meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp
#5

(27-01-2010, 10:11 AM)kass Kirjutas:  Esirumm oli sellisel Wandereril juba oma, W [...] - tähega, veidi jämedama võlliga justkui, ehk 9 mm?

Tänan. Hoian nüüdsest silmad lahti, äkki kunagi leiab Smile Mul sama aastakäigu naisterahva-Wanderer (raaminumbritel paar tuhat vahet) ka seda ju veel ootamas

(27-01-2010, 10:11 AM)kass Kirjutas:  Huvitav asjaolu (minu arvates) on lisaks Valdo loetletud Eestis müüdud rataste eripäradele Wandereri puhul, et meil on 30-ndate Wandererid suures osas roheliste triipudega, 30-ndate lõpu (37 - 38) saksa omaturu kataloogis on rohelist triipu mainitud vaid ühel mudelil, mingi arbeits-model (kirjapilt?), ühesõnaga mitte kõige uhkem mudel. Meil aga kroomitud veljed, porikad ja rohelised triibud.

Kardan, et siin kehtib seesama vana printsiip - siia turule tehti rattaid edasimüüjate spetsiaalsete tellimuste ja nn "siinsete vanade head tavade" järgi. Ehk siis mingil ajal kujunes välja, et Eestis(se) tehtud ratas peab olema musta värvi raamiga, mida kaunistavad peenbed triibud (mitte keerukamad mustrid, nagu oli tihti Saksamaal) ning porilauad/veljed peavad olema kindlasti galvaanikas (mitte värvitud, nagu Saksamaal). Ja veljed pole kaunistatud mitte servades asetsevate triipudega (ülitüüpiline Saksamaal), vaid keskel asuva laia triibuga, mille servades on teist värvi kitsam triip. Ning veljed peavad olema kindlasti rantäärisega rehvile (Saksamaal hüljati see tava uutel ratastel kusagil 1930ndate algul, meile tulid sellised kuni 1940-41ni).

Tõenäoliselt otsustati Wandereri tehases, et eelnimetet eriomadustega ratta komplekteerimisel meie turule on mõistlik aluseks võtta arbeitsmodell'i raamikaunistused (raam), sest ega ei tahetud pisipartiid ka väga unikaalseks ajada.

See kõik on minu senini oletus (tugineb vaid tuhandetele nähtud ratastele) - täpsemat teavet leiab ehk siinsete edasimüüjate kirjavahetusest tootjatehastega. Aga ma olen senini olnud laisk ja pole viitsinud seda arhiividest välja kaevata Sad Igatahes kui ma käisin esimest korda Saksamaal laadal, siis oli veidi kummaline vaadata sealseid siseturu 1930ndaid jalgrattaid - nii palju oli välimuses erinevat. Aga nüüd olen harjunud Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, alates 18. maist oleme avatud L,P 11-18
Vasta


Sõnumeid selles teemas
meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: valdo - 26-01-2010, 20:39 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: kopraonu - 26-01-2010, 20:58 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: valdo - 26-01-2010, 22:46 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: kass - 27-01-2010, 10:11 AM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: valdo - 27-01-2010, 12:27 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: rain - 31-07-2010, 23:30 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: illi123 - 01-08-2010, 19:05 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: Ostap Bender - 01-08-2010, 23:11 PM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: Tohumees - 19-05-2023, 00:31 AM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: Tohumees - 19-05-2023, 00:32 AM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: Tohumees - 19-05-2023, 00:34 AM
RE: meesterahva jalgratas Wanderer, 1938.a. lõpp - Autor: s2si - 19-05-2023, 12:21 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne