02-10-2015, 12:11 PM
(02-10-2015, 11:06 AM)indreksirk Kirjutas: 2012. aastal tegelesin liiklusõnnetusega, kus üks 30 aastat vana Moskvitš kaldus vastassuunavööndisse ja toimus kokkupõrge vastuliikunud sõiduki juhiga. Moskvitši juht hukkus, teine sõiduk läks mahakandmisele (kahju ca 20000 eurot), kannatanute ravikulud ulatusid üle 30000 euro + perioodilised püsiva töövõimetuse hüvitised. Kindlustus maksis kannatanutele kahju kinni. Moskvitšil ei olnud kehtivat kindlustust. Kui kindlustussüsteem ei kohustuks tasuma ka sellistel juhtumitel kahjuhüvitist, siis ei oleks need kannatanud saanud kahjuhüvitist. Loo veelgi kurvem pool on aga see, et Moskvitši juht oli auto saanud müügikuulutuse kaudu 200 euro eest, kuid ei olnud seda enda nimele vormistanud. "Endine" omanik ei suutnud tõendada, et ta oli auto müünud, kuna ei olnud endale jätnud müügilepingut ja liiklusregistris ei olnud uus omanik kannet teinud. Endine omanik sai tagasinõude, mille tulemusena pidi ta loobuma oma laenuga ostetud kodust ning kuna ikka jäi puudu, siis kuulutas välja eraisiku pankroti. Registrist kustutamine ei oleks ära hoidnud õnnetust, kuid vastutustundlik suhtumine oma varasse ning tegelikkusele vastavate andmete deklareerimine registrile oleks ära hoidnud ühe pere elu traagilise kokkukukkumise võlgade tõttu. Sundkindlustuse meeldetuletus oleks pannud omaniku tegutsema, et selle makse vältimiseks korrastada andmed tegelikkusele vastavaks. Kuna ka politsei ei näe kindlustuseta sõitmises olulist ohtu ja sellega aktiivselt ei tegele, siis tuleb kindlustuskohustuse täitmise tagamiseks leida muid teid. See on sama tee nagu kiiruskaamerad - sanktsioonid on ainult rahakotile ning sanktsioonid on ärahoitavad. Kui aga anname sõiduki teisele inimesele kasutada, siis jääme ikkagi ise selle eest vastutama. Nagu me vastutame oma laste, loomade, majade, tulirelvade eest ka siis, kui me ei viibi nende kõrval.
Suures pildis tuleb arvetsada ka sellega, et lihtsalt registrist kustutamine ei lahendagi probleemi, kuid annab võimaluse seaduskuulekatele inimestele pääseda sundkindlustusest või alternatiivina kohustusest sõiduk utiliseerida. Ma olen kaugel sellest, et kuidagi idealiseerida meie jäätmekäitlust, aga kui prügikogumine ei ole kohustuslikus korras organiseeritud, siis oleks meie metsaalused veel rohkem reostatud. Mölakad teevad ikka roppusi, aga nende arv on väiksem. Paratamatult tuleb meil oma elutegevusele seada piirid, sest inimene ikkagi ei suuda alati mõistlikult ning teisi arvestavalt käituda.
Kas selle sama näite najal, poleks siiski kasulikum saata kõik need sõidukid "hingusele"?? Ja politseil on need võimalik liiklusest eemaldada ning suurem kahju jääb juba eos sündimata. Ja kahju, kui selline, tekib just sekeemitajatel, kes ei tee registris toiminguid lõpuni.
Dad.