20-03-2004, 13:03 PM
Soobel Kirjutas:Mis aastal see pilt tehtud on? Ei taha nagu uskuda, et selliste suurte lahtikäivate akendega 200Ikarused ja Ikarus180-d ühel ajal sôitsid. Vanemate 200seeria ikaruste akendel käisid lahti vaid ülemise aknaveerandi nurgad, üldse käisid lahti vaid pooled aknad. ülejäänud olid täisklaasid ilma igasuguste raamideta.Pildistatud on ilmselt 80.-te alguses ,kui ilmusid esimesed lahtikäivate akendega 260/280 ning samal ajal sõitsid veel viimased 180.
Ei ole Tallinna poiss, aga Tartu linnabusside garaazinumbrid on veel meeles.
Esimene suurte aknaluukidega buss oli vist nr50.
Yksik väikeste aknaluukidega buss uuemate vahel kandis numbrit 54.
Suurim kahekohaline number oli 59, sealt edasi vist hakkasid lähiliinide LAZid.
Järgmine Ikaruse number oli 631, sealt kuskilt ilmusid mustad istmeseljatugede torud. Need ilmusid vist kuskil 1984.
640 oli vist esimene mustade torude ja musta kabiiniga masin, hiljem läksid asjad segi: vanade mahakantud busside kollased kabiiniseinad rändasid uutesse bussidesse - ju siis olid uuemad kabiinid sitemad.
Omamoodi müstika oli numbriga 636 - sellist numbrit pole ma iialgi näinud. Küll aga ilmus liinile mingi roostes katusega 678, igavene ront oli. Samas käisid jutud, et sôideti mingi tuttuus buss puruks. äkki oli see 636 ja ta sai prügimäelt asenduskere 678?
Muidu vanimad Ikarused, millega ma Tartus sôitnud olen, kandsid numbreid 7 ja 8.
Aga äkki keegi teab, mis aegadel need suured aknad , mustad torud jne ilmusid?
Tglt aga tahtsin jagada ka oma mälestusi seoses Tartu linnaliinibussidega. Numbrid jooksid ilmselt jah 1-59 ,alates 60 tulid aga lähiliini-Ikarused ehk kahe uksega 260 ,millest suurim number ,mida mäletan ,oli 70. Väikseima numbriga 260 ,mida mäletan ,oli aga minul samuti 7. Samas aga kõige esimesed 260 said ilmselt kolmekohalised numbrid ning nendest 678 ,688 ja 690 sõitsid veel 80.-tel. Esimestel 260/280 (ja ka 250) oli üle terve esiotsa üksikutest tähtedest kiri: I K A R U S.
Linnaliini 260 numbrid jätkusid aga (peale 59) bussiga nr. 630 ning viimane 260 ,mille Tartu ATP sai 1990. aastal ,kandis numbrit 673. See oli ka ainuke uuetüübiliste ,kõrgema seljatoega istmetega 260. Seejuures bussi nr. 672 vähemalt mina kordagi ei näinud.
Buss nr. 636 sõitis jah suht uuena 1983. aasta paiku vastu Riia mnt. raudteeviadukti vaheposti ,seejuures juht sai raskelt vigastada. Õnnetusest oli siis toonase linnabussijaama juures Autoinspektsiooni stendil pilt ka väljas. 1990 või 1991. aastal aga juhtusin korra sõitma bussiga ,millel numbriks samuti 636 ,ilmselt oli buss siis selleks ajaks taastatud. Buss nr. 635 aga värviti 1989. või 1990. aastal sinivalgeks.
Esimesed mustade käsipuudega (ja ka musta armatuurlaua kattega varasema puiduimitatsiooni asemel) olid 1984. aasta varakevadel saadud bussid 640 ,641 ja 642. Kandilised uste avamise-sulgemise nupud ilmusid alates bussist nr. 638. Seejuures erandina oli buss 645 veel puiduimitatsioonist armatuurlaua ja ümmarguste nuppudega. Bussid 642 ,643 ja 645 olid veel vanatüübiliste ,hingedel uksega juhikabiinidega ,ülejäänutal (alates 640) oli juba uuem ,must ja lükandustega kabiin. Kõige viimastel kabiinidel minu mäletamist mööda puudus uks hoopis ning juht sisenes esiukse esimese poole kaudu otse kabiini (esiukse tagumine pool oli reisijate jaoks.).
Must plastist iluliist varasema nikeldatud või kroomitud liistu asemel külje peal ilmus minu mäletamist mööda alates bussist 668.
Mõned bussid ,nagu näiteks 39 ,40 ja vist ka 41 ,olid automaatkäigukastiga. Hiljem ehitati nad küll tavalise manuaalkasti peale ümber.
Esimesed kolm Ikarus 280 lõõtsbussi saabusid Tartusse 1984. aasta suve alguses ning numbriteks anti neile 500 ,501 ja 503. Toonane Tartu linna- ja rajoonileht \"Edasi\" pühendas sellele sündmusele terve esiküljeartikli. Üldse saadi aastail 1984-1989 31 Ikarus 280 numbritega 500-530. Seejuures bussid 525-528 olid kaheosaliste ustega (nagu 260 linnalähivariant).
Aastal 1992 ,kui Tartu linnaliine hakkas teenindama ME \"Liikor\" ,said kõik allesolevad Ikarused uued numbrid. Osa busse värviti 90.-tel mitmesuguste firmade reklaamidesse ,mõned aga sõitsid kuni lõpuni originaalvärvides s.o. kollastena.
VILJANDI linnaliinidel sõitnud Ikarus 260 kandsid numbreid 901-918 ,921-924 ja 926. Veel leidus alates 80.-te keskpaigast kaks 260 linnalähivarianti numbritega 919 ja 920. 1990. aastal aga saadi kaks Ikarus 256 kaugsõidubussi ning need said numbriteks 925 (punane) ja 929 (sinine). Viimasega nendest olen sõitnud veel 1999. aastal ning siis oli buss nii seest- kui väljastpoolt väga heas korras.
Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/
Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee