14-11-2023, 23:05 PM
Kõigepealt tänud ksf. IIIFFFAR kaasa elamise eest ja ksf. Kult teadmiste jagamise eest. Viimasega seoses taas väike kild juures, millest tulevikus huvilistele rääkida.
Aga kui nüüd auto ja sellega kaasas olnud paberimajanduse juurde tagasi tulla, siis lisaks eelnevale postitusele oli asja veel. Mitte küll enam dokumentide ja kasutusjuhendite näol, mis annavad autole ajaloolist lisandväärtust, vaid minu kui omaniku jaoks hoopis midagi palju praktilisemat ja huvitavamat.
![[Pilt: IMG_6252.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6252.JPG?_t=1699387512)
Täielikud Lotus Esprit Series 3 autode remondimanuaal ja varuosakataloog. Väga vingete tootja logodega originaalkaustade vahel. Tegemist kataloogidega, mis katavad KÕIK Giugiaro Esprit' mudelid ja versioonid kogu tootmisajaloo jooksul (sh.erimudelid nagu näiteks Tubo Essex, Investors Edition jt). Need kaks kausta on Esprit' omanikule piibli eest. Prinditud on need paksule ja tugevale, kergelt libeda pinnaga paberile. Paber on nähtavalt vana ja kergelt kollaseks tõmbunud (keskelt vähem äärtest rohkem) ning tegemist ei ole tänapäevasest koopiamasinast lastud lehtedega ega üle kopeeritud toodanguga. Tahaks loota, et kaustad koos sisuga on originaalsed ja Lotuse poolt väljastatud.
![[Pilt: IMG_6265.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6265.JPG?_t=1699387512)
Varuosakataloog omab daatumit märts 1987, mis oli Giugiaro Esprit' viimane tootmisaasta. Minu auto oli selleks ajaks pisut üle aasta vana. Varuosakataloogis on silma järgi kokku umbes 400-450 A4 suuruses lehekülge, millest pooled on illustratsioonid ning pooled varuosakoodid. Täpselt nagu üleval pool näha on.
![[Pilt: IMG_6266.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6266.JPG?_t=1699387512)
Kataloogi enda detailsus on minu jaoks enneolematu. Joonised on selged ja detailsed. Iga väiksem pisividin peal, joonised kolmemõõtmelised ja äärmiselt hästi loetavad. Kontrast ja trükikvaliteet on väga hea. Eelnevates postitutes kirjutasin, et Esprit sai nii tehnilisi kui visuaalseid uuendusi keskmiselt üle kahe aasta, mõnikord tiheminigi. See kõik on kataloogis detailselt kajastatud. Iga joonise juures on eraldi välja toodud, et mis väljalaske aasta (ja kuu) masina kohta see täpselt on, kas tegemist on LHD või RHD auto joonisega, kas auto on mingile erlisele turule mõeldud (nt. kuuma kliimaga riigid, kus mõni detail oli tehniliste iseärasustega) jne. Kui joonisel oli erisusi, siis on sama joonise juurde märgitud, mis leheküljelt võib teise modifikatsiooniga auto sama joonise leida jne. Väga-väga uhke kataloog. See on koht, mis näitab Lotuse suhtumist oma klientidesse olgu need siis auto diilerid, remonditöökojad või kasutajad.
![[Pilt: IMG_6269.JPG?_t=1699387534]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6269.JPG?_t=1699387534)
Ja kui tegemist on mootori detaile kujutavate joonistega, siis on tihtipeale väljalaskeaasta kõrval täiendavalt kasutusele võetud mootori seerianumbrid. Ehk see või teine joonis kehtib autodele vahemikus 1983-1985 mootori seerianumbriga XXXXX. Ja oma auto seerianumbri saab ju iga omanik otse mootorilt järgi kontrollida.
![[Pilt: IMG_6270.JPG?_t=1699387534]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6270.JPG?_t=1699387534)
Siin on näituseks hammasrihma ja pingutusmehhanismi varuosajoonis. Juures kirjas, et see kehtib Esprit S3 puhul (välja jäävad Turbo mudelid) ja standardkompressiooniga mootoritele (olid ka HC ehk high compression mootorid). Foto on natuke pahasti tehtud, sest pole näha varuosanimekirja. Seal on täiendavad märkused, et see joonis kehtib veel ka ilma AC-ta mootorile, mis on toodetud kuni 1986 aastani. Ning kataloogis on kõik erinevate modifikatsioonide joonised paigutatud järjestikustele lehekülgedele, et neid oleks hea võrrelda.
![[Pilt: IMG_6267.JPG?_t=1699387534]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6267.JPG?_t=1699387534)
Pidurid
![[Pilt: IMG_6268.JPG?_t=1699387534]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6268.JPG?_t=1699387534)
Käsipidur
![[Pilt: IMG_6271.JPG?_t=1699387534]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6271.JPG?_t=1699387534)
Releede, õhkpasunate jms asukohad.
![[Pilt: IMG_6254.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6254.JPG?_t=1699387512)
Tõsiselt huvitavaks osutus aga remondimanuaal. Ka see omab 1987 aasta daatumit. Siin on silma ja tunde järgi 500-600 A4 lehekülge (250-300 lehte) materjali. Ja nagu varuosakataloog, võtab seegi kokku kogu mudelipõlvkonna 1980 aastast kuni 1987 aastani koos erinevate modifikatsioonide, uuenduste ning erisustega. Üleval pool näha olev elektriskeem on koopia garaaži kaasa võtmiseks, originaal sellest on kataloogis kenasti olemas.
![[Pilt: IMG_6257.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6257.JPG?_t=1699387512)
Ja jällegi - kõik on tehtud puust ette ning piltlikult öeldes punaseks värvitud. Kuivõrd siin raamatus on kajastatud kogu tootmisperiood, siis õpib palju. Palju asju on lisaks õpetustele "tee seda ja tee teist" ka seletavalt lahti kirjutatud. Miks ühte ja teist detaili muudeti, mida see andis ja mida paremaks tegi.
![[Pilt: IMG_6263.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6263.JPG?_t=1699387512)
Mõnda lehekülge jääd lausa lapseliku huviga lugema. Niivõrd lihtsalt ja detaiselt on kirjutatud. Huvitavat infot on igal lehel. Näiteks üleval olev leht hülsside paigaldamisest. Lisaks töövõtetele kenasti kirjas, et STD mootoritel on hülsid malmist, kolvid alumiiniumist. HC mootoritel on nii hülsid kui kolvid alumiiniumist. Hülsid ja kolvid toodetakse ja paigaldatakse vaid paaridena. Paare on kahes markeeringus ning mitmes kaalugrupis. Seletatud on, kuidas ja mis juhtudel neid tohib kombineerida jne. Kõik markeeringud on kenasti välja toodud ja lahti seletatud.
![[Pilt: IMG_6256.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6256.JPG?_t=1699387512)
Ja kuivõrd Esprit on madal komposiitkerega auto, siis värviparandused ja ülevärvimised on paratamatud. Selleks on remondimanualis eraldi peatükk kleebiste kohta. Iga Esprit omab kerel kleebiseid - see oli tagant järgi mõeldes päris äge 80ndate fetish. Lahti on kirjutatud, et mis aasta autol olid mis kleebised ning kuidas neid tagant järele õigesti paigaldada. Sisuliselt muutus kleebiste ja/või logode disain Esprit peal igal tootmisaastal.
![[Pilt: IMG_6255.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6255.JPG?_t=1699387512)
Hulgaliselt infot mõõdu- ja kulumistabelitega.
![[Pilt: IMG_6258.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6258.JPG?_t=1699387512)
![[Pilt: IMG_6259.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6259.JPG?_t=1699387512)
Elektriskeemid
![[Pilt: IMG_6262.JPG?_t=1699387512]](https://www.taskulambid.eu/media/taskulambid-eu/oma/E5PR1T/dokumendid/IMG_6262.JPG?_t=1699387512)
Abisüsteemid ja seadmed
Ühesõnaga infot meeletult, mis muudab eksootilise auto palju arusaadavamaks ning annab aimu miks asjad on nii või teisiti ehitatud ja disainitud. Ma ei tea kas kõik selle ajastu autod omasid sellise kvaliteedi ja sellises mahus infopagasiga varuosa- ja remondikatalooge, kuid raske on välja mõelda, mida oleks suutnud väike briti autofirma tol ajal paremini teha.
Aga kui nüüd auto ja sellega kaasas olnud paberimajanduse juurde tagasi tulla, siis lisaks eelnevale postitusele oli asja veel. Mitte küll enam dokumentide ja kasutusjuhendite näol, mis annavad autole ajaloolist lisandväärtust, vaid minu kui omaniku jaoks hoopis midagi palju praktilisemat ja huvitavamat.
Täielikud Lotus Esprit Series 3 autode remondimanuaal ja varuosakataloog. Väga vingete tootja logodega originaalkaustade vahel. Tegemist kataloogidega, mis katavad KÕIK Giugiaro Esprit' mudelid ja versioonid kogu tootmisajaloo jooksul (sh.erimudelid nagu näiteks Tubo Essex, Investors Edition jt). Need kaks kausta on Esprit' omanikule piibli eest. Prinditud on need paksule ja tugevale, kergelt libeda pinnaga paberile. Paber on nähtavalt vana ja kergelt kollaseks tõmbunud (keskelt vähem äärtest rohkem) ning tegemist ei ole tänapäevasest koopiamasinast lastud lehtedega ega üle kopeeritud toodanguga. Tahaks loota, et kaustad koos sisuga on originaalsed ja Lotuse poolt väljastatud.
Varuosakataloog omab daatumit märts 1987, mis oli Giugiaro Esprit' viimane tootmisaasta. Minu auto oli selleks ajaks pisut üle aasta vana. Varuosakataloogis on silma järgi kokku umbes 400-450 A4 suuruses lehekülge, millest pooled on illustratsioonid ning pooled varuosakoodid. Täpselt nagu üleval pool näha on.
Kataloogi enda detailsus on minu jaoks enneolematu. Joonised on selged ja detailsed. Iga väiksem pisividin peal, joonised kolmemõõtmelised ja äärmiselt hästi loetavad. Kontrast ja trükikvaliteet on väga hea. Eelnevates postitutes kirjutasin, et Esprit sai nii tehnilisi kui visuaalseid uuendusi keskmiselt üle kahe aasta, mõnikord tiheminigi. See kõik on kataloogis detailselt kajastatud. Iga joonise juures on eraldi välja toodud, et mis väljalaske aasta (ja kuu) masina kohta see täpselt on, kas tegemist on LHD või RHD auto joonisega, kas auto on mingile erlisele turule mõeldud (nt. kuuma kliimaga riigid, kus mõni detail oli tehniliste iseärasustega) jne. Kui joonisel oli erisusi, siis on sama joonise juurde märgitud, mis leheküljelt võib teise modifikatsiooniga auto sama joonise leida jne. Väga-väga uhke kataloog. See on koht, mis näitab Lotuse suhtumist oma klientidesse olgu need siis auto diilerid, remonditöökojad või kasutajad.
Ja kui tegemist on mootori detaile kujutavate joonistega, siis on tihtipeale väljalaskeaasta kõrval täiendavalt kasutusele võetud mootori seerianumbrid. Ehk see või teine joonis kehtib autodele vahemikus 1983-1985 mootori seerianumbriga XXXXX. Ja oma auto seerianumbri saab ju iga omanik otse mootorilt järgi kontrollida.
Siin on näituseks hammasrihma ja pingutusmehhanismi varuosajoonis. Juures kirjas, et see kehtib Esprit S3 puhul (välja jäävad Turbo mudelid) ja standardkompressiooniga mootoritele (olid ka HC ehk high compression mootorid). Foto on natuke pahasti tehtud, sest pole näha varuosanimekirja. Seal on täiendavad märkused, et see joonis kehtib veel ka ilma AC-ta mootorile, mis on toodetud kuni 1986 aastani. Ning kataloogis on kõik erinevate modifikatsioonide joonised paigutatud järjestikustele lehekülgedele, et neid oleks hea võrrelda.
Pidurid
Käsipidur
Releede, õhkpasunate jms asukohad.
Tõsiselt huvitavaks osutus aga remondimanuaal. Ka see omab 1987 aasta daatumit. Siin on silma ja tunde järgi 500-600 A4 lehekülge (250-300 lehte) materjali. Ja nagu varuosakataloog, võtab seegi kokku kogu mudelipõlvkonna 1980 aastast kuni 1987 aastani koos erinevate modifikatsioonide, uuenduste ning erisustega. Üleval pool näha olev elektriskeem on koopia garaaži kaasa võtmiseks, originaal sellest on kataloogis kenasti olemas.
Ja jällegi - kõik on tehtud puust ette ning piltlikult öeldes punaseks värvitud. Kuivõrd siin raamatus on kajastatud kogu tootmisperiood, siis õpib palju. Palju asju on lisaks õpetustele "tee seda ja tee teist" ka seletavalt lahti kirjutatud. Miks ühte ja teist detaili muudeti, mida see andis ja mida paremaks tegi.
Mõnda lehekülge jääd lausa lapseliku huviga lugema. Niivõrd lihtsalt ja detaiselt on kirjutatud. Huvitavat infot on igal lehel. Näiteks üleval olev leht hülsside paigaldamisest. Lisaks töövõtetele kenasti kirjas, et STD mootoritel on hülsid malmist, kolvid alumiiniumist. HC mootoritel on nii hülsid kui kolvid alumiiniumist. Hülsid ja kolvid toodetakse ja paigaldatakse vaid paaridena. Paare on kahes markeeringus ning mitmes kaalugrupis. Seletatud on, kuidas ja mis juhtudel neid tohib kombineerida jne. Kõik markeeringud on kenasti välja toodud ja lahti seletatud.
Ja kuivõrd Esprit on madal komposiitkerega auto, siis värviparandused ja ülevärvimised on paratamatud. Selleks on remondimanualis eraldi peatükk kleebiste kohta. Iga Esprit omab kerel kleebiseid - see oli tagant järgi mõeldes päris äge 80ndate fetish. Lahti on kirjutatud, et mis aasta autol olid mis kleebised ning kuidas neid tagant järele õigesti paigaldada. Sisuliselt muutus kleebiste ja/või logode disain Esprit peal igal tootmisaastal.
Hulgaliselt infot mõõdu- ja kulumistabelitega.
Elektriskeemid
Abisüsteemid ja seadmed
Ühesõnaga infot meeletult, mis muudab eksootilise auto palju arusaadavamaks ning annab aimu miks asjad on nii või teisiti ehitatud ja disainitud. Ma ei tea kas kõik selle ajastu autod omasid sellise kvaliteedi ja sellises mahus infopagasiga varuosa- ja remondikatalooge, kuid raske on välja mõelda, mida oleks suutnud väike briti autofirma tol ajal paremini teha.