03-11-2009, 01:42 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 03-11-2009, 01:58 AM ja muutjaks oli valdo.)
(02-11-2009, 23:57 PM)seemu Kirjutas: Kas see võib olla vanim Eestis valmistatud jalgratas?
Oh, kesteab, võibolla

Eks seesinane täisraudratas üks naljategemine oli, Euroopa tööstuse järgiahvimine koduste meetoditega. Sellise massiivse ja raske asjaga ju ei sõida, kui, siis niisama show mõttes mõned meetrid.
Tõsistest Maarjamaa rattategijatest-tootjatest, mille toodanguga ka reaalselt sõita sai, oli esimene vast ikka Schümann oma Matadoriga (teadaolevalt 1897). Temale järgnesid Matrinsonide Ilmarine Tartus (ca 1900-02), Nicolai Tallinnas (umbes ka 1900-02), ning siis väikese vaheaja järel 1910. aasta paiku Leetberg Rakveres, Kivi Tartus ja Rammo Tallinnas.
Need olid nagu põhitegijad siin enne Esimest Ilmasõda.
Pole välistatud, et keegi (pisike tootja või kokkumonteerija) on siit nimekirjast välja jäänud, pole ka välistatud, et mõni eelnimetatuist varustas vaid välismaa toodangut oma siltidega, tehes vaid lihtsamaid kokkupanemistöid.
1920ndatel, peale Vabadussõda oli pisitöökodasid juba nagu seeni peale vihma, reeglina panid nad rattaid imporditud osadest kokku, tehes vahel ka lihtsamaid töid.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel