-5M seeria jälle muudeti mootorit ja selleks oli cmd-22 120 hj ning sellised kombainid tunneb ära mootori õhupuhasti õhuvõtutoru otsas pöörlevast filtrist. Sellel masinal oli ka muid täiustusi mis silmaga näha polnud.Viimased sellised kombainid jõudsid eestisse 1991 aastal viimastel kombainidel on all suuremad rehvid . Pärast seda nivasid enam eestise tarnitud pole .Põhjuseks oli nivade tootmise järkjärguline lõpetamine sest seal mindi üle täies mahus don kombainide tootmisele.Sest aastal 1990 - 1992 toodi vabariiki nivade asemel seepärast just jenisei -1200 suhtleliselt palju sisse. Täiustatud niva -effekt võeti tootmisse 90 nendate keskel ja seda toodetakse täiustatud kujul siiani. Sellel kombainil oli juba 6 silindriline mootor smd- 260 150 hj .Kombainil oli tehtud palju uuendusi alates lõikusmasinast lõpetades kabiini pandud konditsioneeri ja elektroonilise juhtpaneeliga kombaini tööprotsesside jälgimiseks. Kombain ise oli värvitud roheliseks .Eestis pole ise ühtki sellist värvi nivat näinud
NB.-Riigiaparaadi hammasrattad ja väntvõll vajaks kiiremas korras remonti.