09-10-2024, 15:24 PM
Määrida või mitte määrida? Internet on täis selleteemalisi vaidlusi 
Ma ütleks, et kui pole konkreetset juhist, et määrida või mitte määrida (nagu näiteks silindripea poltide puhul), siis laske käia ja tehke nii nagu endale mugavam on.
Olen eluaeg rattapolte määrinud ja lahti on jooksnud ainult need, mis ma ise olen unustanud kinni keerata. Enda autol varem määritud polte/mutreid panen ilma määrimata tagasi, iga kord pole vaja lisada.
Ise keeran üldjuhul rattapoldid üle momentvõtmega vahemikus 120-160Nm sõltuvalt masina suurusest ja kõhutundest. Momentvõtme puudumisel keeran hariliku 1/2 narrega, peaaegu nii kõvasti kui jaksan. Selle narre konstruktsioon ja lühike saba tagab, et ei saa rämedalt kinni keerata ja saab ka teeääres lahti.
Vahel tuleb meelde kasutada ka spetsiifilisele väändele seadistatud 1/2 narre pikendust, mille kunagi ostsin riistamarketist. On teine 120Nm peale arvestatud ja üle selle väänet rakendades hakkab ta läbi painduma. Keegi külalis-mehhaanikutest keeras selle pikenduse mul hiljuti kõveraks, kuna ei olnud selle otstarbest eelnevalt informeeritud.
Letinimega "momentvars", saada on 5 eri varianti 90-135Nm ja suht ok hinnaga. Näiteks https://tööriistamarket.ee/et/momentvars-1-2-120nm.html
Ideaalis peaks see momentvars koostöös löökmutrikeerajaga tagama õige pingutuse. Löök kulub lihtsalt väändele. Samas testinud ma seda ei ole....
Kui aega saan, siis proovin. Näiteks keeran 120Nm momendiga rattamutri kinni ja vaatan, kas löökmutrikeeraja selle pikendusega edasi keerab jne.

Ma ütleks, et kui pole konkreetset juhist, et määrida või mitte määrida (nagu näiteks silindripea poltide puhul), siis laske käia ja tehke nii nagu endale mugavam on.
Olen eluaeg rattapolte määrinud ja lahti on jooksnud ainult need, mis ma ise olen unustanud kinni keerata. Enda autol varem määritud polte/mutreid panen ilma määrimata tagasi, iga kord pole vaja lisada.
Ise keeran üldjuhul rattapoldid üle momentvõtmega vahemikus 120-160Nm sõltuvalt masina suurusest ja kõhutundest. Momentvõtme puudumisel keeran hariliku 1/2 narrega, peaaegu nii kõvasti kui jaksan. Selle narre konstruktsioon ja lühike saba tagab, et ei saa rämedalt kinni keerata ja saab ka teeääres lahti.
Vahel tuleb meelde kasutada ka spetsiifilisele väändele seadistatud 1/2 narre pikendust, mille kunagi ostsin riistamarketist. On teine 120Nm peale arvestatud ja üle selle väänet rakendades hakkab ta läbi painduma. Keegi külalis-mehhaanikutest keeras selle pikenduse mul hiljuti kõveraks, kuna ei olnud selle otstarbest eelnevalt informeeritud.
Letinimega "momentvars", saada on 5 eri varianti 90-135Nm ja suht ok hinnaga. Näiteks https://tööriistamarket.ee/et/momentvars-1-2-120nm.html
Ideaalis peaks see momentvars koostöös löökmutrikeerajaga tagama õige pingutuse. Löök kulub lihtsalt väändele. Samas testinud ma seda ei ole....
Kui aega saan, siis proovin. Näiteks keeran 120Nm momendiga rattamutri kinni ja vaatan, kas löökmutrikeeraja selle pikendusega edasi keerab jne.
Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina kaitseväele.