naisterahva jalgratas ETK LUX, 1939.a.
#1

Ratas on valmistatud Tallinnas, ETKle kuulunud Kopli Metallitehases 1939. aastal. Ratta raaminumber on 5857. Võrreldes ETK "lipulaeva" Original'iga on ta veidi lihtsam - porilauad on galvaanika asemel värvitud mustaks (tagaporilaua tagaosa valge), tagumine vabajooks on Torpedo asemel NSU jne.

Rattal on (olid) 28" rantrehvidele mõeldud Westwood veljed, viisnurkmustriga ketiratas, ETKle tüüpilise profiiliga porilauad, Lepper sadul tagant topeltvedrudega, eest ühekordse vedruga, Unioni pedaalid.

Must raam oli kaunistatud peente triipudega. Ülemisl kaldtorul olki kiri "LUX", tagaporilaual ja püsttorul rombikujuline embleem ka kirjega LUX.

Ratas on säilinud võrdlemisi algsena rahuldavas seisus. Ära on vahetatud esiratas - võib vaid oletada, et algne ratas oli Unioni rummuga. Kadunud on esipidurikangistik, alles on vaid auk porilauas ja alumine aas. Kadunud on ka tööriistakott ja algsed kell ning leistangiotsad. Murdunud on porilauaembleem.

Algsetest pisidetailidest on alles kett, tagahelkur, ketikaitse ja pedaalid.

Algne värv on millalgi tugeva musta värviga üle võõbatud, tõenäoliselt oli värvkate enne seda juba piisavalt riknenud. Samas on jäetud üle võõpamata embleemid, kaldtorul olnud kirja LUX on rohmakalt ka parandatud. Mitmelt poolt kumavad läbi algsed kitsad triibud.

Ka galvaanika on üsna viletsas seisus - enamik detaile vajaks selle asendamist. Samas on ratas heas sõidukorras, st tehniline seis ei ole kurta.

Ratas on hädapäraselt korrastatud 2005. aasta sügisel enne minu rattakogu paremiku näitust Kurtna muuseumis. Kõik pinnad on puhastatud, algseid embleeme võimaluse piires välja puhastatud ning hävinud galvaanikat parandatud hädapäraselt alumiiniumvärviga. Ka tagaporilaua tagumine ots sai uuesti valgeks värvitud. Asendatud said ka nõukogude päritolu rehvid ning külge sai monteeritud ajastu pump ning 1938.a. numbrimärk (toona ma hindasin ratast aasta vanemaks). Samas jäi toona ajapuudusel külge monteerimata pidurihoovastik ja asendamata vale esiratas.

Suuremad restaureerimistööd seisavad sel rattal veel tulevikus ees. Väikesed katsetööd näitavad, et algse värvi otsast uue värvikihi kättesaamine võib olla problemaatiline, samas ei taha ma embleemijäänuseid rikkuda. Eks tulevik näitab, millal ja mida ma selle ratta juures ette võtan.

Alates 2007. aasta kevadest on ratas üldusele vaadatav Palmse mõisa tõllakuuris Eesti tehnikamuuseumi kollektsiooni seas. Juuresolevad fotod on tehtud enne ratta paigutamist Palmse ekspositsiooni.

[Pilt: etklux_1.jpg]

[Pilt: etklux_2.jpg]

[Pilt: etklux_3.jpg]

[Pilt: etklux_4.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta


Sõnumeid selles teemas
naisterahva jalgratas ETK LUX, 1939.a. - Autor: valdo - 23-02-2010, 18:54 PM
RE: naisterahva jalgratas ETK LUX, 1939.a. - Autor: kass - 23-02-2010, 19:42 PM
RE: naisterahva jalgratas ETK LUX, 1939.a. - Autor: valdo - 14-05-2010, 19:50 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne