Kes omab GAZ 51 evolutsiooniteavet?
#3

> Minuteada on 51-l suunatuled algusest peale olemas olnud. Kuigi > võimalik, et nad päris alguses, nagu Pobedal, mitte ei vilkunud,
> vaid põlesid staatiliselt
> http://www.autogallery.org.ru/k/g/gaz51ex.jpg Vaata kasvõi
> seda pilti sõjaaegsest GAZ 51 prototüübist. Ka sellel
> http://www.autogallery.org.ru/k/g/gaz51yo.jpg puitraamistikuga > kabiiniga neljakümnendate lõpu versioonil on suunatuled, nagu
> näha, olemas.

Ei ole esimestel 51del olnud suunatulesid. Esimesed väikesed tuled olid gabariit-tuled ja nad erinesid mitmeti hilisematest, kahe niidiga tuledest. Nimelt optilise elemendi kinnituskruvi oli klaasi sees väikeses õnaruses, hilisemates oli klaas ilma igasuguste sälkudeta.

Selliste esimeste gabariit-tuledega varustati nii 51-d kui ka 69-d. Millalgi ilmusid 51le suunatuled ja sellega koos ka uut tüüpi väikesed tuled. Kahtlustan, et see juhtus 1956, kui 51 asemele ilmus 51A (kui muutus ks palju muid asju), aga ei tea täpselt, seepärast küsisingi siit foorumist. Veel peaks olema elus inimesi, kes on nende autodega tööd teinud.

Mina olen lähemat kokku puutunud (loe: sõitnud) 1957. aasta ja hilisemate isenditega.

> Mis puutub 51 spidosse, siis minu teada (võin muidugi ka eksida) > on see algusest lõpuni olnud seesama 0-100km/h SP 116 GOST > 1578-76, ainult seier oli vanematel ümara laia tagaosaga,
> uuematel sama, mis nt. GAZ-53-l.

51del tean mina kolme eri spidot. Esimene oli eest täisklaasiga ja kandiliste väikeste \"kelladega\", spidomeeter oli keskmine ja poolkaares osa. Kujundus sarnanes paljus 2. seeria Pobi kellade kujundusega. Ma usun, et see spido oli kasutusel kuni 51A ilmumiseni 1956 (kuigi ei tea täpselt, ta võis vahetuda ka varem). Siis ilmus 5 ümara \"kellaga\" armatuur, mis oli autol tootmise lõpuni ja mis tõenäioliselt võttis snitti 69-lt kus sellise 5 \"kellaga\" asi oli peal vast juba tootmise algusest, 1952. aastast.

Aga selle 5 ümara kellaga variandi oli esimestel isenditel spido \"kellas\" odomeetri numbririda ülalpool spido võlli (vt mu esialgne kiri), aga hilisematel ja levinumatel allpool spido võlli. Mina ma küsisin, oligi see, et millal see standard vahetus. Täpsemalt - kas 1960. aasta isendil on vana jvõi uut tüüpi ümmargune spido peal olnud?

> Ligitõmbereleega starterit minuteada 51-l küll polnud. Oli ikka
> seesama jalaga vajutatav, varasematel variantidel sarnane ZIL
> 164 omaga, liigendiga pedaalikesega, hilisematel nagu GAZ 52-l > (ehk siis põhimõtteliselt selline torulaadne).

Starter jäi 51-l küll kuni lõpuni jalaga lülitatavaks.

Minu küsimus oli aga süüteluku kohta. Nimelt venelased on kõike püüdnud (üli)standardiseerida ja unifitseerida, et detailide nomenklatuur oleks võimalikult väike. Loomulikult olid varasemad 51d varustatud ühe \"krõpsuga\" ja kolme klemmiga süütelukuga, kuid 1960tel olid juba tootmisse ilmunud sõidukid, millel käis starter võtmest ja vana välimusega lukk modifitseeriti seega starteri võimalusega lukuks. Nt ZAZ 966-l on selline peal. Mis oleks loogilisem, kui ka viimase põlvkonna 51-dele pandi peale selline süütelukk, kuigi selle starteri asend midagi ei lülitanud ehk oli jõude. Nii palju kui ma olen 51sid veel 1970-80tel töötamas näinud, oligi väga paljudele selline lukk peale pandud. Minu küsimus oli, kas see kõik oli kohalik (sh Nuia) isetegevus, või pandi juba GAZi tehases viimastel põlvkondade autodele selliseid lukke?

> Igatahes, jõudu ja edu sulle selle iluduse taastamiseks! Kui veel > midagi tahad küsida, siis võid mulle U2U saata. Mul on olemas ka > 1957. aastast pärit \"Kolmanda liigi autojuhi õpperaamat\" ja kui
> midagi väga huvitab, siis võin sealt mõne peatüki sulle saata.

Tänan, mul on see raamat olemas, st muude aastakäikude trükkide kõrval ka 57. aasta oma. Oma teadmised 51 kohta olen ammutanud suures osas aga 1950te aastate esimes poole kataloogidest (oman 2 erineva koopiat), 1953. aasta Anohhini raamatust ning aasta tagasi Venes välja antud 51 värvipiltidega raamatust (kust olen leidnud küll üle 10 vea, see on lohakas töö).


Parimat,

Valdo

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
Kes omab GAZ 51 evolutsiooniteavet? - Autor: valdo - 04-03-2004, 20:43 PM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne