28-02-2017, 10:50 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 28-02-2017, 10:56 AM ja muutjaks oli oltsberg.)
Mulle ai anna see põnev ja salapärane lugu ikkagi rahu
Aastast "peiteaega" tehasest väljumise ja müümise vahel on suhteliselt lihtne seletada. Tehas huugas ilmselt aastaringselt enam-vähem ühtses rütmis. Aga olemuselt on ratas hooajakaup, talvine ost pigem erand. Võibolla ei saadetudki detsembris toodetud rattast enne kevadet poe poole teele. Tehas oli ratta tootnud, tal oli poogen, millal ja kas üldse see ära osteti. Ja jaekaubanduse poolt vaadatuna: talvel oli mõistlikum hoida lao- ja müügipinda suuskade-kelkude jaoks.
Küsimus teemaalgatajale: mis tüüpi poest ratas osteti? Kaubamaja, spetsiaalne rattapood vms? Kui näiteks kaubamaja plaan väljendus rahaliselt, siis oli mõistlik võimaluse korral vangerdada ja kolme Desna asemel hoida laos ja müüa üks kassetmakk Vesna.
Oli küll defitsiidiajastu ja inimestel "üleliigset" raha, aga samas kõike päris valimatult ka ei ostetud. Kokukas sisuliselt kallipoolne nišitoode. Üks praktilise mõtlemisega mees oleks endale pigem meesteka ostnud. Odavam, soliidsem, rehve lihtsam hankida jne. Kokuka sihtgrupp ju piiratud. Sellist ratast vajasid need, kes pidid seda tihti mõne muu transpordivahendiga vedama. Või siis lapsed. Lenksu/sadulat sai suurtes piirides reguleerida, laps ei kasvanud rattast välja.
Teine küsimus: kuidas see ost käis? Läksid poodi, vaatasid, et vau ratas, ja ostsid kohe ära? Või käisid mitme kuu vältel vaatamas-kiibitsemas? Siit leiaks ju teise pool aastat: kevadel-suvel poodi toodud ratas ei leidnudki enne aasta lõppu ostjat. Kas see võis olla partii viimane eksemplar? Elu õpetas, et tuleb hoolega valida, viimaseks jäi see, mille eelnevad ostjad olid välja praakinud.
Ja numbriprobleem siia otsa lisas veel aasta "peiteaega". Kas võis olla, et tol ajal kuskil suure kodumaa regioonis kuulusid rattad registreerimisele? Või vähemalt küsisid miilitsad ja ühiskondlikud tihti dokumente. Seal ei olnud mõistlik sellist ratast osta. Ja teistpidi: kui ratas pihta pandi, siis kuidas saa miilitsale tõestad, et oma on? Miilits leiab ratta üles, inimene ütleb, et on jah minu (mingi eritunnus) aga kui passi näitamiseks läheb...

Aastast "peiteaega" tehasest väljumise ja müümise vahel on suhteliselt lihtne seletada. Tehas huugas ilmselt aastaringselt enam-vähem ühtses rütmis. Aga olemuselt on ratas hooajakaup, talvine ost pigem erand. Võibolla ei saadetudki detsembris toodetud rattast enne kevadet poe poole teele. Tehas oli ratta tootnud, tal oli poogen, millal ja kas üldse see ära osteti. Ja jaekaubanduse poolt vaadatuna: talvel oli mõistlikum hoida lao- ja müügipinda suuskade-kelkude jaoks.
Küsimus teemaalgatajale: mis tüüpi poest ratas osteti? Kaubamaja, spetsiaalne rattapood vms? Kui näiteks kaubamaja plaan väljendus rahaliselt, siis oli mõistlik võimaluse korral vangerdada ja kolme Desna asemel hoida laos ja müüa üks kassetmakk Vesna.
Oli küll defitsiidiajastu ja inimestel "üleliigset" raha, aga samas kõike päris valimatult ka ei ostetud. Kokukas sisuliselt kallipoolne nišitoode. Üks praktilise mõtlemisega mees oleks endale pigem meesteka ostnud. Odavam, soliidsem, rehve lihtsam hankida jne. Kokuka sihtgrupp ju piiratud. Sellist ratast vajasid need, kes pidid seda tihti mõne muu transpordivahendiga vedama. Või siis lapsed. Lenksu/sadulat sai suurtes piirides reguleerida, laps ei kasvanud rattast välja.
Teine küsimus: kuidas see ost käis? Läksid poodi, vaatasid, et vau ratas, ja ostsid kohe ära? Või käisid mitme kuu vältel vaatamas-kiibitsemas? Siit leiaks ju teise pool aastat: kevadel-suvel poodi toodud ratas ei leidnudki enne aasta lõppu ostjat. Kas see võis olla partii viimane eksemplar? Elu õpetas, et tuleb hoolega valida, viimaseks jäi see, mille eelnevad ostjad olid välja praakinud.
Ja numbriprobleem siia otsa lisas veel aasta "peiteaega". Kas võis olla, et tol ajal kuskil suure kodumaa regioonis kuulusid rattad registreerimisele? Või vähemalt küsisid miilitsad ja ühiskondlikud tihti dokumente. Seal ei olnud mõistlik sellist ratast osta. Ja teistpidi: kui ratas pihta pandi, siis kuidas saa miilitsale tõestad, et oma on? Miilits leiab ratta üles, inimene ütleb, et on jah minu (mingi eritunnus) aga kui passi näitamiseks läheb...