meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud!
#5

Täna jõudsid kaks kuud väldanud ratta restaureerimistööd lõpule.

Kokkuvõtlikult seisnesid need järgnevas:

1. Kogu ratas sai lahti võetud ning tohutu hulk roostet kõikidelt detailidelt eemaldatud.

2. Ratta jaoks sai oma ladudest välja otsitud kaks Westwood tüüpi rantvelge (mis kannatasid galvaanikaeeltööd), sest tal ei olnud kahjuks all algseid velgi.

3. Umbes 4-5 sadulajäänuse detailidest sai komplekteeritud talle algsele lähedane sadul - eeskujuks paar vana fotot ja tehaseprospektid (millest nähtus, et sadul oli kõvakatteline, tagant ühekordsete vedrudega ja eest vedrudeta).

4. Nikli all minevatel detailidel - porilauad, veljed, rummud, vändad, leistang, pedaaliosad, ketiratas, sadulaosad jpm - sai välja lihvitud kõik roostepesad, sügavamaid neist eelnevalt täis keevitades ja osalt ka lappides. Arvestades ratta seisukorda (vt fotod eespool) oli see kohati väga mahukas töö. Näiteks leistangil sai mõlemad toruotsad ca 12 cm pikkuses suisa ära vahetatud, kuna seal olid korrosioonikahjustused parandamatud. Ka pedaalidetaile sai palju keevitatud ning paar osa lehtterasest uuedki valmistatud, kuna polnud midagi taastada. Järgnes tavapärane galvaanikaeeltöö (lihvimine + poleerimine) ja siis niklikiht.

Algsete kodarate lihvimisest-poleerimisest loobusin, need asendasin sõjaeelsetega (oma ladudest), millel oli säilinud algne niklikiht.

5. Värvi alla minevatel detailidel (pms raam ja kahvel) sai väiksemad roostepesad välja lihvitud, millele järgnes allesjäänud roostepesade neutraliseerimine (fosfateerimine) + happekrunt + täitekrunt + pahtel + lihv + välisvärv. Mõned täiesti läbiroostetanud lõigud sai asendatud uuega, raami juures sai tehtud ikka väga palju keevitusi.

6. Velgedele-porilaudadele sai peale maalitud kuldne-must triibutus, raamile aga kuldsed-rohelised paaristriibud.

7. Purunenud esimärk sai asendatud tervega, mis mul õnnestus aastake tagasi osta.ee oksjonikeskkonnast soetada. See märk, mis oli üsna loetamatuks kulunud, sai restaureeritud - puhastatud, poleeritud ja kõik musta värvi osad uuesti peale maalitud.

8. Porilauaembleem sai restaureeritud. Tiibadega osa jäi algne (sai ainult uue niklikihi), kuid selle all olev kuulike sai täiesti uus tehtud (vanast ei olnud midagi alles jätta).

9. Valmistatud sai lugematu hulk uusi kruvisid, polte, seibe, mutreid jms - paljud neist olid liialt kulunud, murdunud, roostest pöördumatult rikutud või olid asendatud valedega. Kõik need osad, mis sai alles jätta (st mida kannatas restaureerida), sai ka alles jäetud. Igatahes nüüd, mil mul on olemas valdav enamik jalgrataste juures kasutatud tollkeermete lõikajaid, on üsna kerge vaev algsete osade replikaid teha. Näiteks rattamutritest jätsin vana vaid pikkmutri (ja ka selle peale keerme parandamist), ülejäänud kolm mutrit tegin kõik uued.

10. Esirattarummus, hargi juures ja pedaalides sai asendatud enamik laagrikuule ja osalt ka koonuseid (pöördumatud roostekahjustused).

11. Purunenud pöörpidurli lint sai asendatud tervega, puuduv nupusüsteem asendatud.

12. Pedaalikummid said kõik neli tükki asendatud (algsed olid puruks pragunenud) - osalt võtsin kasutusele 1930-40ndate aastate laojääke, osalt kohandasin mõnede irddetailide küljest võetuid.

13. Algne kett (firmalt Jumbo, kirjad lülidele pressitud) sai taas töökorda viidud - lahtine rooste eemaldatud, ca totaalselt 30 kinniroostetanud lüli aegamisi molübdeen-eraldusõliga lahti meelitatud ning kõik uuesti õlitatud. Kett on väga välja veninud, kuid täidab veel oma otstarvet ning kulunud tagahammasrattaga koos toimima ei tahtnud ma panna koos toimima uut ketti (tagahammasratast ma NSU vabajooksu kruvi pealt lahti ei saanud). Et väljaveninud ketti saaks normaalselt pingutada, võtsin vahelt välja ühe lüli. Kuna rattal kinnitub tagakahvli ülaosa poltidega, sain ketilukust loobuda.

14. Rattale sai monteeritud uued rantäärisega rehvid, ketiga õhukummiventiilid, 1930ndate aastate tüüppump (korpus sai nikeldatud ja nupp puhastatud ning uuesti lakitud), tüüpne riistakott, uus tagahelkur, ajastule tüüpiline kell ning 1939. aasta numbrimärk.

Nende tööde tulemusena sai ratas loodetavasti tagasi ligikaudselt sellise välimuse, nagu tal 71 aastat tagasi tehasest väljudes oli.

Lõpuks ka pildid:

[Pilt: are_v1.jpg]

[Pilt: are_v2.jpg]

[Pilt: are_v3.jpg]

[Pilt: are_v4.jpg]

[Pilt: are_v5.jpg]

[Pilt: are_v6.jpg]

[Pilt: are_v7.jpg]

[Pilt: are_v8.jpg]

[Pilt: are_v9.jpg]

[Pilt: are_va.jpg]

[Pilt: are_vb.jpg]

[Pilt: are_vc.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9,  oleme avatud K,N,R,L,P 11-18
Vasta


Sõnumeid selles teemas
meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: valdo - 02-03-2010, 13:16 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939.-40.a. - Autor: kass - 02-03-2010, 15:27 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939.-40.a. - Autor: valdo - 02-03-2010, 17:22 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939.-40.a. - Autor: valdo - 20-03-2010, 23:55 PM
RE: meesterahva jalgratas ARE Tehased, 1939. - Autor: valdo - 19-04-2010, 00:09 AM
RE: meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: illi123 - 21-04-2010, 20:51 PM
RE: meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: Veteran - 21-04-2010, 21:04 PM
RE: meestejalgratas ARE Tehased, 1939, restaureerimistööd lõppenud! - Autor: valdo - 21-04-2010, 22:57 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne