31-10-2021, 20:19 PM
(31-10-2021, 09:35 AM)Mossemees Kirjutas: Tolleaegsete N. Liidu autode tagatuledega oli mingi aeg üldse paras segadus. Niipalju, kui mul on õnnestunud infot koguda, siis nt. algusotsa Pobedadel suunatuled mitte ei vilkunud, vaid lihtsalt põlesid staatiliselt ja oli vist sama ka GAZ-51-l. Ja esimestel M402 olid tagatulede oranžid (no või siis kollased) sektsioonid hoopis pidurituled, suunatuled olid punased. Vahepeal olid mõlemad punased, ka esimestel 408-tel (äkki isegi 412-l?) ja peale seda juba, nagu siiamaani, suunad oranžid ja pidurid punased.
Mitte ainult N-liidus, vaid ka mujal oli seda segadust. Oranžid pidurituled olid Ida-Euroopas väga levinud umbes 1950-date keskpaigast kuuekümnendate keskpaigani. Meil levinud tehnikast näiteks Pannonia mootorratastel ja Škoda kiirabiautodel.
1968. aasta Viini konventsiooniga pandi paika suunatulede oranž värvus ja vist ka ohutulede nõue. Samas mõnel pool nõuti oranže suunatulesid juba varem. Näiteks Austraalias müüdud 1964. ja 1965. aasta Isuzu Bellettitel olid tagurdustulede valged klaasid asendatud oranžidega ja kasutusel suunatuledena. Samamoodi oli vähemalt osadel Eksportvolgadel (GAZ-M21) tagatuledes valge tagurdustule klaas asendatud oranžiga ja kasutusel suunatulena. Ohutulesid ei olnud M21-l vist kuni tootmise lõpuni?