09-06-2014, 13:49 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 10-06-2014, 15:09 PM ja muutjaks oli PlyVal64.)
(09-06-2014, 10:59 AM)v6sa Kirjutas: ...me räägime juhtmest pikkusega 40 cm ja hetkevoolust kuni 30 A, pidevvoolust nii 7-8A 25-30 sekundi vältel.
...pole küll täheldanud 2,5 ruuduse juhtme soojenemist starteri tõmberelee voolust.
2,5 ruutmilline juhe pole juuksekarv, see juba kannatab üht-teist. Võtad nomogrammi pealt 30 amprit, ütleme vooluringi kogupikkus (mõlemad juhtmed kokku!) on 2 meetrit ja saadki kenasti 12-volt süsteemis juhtme jämeduseks 2,5 ruutmilli. Lihtsalt raudkerega maismaasõidukite puhul on mass elik miinusjuhe tõeliselt massiivne


OK, sisuliselt ei ole ju maismaasõidukitel enamasti väga suuri võimsuseid elektrimootoritega tarvis, starter ongi see peamine. Kõik ülejäänud on väikese võimsusega mootorikesed ja ampreid ei ole palju. Aga nagu Sina oled elektriinstalle pidanud ümber tegema, siis mina omas hobimaailmas lausa vaatan õudusega, kui autoelektrik on veesõidukile elektriinstalli teinud. A'la suure võimsusega pumbad, autopiloodid jms, seda veel eriti suurtes vahemaades, nagu ju paatides on (juhtmed polstrite taga ja jooksevad pikkade ringidega), on pandud sõiduautole sobilikud juus-juhtmed... See on metsik vahe, põleb sul 100-vatine halogeen autokese ninas või 50-vatine tekivalgus 10 meetri kõrgusel saalingus (+ lisameetrid mastist lülitiblokini). Just tõmbasime mastist vanad kablad välja ja asemele läks topitule ja tekivalguse tarbeks painduv vasega kummikaabel 3X2,5 ja seda 2 juhet. Toppi eraldi (käigutuli + ankrutuli + mass) ja 2/3 peale eraldi (mootori tuli + töötuli + mass). Näiteks isegi vähegi pikemate haagiste puhul ei ole enam auto juhtmetele tegelikult kohta: moodsad targad autod (elektroonikablokid) lähevad kolekergelt rikki, kui seal on suured kõikumised ja need tekivad kolelihtsalt selliste juhtmepikkuste ja tihtipeale eriti sita massi juures. A'la korralik haagisputka või paaditreila, pikkus 5-6 meetrit. Milline on seal vooluringi pikkus näiteks pidurituledel

Tegelikult on ühed kõvemad elektritegijad üldse autotümpsu mehed: helivõimenduse areng on pannud inimesed oluliselt tõsisemalt juhtmete jämedusse ja voolukadudesse suhtuma.