10-10-2014, 21:46 PM
(09-10-2014, 12:56 PM)Basilio Kirjutas: Kas mäletan õigesti, et leelisakud on ka pikema elueaga kui pliiakud? Pliiakud tõrjusid leelisakud välja vist pelgalt äkki tekkinud vajadusest suure käivitusvoolu järele, mis kaasnes elektristarteri tekkimisega autodele?
Ise oman ühte komplekti aastast 1957, ja see töötab, minu kätte jõudis kuivana, nii voolust, kui elektrolüüdist, viimati olla kasutatud umbes 25 aastat tagasi. Välja tuli vana maja keldrist ära mädanenud puukasti seest. Tegelikku mahtuvust ei ole testinud, aga seda annab korraldada, tahaks isegi teada. Originaalsed seda tüüpi akud (Edisoni tehases toodetud) kestavad 50 aastat ja vahest isegi rohkem interneti andmetel, lööge googlisse sisse nickel-iron battery ja uurige. Ära kadusid arvatavasti seetõttu, et kestavad liiga kaua ja ei ole seetõttu kasulikud toota, lisaks tootmise kallidus, Exide ostis tehase ära ja lõpetas tootmise . Praegu toodetakse Venemaal ja Hiinas, lisaboonus on veel see, et raudnikkelakud ei ole keskkonnaohtlikud, pärast elektrolüüdi (kaaliumhüdroksiidi vesilahus) väljavalamist on tegemist põhimõtteliselt musta vanametalliga, erinevalt mürgisest pliist. Kasutamisel ei eraldu sööbivaid aure, pliiakut "keetes" on tunda kirbe hais, leelisakuga sama tehes ei tunne midagi, vesinikku-hapnikku muidugi tuleb ja ohtralt, ja kohe laadimise alguses erinevalt pliiakust. Täiesti täis aku mullitab-kihiseb veel nädal pärast laadimise lõppu, nii, et vent peab olema hea, muidu võib akuruumis käia suur mütakas, kui kuskil tekib säde.