25-08-2012, 12:23 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 25-08-2012, 12:29 PM ja muutjaks oli valdo.)
Ma ei leia ühtegi detaili, mis viitaks, et see ratas on valmistatud sõjaväe tarbeks. Mis puudutab Saksa sõjaväerattaid, siis neil oli sadulaalusel muhvil ühel pool raaminumber, teisel pool aastaarv. Samuti oli neil eemaldatava ülaosaga leistang, spetsiifiline suur latt-terasest pakiraam ning äratuntava profiiliga veljed.
Ma usun, et fotodel on kujutatud mingi 1930ndate aastate Saksa tsiviilratas, mida on väga palju ümber ehitatud. Täpset marki ei suuda tuvastada, kuna esisilt ja selle asukoht pole fotodel kujutatud ning raaminumber on välja puhastamata (kuigi sellest on tehtud paar fotot).
Rattal on tõenäoliselt all nõukogude päritolu rattad - saan lõplikult veenduda küll alles siis, kui näen rummudest ja nende kirjadest tehtud detailfotosid. Ka ratta pedaalid pärinevad tõen. 1960ndatest aastatest. Tõenäoliselt on 1960ndate aastate detail ka ketiratas koos sellepoolse vändaga - fotodel on see küll nigelalt kujutatud, kuid mulle tundub, et see on erinevalt teisest vändast ümara profiiliga. Ratta ketikaitse pärineb 1950ndate lõpu Riga jalgrattalt. Ratta sadula ülaosa ja vedrud pärinevad ka 1960ndate aastate nõukogude päritolu rattalt - alumine raam näib olevat sõjaeelne, kuid kas see on selle ratta oma, seda on raske öelda.
Leistangi kohta on samuti raske öelda - mul on tunne, et see pärineb ka nõukogude päritolu 1950-60ndate aastate rattalt, kuigi see võib olla ka algne.
Niisiis on sellest rattast sõjaeelne (algne) tõenäoliselt vaid raam, keskjooks ja vasak vänt (ilma pedaalita), kahvel, lambiklamber, sadula alumine pool, pakiraam ja porilauad. Esiporilaua alaosa on murdunud. Pakiraam, muide, oli tollal nagunii lisaseade, nii nagu ka firma Radsonne dünamo ja lamp (mis on valmistatud aastail 1937-39).
Kui Sa puhastad välja raaminumbri ja teed sellest uue foto, samuti võtad paljamaks esisildi koha ja teed sellest foto ning mõõdad sildi puudumisel ära sildi kruvi-/neediaukude vahed, siis võib ehk selle ratta kohta veel midagi lisaks öelda-oletada...
Niipalju lisaksin veel, et lai lattrauast pakiraam pärineb võib-olla tõepoolest Saksa sõjaväerattalt, kas otse või veidi ümber ehitatult. Aga juuresolevatel fotodel on ta kujutatud vaid külg- ja tagavaates, mistõttu on selle kujust olemas siiski vaid ähmane ettekujutus. Sarnaseid pakiraame valmistasid kohaliku külameistrid tihti ka ise - vahetult sõja järel nt tihti ka Saksa sõjaväerataste pakiraamide eeskujul. Jällegi - ülevaatlikumad fotod oleksid abiks. 1930ndatel siin sellise konstruktsiooniga pakiraame praktiliselt müügivõrgus/kasutuses polnud.
Ma usun, et fotodel on kujutatud mingi 1930ndate aastate Saksa tsiviilratas, mida on väga palju ümber ehitatud. Täpset marki ei suuda tuvastada, kuna esisilt ja selle asukoht pole fotodel kujutatud ning raaminumber on välja puhastamata (kuigi sellest on tehtud paar fotot).
Rattal on tõenäoliselt all nõukogude päritolu rattad - saan lõplikult veenduda küll alles siis, kui näen rummudest ja nende kirjadest tehtud detailfotosid. Ka ratta pedaalid pärinevad tõen. 1960ndatest aastatest. Tõenäoliselt on 1960ndate aastate detail ka ketiratas koos sellepoolse vändaga - fotodel on see küll nigelalt kujutatud, kuid mulle tundub, et see on erinevalt teisest vändast ümara profiiliga. Ratta ketikaitse pärineb 1950ndate lõpu Riga jalgrattalt. Ratta sadula ülaosa ja vedrud pärinevad ka 1960ndate aastate nõukogude päritolu rattalt - alumine raam näib olevat sõjaeelne, kuid kas see on selle ratta oma, seda on raske öelda.
Leistangi kohta on samuti raske öelda - mul on tunne, et see pärineb ka nõukogude päritolu 1950-60ndate aastate rattalt, kuigi see võib olla ka algne.
Niisiis on sellest rattast sõjaeelne (algne) tõenäoliselt vaid raam, keskjooks ja vasak vänt (ilma pedaalita), kahvel, lambiklamber, sadula alumine pool, pakiraam ja porilauad. Esiporilaua alaosa on murdunud. Pakiraam, muide, oli tollal nagunii lisaseade, nii nagu ka firma Radsonne dünamo ja lamp (mis on valmistatud aastail 1937-39).
Kui Sa puhastad välja raaminumbri ja teed sellest uue foto, samuti võtad paljamaks esisildi koha ja teed sellest foto ning mõõdad sildi puudumisel ära sildi kruvi-/neediaukude vahed, siis võib ehk selle ratta kohta veel midagi lisaks öelda-oletada...
Niipalju lisaksin veel, et lai lattrauast pakiraam pärineb võib-olla tõepoolest Saksa sõjaväerattalt, kas otse või veidi ümber ehitatult. Aga juuresolevatel fotodel on ta kujutatud vaid külg- ja tagavaates, mistõttu on selle kujust olemas siiski vaid ähmane ettekujutus. Sarnaseid pakiraame valmistasid kohaliku külameistrid tihti ka ise - vahetult sõja järel nt tihti ka Saksa sõjaväerataste pakiraamide eeskujul. Jällegi - ülevaatlikumad fotod oleksid abiks. 1930ndatel siin sellise konstruktsiooniga pakiraame praktiliselt müügivõrgus/kasutuses polnud.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme avatud K,N,R,L,P 11-18