16-03-2013, 18:31 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 17-03-2013, 11:06 AM ja muutjaks oli v6sa.)
(16-03-2013, 09:49 AM)Tift Kirjutas: ...
Masina enda kohta oskan öelda:
täismass 600kg, vedav sild peaülekandega 4:1, vedavate rataste ümbermõõt 2000 mm.
...
Nu vaatame.
![Big Grin Big Grin](https://forum.automoto.ee/images/smilies/biggrin.gif)
Kui mu vanad silmas ei peta, siis mootori maksimaalne vääne on 45 Nm ja 43 Nm on päris suures vahemikus saadaval. Pöördeid aga välja ei loe. Tundub, et graafikud on kahesajase sammuga vahemikust 1800-3600 rpm.
![Rolleyes Rolleyes](https://forum.automoto.ee/images/smilies/rolleyes.gif)
Keskmiselt pehme heinamaa (rehv vajub sisse 10% raadiusest - veeretakistuseks võtame nii viiendik massi. Ehk veeretamiseks vajalik jõud on 6000*0,2=1200 N. Kahemeetrise ümbermõõduga ratta raadius on umbes 0,31 m, seega on võllil vaja veeremiseks pöördemomenti 1200*0,31=372 Nm. Peaülekanne vähendab käbil vajalikku neli korda - käbile jääb seega 372/4=93Nm. Ehk käbile paigaldatud rõhtsale ühe meetri pikkusele hoovale riputatud kümneliitrine veepang peaks panema selle liikuri veerema...
![Rolleyes Rolleyes](https://forum.automoto.ee/images/smilies/rolleyes.gif)
Eeldan, et heinamaal tahad sõita 2 meetrit sekundis (see on üks rattapööre sekundis), seega käbi teeb neli korda rohkem ehk 4*60=240 rpm.
Seega pead mootori pöördemomenti kaks korda võimendama, viies pöördeid umbes kümme korda alla.
Hüdrostaadi korral valiks mina pumba, mille tootlikkus on neli korda väiksem mootori omast (ehk ajam on neli korda aeglustav). Või pumba olemasolu korral vastavalt neli korda väiksema mootori...
![Rolleyes Rolleyes](https://forum.automoto.ee/images/smilies/rolleyes.gif)
Sealjuures teeb ratas 112,5-225 rpm, millest ilma nühamiseta saame kiiruseks 112,5/2/60=0,94 kuni 225/2/60=1,88 meetrit sekundis. Harjumuspärasemalt 3,4-6,8 kilumeetrit tunnis.
![Cool Cool](https://forum.automoto.ee/images/smilies/cool.gif)
Hüdropumba ja -mootori valikul tuleb kontrollida, kas pump tohib pidevas režiimis vajalikku kogust õli nõutud survel pumbata.
Hüdropumba ja mootori paar on sisuliselt sama, mis kiilrihmülekanne - mõlemaid saab panna tööle muutuva ülekandesuhtega. Lihtsalt arvutama peab üle, kas soojuseks muutuv osa liiga suureks ei kasva muutmise käigus.
Kui nüüd mõni arvutustulemus ei meeldi, siis on kaks võimalust: ignoreerida ja loota, et ma panin millegiga puusse (küsitavusi on
![Toungue Toungue](https://forum.automoto.ee/images/smilies/tongue.gif)
![Cool Cool](https://forum.automoto.ee/images/smilies/cool.gif)