31-01-2013, 09:54 AM
Üks selline gradiir oli Tihemetsas. Ma ei tea mida seal selle viguriga jahutati aga mehed , kes on Tihnus koolis käinud peaks sellest asjast nii mõndagi rääkida oskama. Oli seal vist mingi piimakombinaat või midagi taolist.
Nüüd sellest T-150 "kliimaseadmest." Selle tööpõhimõte oli veits teistsugune kui eelpool mainiti. Vett ei pihustatud otse õhku, vaid veega niisutati filterelementi millest ventilaator õhu läbi imes. Sellega saavutatigi jahedam õhk. Muidugi kabiini puhutud jahutatud õhul oli niiskusesisaldus suurem kui väljsõhul.
Tekkib sama efekt, mda sovhoosis viljavedajad kasutasid õlle jahutamiseks. Pudel õlut mässiti niiskesse käterätikusse ja pandi porte kõrgendustele löödud kummiriba vahele. Kui käterätik hakkas ära kuivama oli õlu saavutanud konsumeerimiseks meeldiva jaheda temperatuuri.
Praegusel ajal töötavad samal põhimõttel veoautodele paigaldatud nn. "seisukliimad." Seal toimub samuti õhu jahutamine sisseimetava õhu imemisega läbi niiske filterelemendi. Temperatuuri reguleerimine toimub seal veekoguse ja sisseimetava õhu koguse muutmisega.
Ei saa mainimata jätta selle 150 kliimaseadme edumeelset lahendust. Läänes suudeti selline asi turule tuua 30 aastat hiljem. Vene tehnika juures jättis soovida ainult selle asja töökindlus ja mehhanisaatorite puudulik väljaõpe, kasutamaks nii keerulist seadet tolle aja kohta.
Nüüd sellest T-150 "kliimaseadmest." Selle tööpõhimõte oli veits teistsugune kui eelpool mainiti. Vett ei pihustatud otse õhku, vaid veega niisutati filterelementi millest ventilaator õhu läbi imes. Sellega saavutatigi jahedam õhk. Muidugi kabiini puhutud jahutatud õhul oli niiskusesisaldus suurem kui väljsõhul.
Tekkib sama efekt, mda sovhoosis viljavedajad kasutasid õlle jahutamiseks. Pudel õlut mässiti niiskesse käterätikusse ja pandi porte kõrgendustele löödud kummiriba vahele. Kui käterätik hakkas ära kuivama oli õlu saavutanud konsumeerimiseks meeldiva jaheda temperatuuri.
Praegusel ajal töötavad samal põhimõttel veoautodele paigaldatud nn. "seisukliimad." Seal toimub samuti õhu jahutamine sisseimetava õhu imemisega läbi niiske filterelemendi. Temperatuuri reguleerimine toimub seal veekoguse ja sisseimetava õhu koguse muutmisega.
Ei saa mainimata jätta selle 150 kliimaseadme edumeelset lahendust. Läänes suudeti selline asi turule tuua 30 aastat hiljem. Vene tehnika juures jättis soovida ainult selle asja töökindlus ja mehhanisaatorite puudulik väljaõpe, kasutamaks nii keerulist seadet tolle aja kohta.
