11-02-2016, 11:35 AM
(10-02-2016, 23:10 PM)rnx69 Kirjutas: Viimasel ajal on kuidagi asjaolud viinud selleni, et on omajagu olnud vajadust kaevandada ajaloomaterjalides autoralli kui spordiala kohta. Seda siis nii enda vajadusest kui ka paari sõbra abistamiseks. Küll aga on jäänud vastuseta mõned küsimused, mida siin laiemale ringile esitan nüüd, ehk keegi teab vastuseid või veel parem, juhatab kätte allika, kust võiks lugeda.
Seega tuld:
1. Mis perioodil asendus vanakooli täpsus- ja kestvussõit kiiruskatsetest koosnevate rallidega? Niipalju, kui ma olen erinevaid allikaid lugenud, pakutakse erinevaid rallisid ja erinevaid aegu 70-tel aastetel.
2. Mis ajast muutus täisturvapuur kohustuslikuks? Mis ajast oli kohustuslik turvakaar? Pilte vaadates tundub, et kusagil aastani 1977-78 ei tundu puuril esimesi torusid olevat, peale selle paistavad autod olevat täispuuriga. Aga kas keegi suudab viidata näiteks mingitele vanadele FIA dokumentidele, kus see võiks kirjas olla?
1. ikka väga palju hiljem. Tegelikult kadus klassikaline kahest osast koosnev autoralli ära ja asendus mikihirrerallidega siis, kui FIA lõpetas ära Safari Rally MM-etapina ehk aastal 2002 oli see viimane kord WRC-etapp. Eestis lõpetati Meestele mõeldud rallid varem ja asendati olematu pikkusega sprintrallidega aga see oli majanduslik põhjendus.
Klassikaline autoralli koosnes KAHEST osast: navigatsioon ja ette antud kiirused/ajad avatud teedel + kinnistel teedel kiiruslikud lisakatsed.
Üleilmselt võib suurim "auk" olla just sajanditevahetuse aegne aeg, kus VEEL ei olnud tänase populaarsusega Historic ja ENAM polnud vaja kaardilugejal mõelda WRC-laadsetel rallidel.
Samas, autoralli kui spordiala mõistes pole klassika mitte kunagi mitte kuhugi kadunud, kadus see ära vaid MM-taseme absoluutse tipp-spordi mõistes. Aga see on vaid VÄGA VÄIKE osa kogu antud spordialast. NN."pimerallid" on alati olnud, samuti regulaarsusrallid jne, ainult väidetavalt madalama taseme spordis. Võtame või Soome ja Inglismaa: nende ÜKS MM-etapp ei ole mittemidagi nende riikide kogu rallispordi mõistes, see on lihtsalt üks sündmus sadade seas. Ning nende riikide see "madalama taseme" ralliSPORT on olnud ALATI ja on siiani kordi kõvema tasemega, kui Eesti nn"tippautosport". Eesti sportralli on alati olnud sisuline amatöörralli, kergete profispordi sugemetega asi lõppes NLiidu lagunemisega.
2. jälle sama asi. Täisturvapuur ei ole kunagi absoluutsuse skaalal rallispordis (ega ka ringrajaspordis) EHK siis FIA teh.tingimuste regulatsioonis kohustuslikuks muutunud. Ka siin tuleb teha vahet tasemetel ja autode vanustel. Ka tänasel päeval ei ole turvapuur aprioorselt kohustuslik, küll on kohustuslikuks muutunud korralikud kiivrid, tulekindel riietus jms. Aga FIA muutis spordis turvapuuri kohustuslikuks 1971. See on FIA Appendix J 1971, kus määratleti ära nii turvapuurid, nende torud, turvatankid etc. See puudutas siis tipp-taset või tipp-sporti.
Eestis aga ka mujal toimis edasi rahva-autosport, mis on ka kogu rallispordi üks osadest. Ja siis 80'te lõpust historic, mis täna on vist juba suurem kandepinanlt, kui see "päris"sport Vähemalt Euroopas küll.