KiAZ-tundmatu NL kaubik
#1

Üks Eestis praktiliselt tundmatu lugu-80ndate lõpul ehitati autotehast ka Aserbaidžaani tollasesse Kirovabadi linna,kus plaaniti hakata tootma suuresti tollasest Iveco Dailyst inspireeritud kaubikuid ja veoautosid.Arendustöö tehti UAZis,selle jaoks osteti Läänest ka erinevaid eeskuju-mudeleid (Iveco,MB 208D,Ford Transit,Renault Master).UAZist oleksid tulnud ka hästituntud 2,5liitrised bensiinimootorid,diislit aretati sealsamas Iveco eeskuju alusel.Umbes pooleteisetonnise kandevõimega kaubikutest oli NLis ülisuur puudus,RAF neid ei tootnud ning UAZ ja JerAZ olid ammu moraalselt vananenud.Korraldus sääraste sõidukite tootmise laiendamiseks anti NLKP 26.kongressil 1984.aastal,Kirovabadi (praegu Gandža) rajati tehast tollal NLKP Keskkomitee Poliitbüroo liikmeks olnud Geidar Alijevi enda eestvedamisel,kes ei tahtnud oma Gruusia ja Armeenia naabritest (Kolhida ja JerAZ) maha jääda.Esimesed katseeksemplarid valmisid UAZis 1986,tehase ehitus algas 1987 ning 1989.aastal oleksid sealt siis esimesed sõidukid väljunud.Planeeritud võimsuseks oli 40 000 autot aastas.Projekt ebaõnnestus aga mitmel erineval põhjusel:esiteks Kaukaasia poliitiline olukord,mille tulemusena otsustati poolteisetonniste tootmine üle viia Brjanskisse,kus seni oli valmistatud ainult armee raskeveokeid.Brjanski variandi disain telliti Inglismaalt IAD-lt.Oma rolli mängis ka tehaste,autotööstuse ministeeriumi ja konstruktorite vaheline võimuvõitlus.KiAZ-i peakonstruktor rändas pärast Aserbaidžaanist lahkumist kõigepealt Brjanskisse ning lõpuks GAZi,mille tollane peadirektor oli ühtlasi ka autotööstuse minister.Brjanski mudelist BAZ-3778 valmisid samuti ainult mõned eksemplarid,seeriatootmisse läks poolteisetonnine Vene kaubik hoopis Nižni Novgorodis GAZelli nime all,aastaks siis 1994.Tehnoloogiate vahetust tehti KiAZ-i loomisel ka poolakatega(neil varasem kogemus sääraste sõidukite nagu Zuk ehitamisel),nende praegused Andoria-diiselmootorid olevat suuresti inspireeritud just venelaste katseeksemplaridest.
Olgu lõpetuseks ka mainitud,et KiAZ-i tehniline tase (kandekere,ees hilisematel katseeksemplaridel ketaspidurid,taga trumlid,mõlemad jäigad sillad) oli siiski suht lähedane tollastele Lääne kaubikutele.
Aserbaidžaani tehas ehitati siiski lõpuks valmis,kuid tootma hakkas ta midagi muud-eeskätt jalgrattaid,õmblusmasinaid ja gaasipõleteid.
Üks ja sama artikkel koos mõnede fotodega KiAZ-ist ja BAZ-ist,kuid kahest eri allikast leituna:
http://arch.zr.ru/articles/134_01_2003.html või
http://www.azeri.ru/Articles/articles_old/zr.html

Vasta


Sõnumeid selles teemas
KiAZ-tundmatu NL kaubik - Autor: mrali - 23-02-2004, 14:22 PM
[Sõnumit pole] - Autor: IIIFFFAR - 23-02-2004, 21:54 PM
[Sõnumit pole] - Autor: mrali - 23-02-2004, 23:57 PM
[Sõnumit pole] - Autor: Raigo - 24-02-2004, 14:06 PM
[Sõnumit pole] - Autor: IIIFFFAR - 24-02-2004, 17:46 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne