01-07-2012, 18:41 PM
Kooste ja muu kvaliteet vene autodel muutus katastroofiliselt peale 1979. aastat. Kes teab, kes mäletab, mis 79. juhtus? Õigus, L.I. Breshnev ulatas abistava käe Afganistaani rahvale. Asi ei meeldinud mitte üks põrm onu Samile ja see keeras mõned kraanid koomale, mõned puhta kinni. Kinnikeeratud kraanide hulka käisid näiteks need mille kaudu tulid terase tootmiseks vajalikud lisandid, mitmed õlide komponendid ja hulk peenemat kraami millest NSVL tarkpeade mõistus üle ei käinud. Lisaks muidugi need mille tootmisega ei suudetud sõltumata teadmiste olemasolust toime tulla. Ja siis läks jama lahti. Lada nukkvõillid olid vaid osa katastroofist. Olen oma silmaga näinud Gorki tehases GAZ 69 karteri põhjasid. Mägi oli nii 3 korruselise maja kõrgune ja kõik nägid küljelt vaadates välja nagu pitskardinad. Sealt hunnikust siis valiti kabedamad välja ja üritatii kuidagigi õli pidama panna. Põhjus lihtne, ikka seesama Afganistan ja onu Sami poolt kinni keeratud kraan mingile terase lisandile, mis lasi lehte venitada nii 30 cm ja tera peale. Vene lisandiga lihtsalt üle 15 cm ei veninud vaid kärises. Pikapeale saadi küll asjad jälle enam vähem toimima, küll läbi musta Aafrika või muid sõpru kasutades aga ega lõpuni õiget nahka ei saanudki.
Mis õlidesse puutub, siis enamus komponente, millised puhtast mineraalõlist autole sobiva olluse teevad, nimetatud ollusest lihtsalt puudusid. Aeg oli siis huvitav. Pidid tundma kedagi, kes tundis kedagi kes oli kellegagi koos koolis käinud ja tundis kedagi kes oli õppinud naftakeemiat ja kelle kursakaaslane töötas õliinstituudis. Keeruline ja peale 80.a. väljalaskega kodanikele ka ilmselt mõistetamatu aga nii see oli. Tegelikult oli teatud põhjustel vaja laiatarbe õlist tunduvalt parema kvaliteediga kraami. Peale ülalkirjeldatud kontaktide kurja ärakasutamist ja nii umbes 3. kuud, oli 20 liitrit, kõikide Lada õlile ettenähtud lisanditega õli käes. Milline oli üllatus kui värskelt remonditud LADA mootoris oli õli peale tunnikest käimist nagu tökat. Remondi käigus kõik detailid korralikult pestud. Õli segajalt aru pärides oli vastus lihtne: izvini, me oleme harjunud tonnidega segama, ilmselt läks pesulisandit tiba palju. Tava Lada õlis, millega auto oli sinnamaani sõitnud seda pesulisandit ilmselt üldse ei olnu. Rääkimata juba muudest, peenematest lisanditest.
Aga koostekvaliteedist ka. Oli au omada 1977.a. Moskvits 2140. Tegelikul omas küll ema, kes selle ostuloa läbi ametiühingu sai aga see on üsna teisejärguline fakt. Uuel auto käisin üle nii alt kui pealt. Ja mitte ühtegi kinnikeeramata polti/mutrit! Ja kannatas aastas 11 kuud sõita küll. See 12. kuu tuli kulutada kulunud juppide väljavahetamisele ja hiljem ka roostetõrjele. Ühtegi tõsist viga või teelejäämist mis mõne agregaadi või sõlme purunemisest oleks tingitud ei mäleta. Kõik andsid enne pikalt märku, resursi lõppemisest. Kannatas sõita küll.
Mis õlidesse puutub, siis enamus komponente, millised puhtast mineraalõlist autole sobiva olluse teevad, nimetatud ollusest lihtsalt puudusid. Aeg oli siis huvitav. Pidid tundma kedagi, kes tundis kedagi kes oli kellegagi koos koolis käinud ja tundis kedagi kes oli õppinud naftakeemiat ja kelle kursakaaslane töötas õliinstituudis. Keeruline ja peale 80.a. väljalaskega kodanikele ka ilmselt mõistetamatu aga nii see oli. Tegelikult oli teatud põhjustel vaja laiatarbe õlist tunduvalt parema kvaliteediga kraami. Peale ülalkirjeldatud kontaktide kurja ärakasutamist ja nii umbes 3. kuud, oli 20 liitrit, kõikide Lada õlile ettenähtud lisanditega õli käes. Milline oli üllatus kui värskelt remonditud LADA mootoris oli õli peale tunnikest käimist nagu tökat. Remondi käigus kõik detailid korralikult pestud. Õli segajalt aru pärides oli vastus lihtne: izvini, me oleme harjunud tonnidega segama, ilmselt läks pesulisandit tiba palju. Tava Lada õlis, millega auto oli sinnamaani sõitnud seda pesulisandit ilmselt üldse ei olnu. Rääkimata juba muudest, peenematest lisanditest.
Aga koostekvaliteedist ka. Oli au omada 1977.a. Moskvits 2140. Tegelikul omas küll ema, kes selle ostuloa läbi ametiühingu sai aga see on üsna teisejärguline fakt. Uuel auto käisin üle nii alt kui pealt. Ja mitte ühtegi kinnikeeramata polti/mutrit! Ja kannatas aastas 11 kuud sõita küll. See 12. kuu tuli kulutada kulunud juppide väljavahetamisele ja hiljem ka roostetõrjele. Ühtegi tõsist viga või teelejäämist mis mõne agregaadi või sõlme purunemisest oleks tingitud ei mäleta. Kõik andsid enne pikalt märku, resursi lõppemisest. Kannatas sõita küll.
Ära vägista, võta suurm haamer!