28-05-2013, 22:42 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 28-05-2013, 22:49 PM ja muutjaks oli Mossemees.)
(28-05-2013, 21:07 PM)Sillu Kirjutas: Minule torkas hoopis silma, et Mossemehe pakutud variandi kohaselt tuleks ju hakata maksma nii sõiduki aastamaksu kui ka (vabatahtlikku) kindlustust (teatud hetkest on ilmselt mõistlik ikkagi riskid maandada), seega sisuliselt oleks praegusega võrreldes üks maks juures. Ka ei pruugi paljude mitme (hobi)auto omanike jaoks Mossemehe poolt väljapakutud 50-60 eurot aastas ilmselt sissetulekutega "mõistlikus" proportsioonis (selline väljend jäi nagu esimesel lugemisel Mossemehe postitusest meelde, ei hakanud uuesti otsima) olla (oleneb muidugi ka konkreetse inimese sissetulekutest jne.), üksnes ühe (igapäeva)auto omaniku jaoks vast küll.Vabatahtlik kindlustus ongi just nimelt riskide maandamine. Ise tead, kui kalli autoga, kui palju ja kus sa sõidad ja kui hea sõidumees oled. Jõuad mingi sadu tuhandeid maksva auto osta, jõuad selle ka kindlustada, kui tahad, et avarii korral sulle kahju kindlalt hüvitatakse, sest sellel, kes sulle sisse sõidab, polegi ehk rohkem vara kui vaid püksid jalas ja auto, mille väärtust arvestatakse €/tonn. Kuid palju meil selliseid on? Enamasti inimesel ikka midagi hinge taha on ja kes meist ikka tahaks, et ühel hetkel pangaarve arestitakse ja kohtutäitur tuleb ja korteri paremast kraamist tühjaks teeb või (kui see on enda oma ja mitte üürikas) kodu kahjude katteks müüki paneb. Siis maksadki kindlustusmakseid, et vähemalt sinu poolt tekitatud kahju sinu kindlustus kannatanule hüvitaks ja su maine vara haamri alla ei satuks. Kui ei maksa, sõidad omal vastutusel. Või viid numbrid ARK-i hoiule, kui pikemat aega sõita ei kavatse ja pole mingit ohtu, et see aianurgas seisev "projekt" kuidagi ühel hetkel "ellu ärkaks" ja keegi selle eest veel midagi nõudma hakkaks. Kui viimasest arvelolekust on möödas vähem kui aasta, saad arveloleku kasvõi nt. mobiilimaksega hetkega taastada ja sõitma minna. Tahad oma uunikumiga ühel päeval aastas paraadile minna, taastadki vaid üheks päevaks. Kui aastaks maksaks see, ütleme, 60€, siis päevaks tuleks see... No jagage ise 60 365-ga Vabatahtlike kindlustustega sama lugu, ise tead, mis summas ja mis perioodist mis perioodini need kehtiks. Saab kehtivus läbi, siis ongi see läbi ja leping lõppenud. Autoomanik poleks mingi kindlustusseltsiga "sundabielus", et kui leping lõpeb, saad trahvi või pead jooksma lepingut maksevabaks muutma või iga kahe aasta tagant oma "projekte" ajutiselt arvelt maha võtma.
Kohustusliku tehnoülevaatuse kaotamise idee sidumine liikluskindlustusega seonduvate probleemidega näib mulle meelevaldne, ka ei ole me minu arvates selleks praegu valmis. Olgem ausad - ajal, mil ammu enam ei ole (ei peagi olema) igaüks ise automehaanik, on kindlasti palju autoomanikke, kes igapäevaselt oma auto tehnilist seisukorda eriti ei jälgigi ning nii tulevad vähemalt kohustuslikul tehnoülevaatusel võimalikud vead-puudused välja, tehes niimoodi võimalikuks ka nende õigeaegse kõrvaldamise.
Isikupõhine liikluskindlustus tundub ka minule mõistlik - ega ma ju korraga mitme sõidukiga sõita ei saa.
Ja kui arvad, et ülevaatuse kaotamisel hakkavad kõik mingite viimaste rontidega ringi sõitma... Keegi ei keela ju vabatahtlikult aeg-ajalt ülevaatuspunkti või automehhaanikut külastada, kui ise oma auto seisukorda hinnata ja vajadusel remontida ei oska. Eriti kui ikka natukegi iseenda ja oma pere eludest hoolid. Varakult avastatud vigade remont on ka reeglina odavam. Kui auto ikka juba peale vaadates paras sara välja näeb, hakkab politsei selle vastu huvi tundma ja annab tähtaja, mille jooksul tuleb sõiduk erakorralisel ülevaatusel ette näidata, vastasel korral läheb sõiduk ajutiselt arvelt maha ja enne sellega sõita ei või, kui tõestad, et on tehniliselt korras. Või kui on autol ikka suuri vigu, kummidel traadid väljas, mõni tuli puruks, summuti küljest kukkunud, siis kuulutatakse masin sealsamas omal jõul liiklemiseks kõlbmatuks ja järgneb kopsakas karistus. Lisaks vaata ise, kust saad treileri, millega oma romu tee äärest ära viid. Või kui mõistliku aja, nt. 48 tunni jooksul ei vii, teisaldab sõiduki nt. KOV ja esitab selle eest arve.
Aussis umbes selline süsteem on ja toimib. Ja polegi igal tänavanurgal avariisid ega laibavirnu. Lisakindlustused on vabatahtlikud, kindlustusandja ja -võtja vahel toimub normaalne müüja-ostja, aga mitte röövli-ohvri suhe.
Puruks ja pool pööret tagasi!