21-11-2019, 00:19 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 21-11-2019, 13:19 PM ja muutjaks oli praud.)
(20-11-2019, 13:17 PM)isandpauk Kirjutas:(20-11-2019, 00:32 AM)praud Kirjutas: Ratta kilbid jätan ilmselt sellised matti tooni, kuna need peaks ühtede teiste detailidega kombineeruma hakkama.
Ratta kilbid olidki ju matti tooni? Kui õigesti mäletan, siis minu IZ56 kilbid läksid kroomimisse kohe peale klaaskuuli, et jääks sarnane matt kroom.
Tegelikult on see materjalide ja pinnakatete teema päris huvitav. Minu tänase kogemuse põhjal on IŽ-56 ja Jupiter 2 paljuski sarnased, aga ilmselgelt on suund odavamate materjalide ja pinnakatete poole. See omakorda lihtsustas kogu tootmisprotsessi ja keegi saigi jälle ratsionaliseerimise eest preemiat. 56-e puhul kasutati selgelt rohkem kroomimist kui Jupiter 2-l. Kuigi detailide väljanägemine on sarnane, ei ole näiteks rummude ilukilbid enam terasest ja kroomitud, aga kergelt poleeritud alumiiniumist. Sellise mati pinna sain tegelikult peene karukeele abil märjalt hõõrudes. Kõiksugu poldid, mutrid ja keermed on ka 1:1 -le sarnased, aga absoluutselt kõik mis masina küljes, on tsingitud. Samuti on M7 keere kasutuses samades kohtades ja koguses kui 56-l. Ehk selles mõttes oli lihtne, kõik poldid läksid eranditult tsinkimisse. Sellise üldistuse julgen ka teha, et koostekvaliteet on ka nagu gramm viletsam. Kõige kontrastsem võrdlus oli minu isendi puhul kütusepaak. Esiteks olid pooled veidi erinevad kujult ja poolte omavaheline liitekoht oli ka jube. Ma ei mäleta, et 56-e paak nii jube oleks olnud. Igatahes Jupiteri paagi puhul otsustasin, et toda ma nii ei jäta ja ajasin pahtliga liitekohad ja valtsimise jutid jne välja. Taga porilaua lahendus on juba varem mainitu põhjal selline, mis annab porile hea võimaluse igale poole koguneda ja oksiidile tekkida. Seetõttu hävinevad nii sadulate alusplekid ja kõik muu seal ümbruses suurema hooga, kui ühes tükis porilaua lahenduse puhul. 56-e taga porilauad pigem kippusid kinnituskohtadest mõranema, aga läbi nad küll minu kogetu põhjal ei kippunud roostetama. See on muidugi pelgalt minu kogetu, eks kindlasti on ka paremini säilinud isendeid ilmas eksisteerimas.
Teine selline huvitav ajalooline lugu Jupiteriga on see, et vene IŽ rataste loomislugu kajastavaid saite läbi lugedes sai selgeks, et Jupiter loodi oma koduturul Jawa-ga konkureerimiseks. Minu pillil oli originaalvärv isegi sarnane Jawa punasele. Kaks silindrit, kroomitud pöiad ja vähem vibreeriv ning 6Hj võimsam mootor saadi ka valmis, aga Jawa't ikka ei õnnestunud teha, vähemalt mulle tundub nii

