Jäätmekäitluse ja liiklusseaduse muudatuse eelnõu arutelu
#4

(10-09-2024, 11:22 AM)rnx69 Kirjutas:  Pikendamist hakkab otsustama mingisugune tehnikakauge ja pigem -vihkajast anonüümne ametnik, kes peab jälgima ainult seda, et äpist tulevad ajatemplid ja GPSi kordinaadid klapiks ning sõiduk oleks tuvastatav ja see neile meeldival viisil ladustatud. 

Ma olen ka selle eelnõu läbi lugenud, kuid sellist regulatsiooni ma välja ei loe. Palun aita leida, millistes sätetes eelnõus või lausetes seletuskirjas on kirjas, et sõiduk peab olema "ametnikule meeldival viisil ladustatud"? 

Esitatud väite vastus on eelnõu § 2 punktis 4, millega täiendatakse liiklusseaduse § 77 lõigetega 7.1 ja 7.2. Seaduseelnõu tekst kõlab järgmiselt:

4) paragrahvi 77 täiendatakse lõigetega 7.1 ja 7.2 järgmises sõnastuses:
 
„(7.1) Kui mootorsõiduki omanik soovib ajutiselt registrist kustutada sõidukit, millel puudub kehtiv tehnonõuetele vastavuse kontrolli tulemus ja millega ei ole viimase kahe aasta jooksul käidud käesoleva seaduse § 73 lõikes 6 nimetatud tehnonõuetele vastavuse kontrollis, tuleb tõendada sõiduki olemasolu Transpordiameti e-teenuste infosüsteemi kaudu või Transpordiameti büroos. Tõendamine on kehtiv 24 kuud, vanasõidukina tunnustamata ajaloolise väärtusega sõidukil 60 kuud ja vanasõidukil kuni tunnustamise tähtaja lõpuni.
 
(7.2) Käesoleva paragrahvi lõikes 71 nimetatud tõendamisel peab sõiduk olema identifitseeritav sõidukina, millena see on registrisse kantud.“;


Seletuskirjast leiab sellele sättele järgmised selgitused (lk 17): 

Selle nõude eesmärk on piirata nn fantoomsõidukite tekkimist ehk kui omanik on sõiduki ebaseaduslikult lammutanud, siis selle varjamiseks ta kustutab sõiduki ajutiselt registrist ja pikendab seda lõputult.

Lõikega 7.2 sätestatakse, et sõiduki tõendamisel peab sõiduk olema identifitseeritav sõidukina, millena see registrisse kantud on ehk kui sõiduk on küll näiteks taastamise ootel, siis olemasolu tõendamiseks on vajalik siiski tuvastada, mis sõidukiga tegemist on ehk ei piisa ainult sõiduki üksikutest detailidest. Eelkõige on sõiduk identifitseeritav kere kaudu.

Lahtiselgitatuna tähendab see regulatsioon, et üksnes "pabereid" ei saa registrist tulevikus enam ajutiselt kustutada. Sõiduk peab olema alles. Selleks, et ainult registrikandena olevad fantoomsõidukid ei tekitaks registrijärgsele omanikule tulevikus maksukohustusi või ka halvemal juhul karistusi ebaseadusliku lammutamise või romusõiduki utiliseerimata jätmise eest, on seaduseelnõuga kehtestatud üleminekuperiood 2026. aasta lõpuni, et kõik liiklusregistris registreeritud sõidukite omanikud saaksid kas kustutada registrist sõidukid, mida neil enam olemas ei ole või deklareerida riigile, et sõiduk on alles ning on soov seda edaspidi säilitada. Ja kui on soov säilitada sõidukit, siis tuleb perioodiliselt tõendada, et sõiduk on alles. Üldjuhul iga 2 aasta järel, kui aga tegemist on vähemalt 35. aastat vana sõidukiga, siis 5 aasta järel. Ehk ajalooliste sõidukitega tegelejatele on pikem periood - vanatehnika mõiste on muidugi meie harrastajate seas erinev, kuid Euroopa regulatsioonidest tulenevalt ei saa erandeid romusõidukite üldregulatsioonist kehtestada noorematele kui 30. aasta vanustele sõidukitele. Eestis valiti ajaloolise sõiduki piiriks 35. aastat. 

Sõiduki olemasolu tõendamismenetlus on samuti lahti kirjutatud eelnõu seletuskirjas: 

Punktiga 19 täiendatakse § 264.4 lõigetega 3–5. Lõikes 3 sätestatakse, et omanik võib taotleda peatatud registrikande asendamist ajutise kustutamsega ning lõike 4 järgi tuleb sel juhul tõendada sõiduki olemasolu, et ajutiselt kustutatuks ei vormistataks nn fantoomsõidukit. Selline võimalus luuakse juhuks, kui peatatud registrikandega sõiduk kuuluks § 264 lg 162 alusel kustutamisele, kuid sõiduk on alles ja seda plaanitakse hiljem kasutusele võtta. Sõiduki olemasolu tõendamiseks võimaldatakse kasutada TRAMi arendatud fotorakendust, mis fikseerib pildi tegemise aja ja koha ning millel peab olema võimalik sõidukit tuvastada, või TRAMi büroos. Lõike 5 kohaselt võetakse sellise toimingu tegemise eest ka riigilõivu. Kuna TRAMi arendatud tehnilise lahenduse väljatöötamine ja elluviimine nõuab teatud aja, siis jõustub see punkt 01.01.2025.

Lühidalt kokku võttes tuleb sõiduk või õigemini selle identifitseerimiseks olulised osad ette näidata Transpordiameti teenindusbüroos või ülevaatuspunktis. Kui seda ei soovi või ei saa teha, siis läbi vastava fotorakenduse piltidega - seejuures on oluline, et sõiduk peab olema Eestis (miks Eestis, on juba pikem lugu ja kui mõnel üksikul juhul on sõiduk parasjagu välisriigis näiteks restaureerimisel, siis sellele üksijuhule leitakse kindlasti ka üksiklahendus).  

Diskussioon on väga tervitatav ja seda juba ka peetakse - muuhulgas leiab Riigikogu kodulehelt eelnõu juurest näiteks kooskõlastustabeli erinevate huvigruppide poolt juba varasemalt esitatud ettepanekutega ning nendega arvestamisega.  
Vasta


Sõnumeid selles teemas



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 7 külali(st)ne