19-06-2013, 06:58 AM
(18-06-2013, 23:43 PM)Sillu Kirjutas: Põldude lupjamine oli üks töö, mida aegajalt ikka ette tuli, ja vaatepilt oli tõesti atraktiivne.
Esimest korda nägin K-700 just seoses põldude lupjamisega.Seda tööd tehti Lõuna-Eesti happelistel muldadel mingil määral ka varem, kuid siis käis see asi nii, et Valga raudteejaama saabusid platvormvagunid ahjust võetud tükilise põlevkivituhaga.ZIS-d, GAZ-d vedasid selle kohale ja laotati sõnnikulaoturitega.
Aasta võis olla 1964, igal juhul olin koolijunsu ja kui ühel talveõhtul koolist tulin, seisis meie kodu hoovis üüratu suur, hall ratastraktorikolakas, tuhapütt haakes, mis oli ööseks sinna pargitud.Tehnikahuvilise poisina uurisin seda eest ja tagant, alt ja pealt ning otsustasin järgmisel päeval koolist poppi teha.
Järgmise päeva lõuna paiku saabusid tuhakoormad, mille tõid otse Narvast kohale tuhapüttidega diiselsadulautod.Kui mälu mind ei peta, siis oli nende kapotil kiri Cepel(parandage, kui valesti mäletan, sest hiljem pole ma selliseid enam näinud ja huvitav oleks nendest veoautodest midagi täpsemalt lugeda).GAZ-69-ga saabus kohale mingi ülemus, kes tõi kaasa traktoristi ja töö läks lahti.See oli tõesti uhke vaatepilt, kui Kirovets kihutas mööda lumist põldu, meeletu tuhapilv taga.Ühe laadimise ajal õnnestus end traktoristi kõrvale kabiini kaubelda ja üheskoos pütitäis tuhka laiali puhuda.Kuna oli tuulevaikne päev, püsis tuhapilv õhus ikka väga pikka aega.Kui umbes viis koormat oli laotatud, sai tööpäev läbi, sest autod sõitsid Narva uute koormate järele ja pidid saabuma alles järgmisel päeval, aga siis mindi lupjama juba järgmise majandi põlde.Traktoristi jutust selgus, et tegemist on ülevabariigilise lupjamiskomandoga.Eestimaa põllutöödel need "stepihiiglased" siis veel ei töötanud.
Järgmine vahetu kontakt K-700-ga oli alles kuuekümnendate lõpul Kasahstanis, aga see on juba hoopis teine jutt.