17-08-2022, 19:36 PM
(17-08-2022, 15:26 PM)Mahno Kirjutas: Kõike ülalnimetatut tasub võtta lihtsustusena ja mitte sõna-sõnalt.



No nii on nagu Sa kirjutad. Ja kes päriselt-päriselt suurte äridega suurtes maastaapides tegelevad, oskavad selliseid asju uskumatult peenelt läbi arvutada!
Aga kaalud: hea on võtta midagi väikest ja lihtsalt aluseks, võtame Up!'i.
Bensukas tühimass 940 kg ja elektriga samasugune 1214kg. Need sisi tehpasside andmed. See on põhimõtteliselt +30% kaalu. Väiksem kaubikulaadne, elektriga Sitikas 2301 kg ja sisepõletaja 1950 kg. Siin vahe väiksem, +20% jämedalt. Aga kui panna see tonnkilomeetritesse ajaühikus, on vahe röögatu! Isegi kui me jätame soetusmaksumuste vahe ja kütusekulu rahalise vahe välja, on nende efektiivsus röögatult madalam. Väiksem kandevõime, väiksem haagis, vägapalju pikem kohustuslik seisuaeg sest kaubikutel püütakse kandejõudu päästa kergemate akudega jne.
Läheme maastaapi, massi, arvulisse hullusesse - läheme merele konteinerlaevade maailma! Tänane reaalsus on 20 000+ TEU tegelikku mahtu ehk siis niipalju 20-jalaseid konteinereid korraga laeval. Teoreetilised mahud on juba 24tuhat, rekord reaalsuses praegu 21710TEU. Laevad mõõtudes 400X61,5m max ehk Suezmax absoluutne maksimum. Panamax on kõvasti väiksem, isegi New-Panamax. Ja selliste mahtude juures mõõdetakse ikka ka kütusekulu grammides, kuigi kulu ajaühikus on tonnides. Ja sellest on siingi ju juttu olnud, kuidas on kondiveo hinnad lakke läinud. Väga suur osa sellest on justnimelt igasugune "rohelisus", millele kõik uued laevad, rääkimata nende ehitamsikohtade probleemidest, vastama peavad ja mis viib nende maksumuse ja opereerimskulukuse arutuks! Ever Given risti kanalis oli vaid õnnelik juhus ja ettekääne! See andis võimaluse pealtnäha mõjuval põhjusel hind tõsta opereermiskulusid katvale ja investeeringuid võimaldavale tasemele.
Aga mõelge, et KÕIK see Hiinast kohale veetav kola tuleb ka LAIALI VEDADA! 21719TEU tähendab 10855 40-jalast konti ehk veoautot! Mulle saabunud rekordkaal on olnud 63 tonni sisu kaal - õlu, mille sadamast lattu ära vedamiseks oli vaja 3 veoautot! Ma olen riskides lasknud 40-tonniseid konte vedada aga see oli eelmine sajand ja siis julgesid ka vedajad seda teha. Pisike altkäemaks trassil ja korras


Inimene sööb aastas jämedalt 500 kilo sööki, mis tänasel päeval 99% veetakse kuhugi kuidagi kohale. Lisame teise 500 kilo aastas tarbitavatele muudele toodetele. Kokku siis tonn. Meie aastasest rahakulust praegu oleks siis kuni 2000 eurot transpordikomponent. Loogiline, see teeb 170€ kuus on kaupade transpordi komponent meie tarbitavas! Ma arvaks selle isegi suuremaks? Aga e-kaubeveoga tõuseks see 5000 ehk 420 euroni kuus ja see on juba märgatav kulu. See on inflatsioon. Jah, me võime diisliga siia veetud roose elektrikaubikuga Viru uulitsa lilleletti vedada ja kui siis maksab õis 1 euro asemel 1.05, ei ole vahe märgatav. 1 õis ei kaalu midagi ja ruumi ka ei võta. Aga 1 liiter piima kaaalub ja võtab ruumi ehk seal oleks hinnatõus juba 1 pealt nagu praegu 1.50 peale! Hind tõuseb +50%, sest seal juures on kiri: "tõime selle piima laost poodi elektrikaubikuga ja oleme tohutult rohelised". Aga tegelikult on piima hind siis juba 2.50/liiter, sest ajuvabalt kalli elektri-piimaautoga on seda kokku veetud, veel ajuvabama hinnaga elektritraktoriga lehmadele heina tehtud-veetud jne! Ahjah, lehm ju peeretab - +50senti ökoterrorismi toetusraha juurde, 3 eurot liiter! Ja seda juhul, kuui MUUD sisendid ei kalline. See oleks VAID ülikalli, väikese sõiduulatuse ja olematu kandejõuga elektriautodele ülemineku hind. Et trükime raha muudkui juurde???
Tegelikult peaks aga hoopis veovahendite masse ja mõõte suurendama et hind alla saada. Nagu Aussid, USA ja Skandinaavia seda on teinud.