26-10-2009, 19:12 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 26-10-2009, 19:18 PM ja muutjaks oli valdo.)
(26-10-2009, 18:57 PM)h2rra Kirjutas: ... midagi häirib...nende juures...sest aasta ju 1955...
[...]
sellist esi piduri süsteemi meeste rattal ei mäleta..."Start-Sossee" ja "Sputnik" mäletan olid nigu sellised ja ka mitte stantsitud ,vaid alumiiniumist ja ääred ümaralt viimistletud.
ZIS-tehase ratas oli siinmail üldse suhteliselt haruldane, sest N.Liidu plaanimajanduses olid piirkonnad ära jaotatud erinevate tehaste vahel. Eestisse sattus eelkõige Riia ja näputäis Harkovi/Lvovi toodangut (enne Riia tootmise lõppu 1961). Seega ei andnud sellised rattad (pidurisüsteemid) siinmail tooni.
Ma ei ole ise ka 100% kindel, et selline pidurisüsteem algne on. Aga usun, et siiski on, ja mitmel põhjusel. Esiteks, käikudega jalgratastel, mida siis nt Harkovis juba toodeti, olid sellised pidurid juba tavalised. Ja mõni aasta hiljem tootmisse läinud abimootoriga jalgrattal V-901 samuti (kuigi mõjuvana tagarattale) - minu erakogus on üks algses komplektsuses V-901 olemas.
Teiseks - piduriheebel näib olevat sama stiili ja vassongi nagu leistangki, st ei paista olevat sinna hiljem külge pandud. Kui algne pidur oleks olnud rattarehvile pressiv "tald" (a la Rigad, Harkovi/Lvovi rattad), siis oleks esiporilauas auk, seda aga pole. Niisiis auguvaba porilaua korral pidi pidur olema selline, sest inglise tüüpi veljele mõjuvaid pidureid minuteada sõjajärgne N.Liidu rattatööstus ei kasutanud mitte kusagil.
Äkki on kellelgi ZISi tehase Progressi (V-110) tehasebukletti, kasutajajuhendit vms, kust saaks asjale kinnitust?
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud R,L,P 11-18