14-01-2010, 14:38 PM
(14-01-2010, 14:03 PM)oldmoped Kirjutas: Millest Sa järeldad, et tegu on justnimelt Saksamaal valmistatud rattaga?
Prior kaubamärki kasutas ka Eskiltunas asunud Svenska Järn & Maskinkompaniet.
Kahjuks midagi täpsemat peale mudelinime nende toodetud ratta kohta teada ei ole.
Kindel ei ole, oletan seda üsna suure tõenäosusega.
Kui rääkida versioonidest Saksamaa versus Rootsi, siis kaldun raudselt Saksa kasuks. 1930ndate lõpu Rootsi rattad on teistsuguse raamikujuga (figuraalsed välismuhvid ees), teistsuguse keskjooksuga (nn "väntvõll", vändad ja võll ühes tükis), teisesuguse profiiliga porilaudadega ja ilma leistangi pöördpidurita. Kõik need tegurid koos peaks andma piisavalt alust otsustamiseks - küik need nüansid on sel rattal "ehtsaksalikud".
Muidugi ei saa välistada, et see ratas on Saksa tükkidest kokku pandud nt Taanis, Poolas, Eestis vm riigis. Aga niipalju, kui ma tean (anaöoogiate põhjal), siis selline praktika 1930ndate päris lõpul puudus. Aga Saksamaalt imporditi küll masstuntud markide kõrval ka üsna tihti vähemtuntud ja väiksemate tootjate asju (nt Lord, Masovia jt), mille nimetamise peale enamik Saksa jalgratta-ajaloo uurijaid kahjuks vaid õlgu kehitavad. Kardan, et seesinane Prior lahterdub samasse kanti (mis tähendab omakorda, et ðanss leida ta silti Saksa laatadelt võiks olla pea olematu

Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, alates 18. maist oleme avatud L,P 11-18