12-04-2014, 12:08 PM
Mina olen ksf indreksirk, kodanikunimega Indrek Sirk. Olen ametilt advokaat, rõhuva enamuse oma tööajast esindan inimesi, kes on jäänud hätta õigusküsimustes. Vastaspooleks enamasti riigiasutused, kindlustusseltsid ja muud organisatsioonid. Kes minuga kokku puutunud, need teavad, et mind omakasus süüdistada on ebaõiglane. Konkreetne teema ei too minule leivakannikat lauale.
Olen jälginud seda teemat ning kirjutanud ka kaks pikemat kommentaari. Ma ei näe mitte mingit mõtet korrata oma isiklikke seisukohti ning lõputult uuesti selgitada õiguse põhimõtteid. Mina ei ole neid välja mõelnud ega pea ka vajalikuks rohkem õigustada, kui olen juba varem teinud. Süsteeme on erinevaid, meil kehtiv süsteem on selline ning käesolevas foorumis mitu korda isikuga seotud kindlustuse loosungi tõstmine ei muuda midagi. Säästke ennast ja teisi ksf. Ma usun ja loodan, et selle foorumi lugejad on võimelised paar lehekülge tagasi kerima ja saama vajaliku teabe. Ma ei tea, mida mõeldi abist keeldumise all.
Püüan hästi lühidalt kokku võtta selle teema valguses tänaseks Riigi Teatajas avaldatud https://www.riigiteataja.ee/akt/111042014001 ning 01.10.2014 jõustuva seaduse regulatsiooni. Sõiduki omaniku tähendus alljärgnevas ülevaates võib olla laiem, kui kitsalt registrisse omanikuna kantud isik, kuna seadus kasutab omaniku asemel terminit kindlustuskohustusega isik, kelleks võib olla ka vastutav kasutaja.
1. Kindlustatakse sõiduki omaniku tsiviilvastutus selle konkreetse sõiduki suhtes ning kindlustus katab teisele isikule (mitte sõiduki omanikule) tekitatud kahju. Seega, kui kindlustusleping on sõlmitud, siis ei pea muretsema teistele isikutele tekitatud kahju pärast. Endale tekitatud kahju maksad ikka omast taskust kinni või teed kaskokindlustuse. Kui andsid auto sõbrale, siis maksab sõber Sinu auto remondi kinni. Kui aga lasid sõbral sõita kindlustuseta sõidukiga, siis vastutad ise kindlustuse kaudu kannatanu ees tekitatud kahju eest. Mitte sõber, sest Sinu sõidukiga tekitatud kahju eest vastutad Sina ise ning pead selle vastutuse kindlustama ikkagi Sina sõiduki omanikuna.
2. Kindlustusleping on tasuline kogu perioodi ulatuses, mis saab olla kuni 12 kuud. Kui kindlustusleping lõpeb, siis võib sõiduk olla kuni 12 kuud kindlustuslepinguta. See lahendab kõigi hooajasõidukite probleemi. Midagi ise teha ei ole vaja, keegi mingit raha ei nõua. Küll aga tuleb arvestada sellega, et selle 12 kuu jooksul selle sõidukiga kahju tekitamisel viimane kindlustusselts küll hüvitab kannatanule kahju, kuid nõuab selle kindlustusvõtjalt (st sõiduki omanikult, mitte juhilt) sisse.
3. Kui möödub 12 kuud viimasest kindlustuslepingust, st viimasest tasutud kindlustuskaitse lõpust, siis kohaldatakse Eesti Liikluskindlustuse Fondi poolt sõidukile automaatne kindlustuskaitse. Esmalt 30 päevaks, seejärel 90 päeva kaupa. Makse on kahtlemata suurem, kui tavakindlustusel, kuna selliseid kindlustusi ei ole palju, raha kättesaamine problemaatiline jne. Seetõttu on kindlustus kallim, kuna sellise seltskonna liikmete tekitatud kahjud peab sama seltskonna teiste liikmete maksetega katma. Süsteem soosib seda, et otsitakse vabatahtlikult kindlustusselts, kus saab odavamalt hakkama või kustutatakse sõiduk registrist. Lisaks automaatse kindlustuskaitse eest tasumise kohustusele tuleb kahju tekitanud sõiduki omanikul tasuda ka omavastutus 640 eurot.
Seega võrreldes tänase olukorraga tuleb igal autoomanikul arvestada, et 12 kuu möödumisel viimase kindlustuslepingu lõppemisest tuleb arvestada esmalt 30-päevase automaatse kindlustuskaitsega. See on aga välditav lihtsate meetmetega ning tasuta. Võtmeks on sõiduki registrist kustutamine.
Minu hinnangul on muutunud sõidukite registrist kustutamine konkreetsemaks ning vanatehnikahuvilistele lihtsamaks:
1. Kõik sõidukid, mis on lammutatud või hävinenud enne 01.05.2004, saab registrist kustutada lammutustõendit esitamata. Otse loomulikult tähendab see, et lammutatud või hävinud sõiduk ei ole pärast seda kuupäeva läbinud ülevaatust või osalenud liikluses. Muus osas tuleb registripidajal lihtsalt uskuda, et sõiduk ka tegelikult on hävinenud. See viis eeldab omaniku enda tahteavaldust registrile ja toob kaasa lõpliku kustutamise registrist.
2. Uue regulatsiooni maasikas selle foorumi kasutajate jaoks on aga liiklusseaduse § 77 lg 8.2, mis näeb ette, et kui on möödunud 2 aastat viimasest ülevaatusest JA viimase kindlustuspoliisi kehtivusest, siis peatub registrikanne automaatselt. Registrikande peatumine tähendab seda, et liiklusregistrist kustutatakse sõiduki andmed kuni registrikande taastamiseni. Taastamine toimub tehnoülevaatuse läbimisega. Seejuures võib ülevaatuspunkti sõita ohtlike rikete puudumisel ka ise.
Aritmeetiliselt tekib olukord, kus tuleb sõidukit samaaegselt hoida 2 aastat ülevaatuseta ja maksmata kindlustusega olukorras, kus automaatne kindlustuskaitse rakendub juba 12 kuu möödudes viimase kindlustuspoliisi lõppemisest. See auk on ületatav sõiduki ajutiselt registrist kustutamisega, mida saab teha perioodiga 1-24 kuud. Olen ise arvuti kaudu teinud ajutise registrist kustutamise toimingu ning see võttis aega mõne minuti. Ja ma ei ole mingi eriline IT-spetsialist. Kui arvuti kasutamisel tekib tõrge, siis järgmine kord Maanteeameti liiklusregistri büroosse sattudes tehke vastav toiming ära kohapeal. Seaduse jõustumiseni on jäänud 5,5 kuud, peaks jõudma küll aega planeerida. Minu tagasihoidlikul hinnangul peaks selline regulatsioon lahendama ära olulise osa probleemidest, mis kaasnevad nö seisvate sõidukitega. Seejuures viisil, mis ei nõua sõiduki omanikult mingit pingutavat tegevust. Seejuures ei too see kaasa kulusid. Kui sõidukit ei ole registris, siis ei nõuta sellele kindlustuslepingu sõlmimist ning automaatset kindlustuskaitset.
Juhin siiski tähelepanu sellele, et sõiduki registrist kustutamine või registrikande peatumine ei muuda olematuks kohustust hüvitada kannatanutele kahju. Seda teeb ikkagi Liikluskindlustuse Fond, kes nõuab seejärel kahju sisse sõiduki omanikult.
Kõik me oleme inimesed ning aeg-ajalt unustame asju. Igal unustamisel on hind. Olen ka ise pidanud oma hajameelsuse tõttu kahju kandma. Loodan südamest, et viitsisite eeltoodu rahulikult läbi lugeda ja võib-olla isegi kaks korda. Ma ise lugesin mitu korda läbi enne kui postitasin ja loodan, et vähemalt mingil määral sai pilt selgemaks. Elu ongi selline, foorumis kirumine ei muuda seda paremaks.
Indrek Sirk
indrek.sirk@mail.ee, telefon 5136991
Olen jälginud seda teemat ning kirjutanud ka kaks pikemat kommentaari. Ma ei näe mitte mingit mõtet korrata oma isiklikke seisukohti ning lõputult uuesti selgitada õiguse põhimõtteid. Mina ei ole neid välja mõelnud ega pea ka vajalikuks rohkem õigustada, kui olen juba varem teinud. Süsteeme on erinevaid, meil kehtiv süsteem on selline ning käesolevas foorumis mitu korda isikuga seotud kindlustuse loosungi tõstmine ei muuda midagi. Säästke ennast ja teisi ksf. Ma usun ja loodan, et selle foorumi lugejad on võimelised paar lehekülge tagasi kerima ja saama vajaliku teabe. Ma ei tea, mida mõeldi abist keeldumise all.
Püüan hästi lühidalt kokku võtta selle teema valguses tänaseks Riigi Teatajas avaldatud https://www.riigiteataja.ee/akt/111042014001 ning 01.10.2014 jõustuva seaduse regulatsiooni. Sõiduki omaniku tähendus alljärgnevas ülevaates võib olla laiem, kui kitsalt registrisse omanikuna kantud isik, kuna seadus kasutab omaniku asemel terminit kindlustuskohustusega isik, kelleks võib olla ka vastutav kasutaja.
1. Kindlustatakse sõiduki omaniku tsiviilvastutus selle konkreetse sõiduki suhtes ning kindlustus katab teisele isikule (mitte sõiduki omanikule) tekitatud kahju. Seega, kui kindlustusleping on sõlmitud, siis ei pea muretsema teistele isikutele tekitatud kahju pärast. Endale tekitatud kahju maksad ikka omast taskust kinni või teed kaskokindlustuse. Kui andsid auto sõbrale, siis maksab sõber Sinu auto remondi kinni. Kui aga lasid sõbral sõita kindlustuseta sõidukiga, siis vastutad ise kindlustuse kaudu kannatanu ees tekitatud kahju eest. Mitte sõber, sest Sinu sõidukiga tekitatud kahju eest vastutad Sina ise ning pead selle vastutuse kindlustama ikkagi Sina sõiduki omanikuna.
2. Kindlustusleping on tasuline kogu perioodi ulatuses, mis saab olla kuni 12 kuud. Kui kindlustusleping lõpeb, siis võib sõiduk olla kuni 12 kuud kindlustuslepinguta. See lahendab kõigi hooajasõidukite probleemi. Midagi ise teha ei ole vaja, keegi mingit raha ei nõua. Küll aga tuleb arvestada sellega, et selle 12 kuu jooksul selle sõidukiga kahju tekitamisel viimane kindlustusselts küll hüvitab kannatanule kahju, kuid nõuab selle kindlustusvõtjalt (st sõiduki omanikult, mitte juhilt) sisse.
3. Kui möödub 12 kuud viimasest kindlustuslepingust, st viimasest tasutud kindlustuskaitse lõpust, siis kohaldatakse Eesti Liikluskindlustuse Fondi poolt sõidukile automaatne kindlustuskaitse. Esmalt 30 päevaks, seejärel 90 päeva kaupa. Makse on kahtlemata suurem, kui tavakindlustusel, kuna selliseid kindlustusi ei ole palju, raha kättesaamine problemaatiline jne. Seetõttu on kindlustus kallim, kuna sellise seltskonna liikmete tekitatud kahjud peab sama seltskonna teiste liikmete maksetega katma. Süsteem soosib seda, et otsitakse vabatahtlikult kindlustusselts, kus saab odavamalt hakkama või kustutatakse sõiduk registrist. Lisaks automaatse kindlustuskaitse eest tasumise kohustusele tuleb kahju tekitanud sõiduki omanikul tasuda ka omavastutus 640 eurot.
Seega võrreldes tänase olukorraga tuleb igal autoomanikul arvestada, et 12 kuu möödumisel viimase kindlustuslepingu lõppemisest tuleb arvestada esmalt 30-päevase automaatse kindlustuskaitsega. See on aga välditav lihtsate meetmetega ning tasuta. Võtmeks on sõiduki registrist kustutamine.
Minu hinnangul on muutunud sõidukite registrist kustutamine konkreetsemaks ning vanatehnikahuvilistele lihtsamaks:
1. Kõik sõidukid, mis on lammutatud või hävinenud enne 01.05.2004, saab registrist kustutada lammutustõendit esitamata. Otse loomulikult tähendab see, et lammutatud või hävinud sõiduk ei ole pärast seda kuupäeva läbinud ülevaatust või osalenud liikluses. Muus osas tuleb registripidajal lihtsalt uskuda, et sõiduk ka tegelikult on hävinenud. See viis eeldab omaniku enda tahteavaldust registrile ja toob kaasa lõpliku kustutamise registrist.
2. Uue regulatsiooni maasikas selle foorumi kasutajate jaoks on aga liiklusseaduse § 77 lg 8.2, mis näeb ette, et kui on möödunud 2 aastat viimasest ülevaatusest JA viimase kindlustuspoliisi kehtivusest, siis peatub registrikanne automaatselt. Registrikande peatumine tähendab seda, et liiklusregistrist kustutatakse sõiduki andmed kuni registrikande taastamiseni. Taastamine toimub tehnoülevaatuse läbimisega. Seejuures võib ülevaatuspunkti sõita ohtlike rikete puudumisel ka ise.
Aritmeetiliselt tekib olukord, kus tuleb sõidukit samaaegselt hoida 2 aastat ülevaatuseta ja maksmata kindlustusega olukorras, kus automaatne kindlustuskaitse rakendub juba 12 kuu möödudes viimase kindlustuspoliisi lõppemisest. See auk on ületatav sõiduki ajutiselt registrist kustutamisega, mida saab teha perioodiga 1-24 kuud. Olen ise arvuti kaudu teinud ajutise registrist kustutamise toimingu ning see võttis aega mõne minuti. Ja ma ei ole mingi eriline IT-spetsialist. Kui arvuti kasutamisel tekib tõrge, siis järgmine kord Maanteeameti liiklusregistri büroosse sattudes tehke vastav toiming ära kohapeal. Seaduse jõustumiseni on jäänud 5,5 kuud, peaks jõudma küll aega planeerida. Minu tagasihoidlikul hinnangul peaks selline regulatsioon lahendama ära olulise osa probleemidest, mis kaasnevad nö seisvate sõidukitega. Seejuures viisil, mis ei nõua sõiduki omanikult mingit pingutavat tegevust. Seejuures ei too see kaasa kulusid. Kui sõidukit ei ole registris, siis ei nõuta sellele kindlustuslepingu sõlmimist ning automaatset kindlustuskaitset.
Juhin siiski tähelepanu sellele, et sõiduki registrist kustutamine või registrikande peatumine ei muuda olematuks kohustust hüvitada kannatanutele kahju. Seda teeb ikkagi Liikluskindlustuse Fond, kes nõuab seejärel kahju sisse sõiduki omanikult.
Kõik me oleme inimesed ning aeg-ajalt unustame asju. Igal unustamisel on hind. Olen ka ise pidanud oma hajameelsuse tõttu kahju kandma. Loodan südamest, et viitsisite eeltoodu rahulikult läbi lugeda ja võib-olla isegi kaks korda. Ma ise lugesin mitu korda läbi enne kui postitasin ja loodan, et vähemalt mingil määral sai pilt selgemaks. Elu ongi selline, foorumis kirumine ei muuda seda paremaks.
Indrek Sirk
indrek.sirk@mail.ee, telefon 5136991